Jourová varuje Muska: Existují povinnosti, které musíte dodržovat. Budeme vás sledovat

MUSK VS. EU

Jourová varuje Muska: Existují povinnosti, které musíte dodržovat. Budeme vás sledovat
Jourová k dezinformacím na půdě EU. Foto: Shutterstock
1
Svět
Sdílet:

Elon Musk se opět stal terčem kritiky eurokomisařky Věry Jourové. Muskova platforma X (dříve Twitter) obdržela další varování kvůli dezinformacím, na jejichž šíření má podle Jourové nejvyšší podíl ze všech velkých platforem sociálních sítí. „Budeme sledovat, co děláte,“ vzkázala Muskovi podle deníku The Guardian Jourová, která za Evropskou komisi zaštiťuje kodex boje proti dezinformacím.

Signatáři unijního kodexu o dezinformacích, kterých je přes 40 a mezi které patří velké společnosti, jako je Meta, Google či Microsoft, připravili obsáhlou zprávu o tom, jak během posledních šesti měsíců vypadal jejich boj s dezinformacemi. „Cením si jejich úsilí, ale očekávám, že vyvinou ještě větší,“ komentovala nejnovější zprávu platforem eurokomisařka Věra Jourová. Velké internetové společnosti by se nyní podle ní měly soustředit na zvýšení svého úsilí a rovněž na investice do ověřování faktů.

Z dobrovolného kodexu EU v květnu vystoupila společnost Twitter (nyní X). I přes to se ale na platformu vztahuje nový unijní Akt o digitálních službách (DSA), který zavazuje velké digitální platformy působící v EU, aby aktivně vyhledávaly dezinformace a propagandu, pokud by těmto požadavkům firmy nevyhověly, hrozí jim pokuty až do výše šesti procent ročního celosvětového obratu.

„Pan Musk ví, že opuštěním kodexu není z obliga,“ upozornila v úterý i eurokomisařka Věra Jourová. „Existují povinnosti vyplývající z tvrdého práva. Takže můj vzkaz pro Twitter/X zní: Musíte ho dodržovat. Budeme sledovat, co děláte,“ dodala také podle serveru The Guardian Jourová. Právě X je podle Jourové, ale i různých studií, platformou s největším poměrem dezinformací, následuje ho Facebook.

Zpráva monitorující úsilí internetových platforem po dobu šesti měsíců má podle Jourové stovky stránek. V souvislosti s tématem války na Ukrajině například společnost Google informovala, že mezi lednem a dubnem 2023 server YouTube zrušil více než 400 kanálů napojených na aktivity ruské Agentury pro výzkum internetu, které se přezdívá „ruská trollí farma“ a která šíří propagandu Kremlu. Meta, pod kterou patří Facebook, pak uvedla, že rozšířila své partnerství s 26 společnostmi, které pracují na ověřování faktů, a pokrývají tak společně 22 jazyků v EU. TikTok zase dokáže ověřovat informace z ruštiny, ukrajinštiny, běloruštiny a ze 17 dalších evropských jazyků.

„Dezinformace nejsou ničím novým a nešíří se pouze na internetu. S rostoucí digitalizací ale získali útočníci nový způsob, jak se mohou pokusit podkopat naši demokracii,“ uvedla Jourová. Jak řekla, jedním z jejích hlavních vzkazů signatářům kodexu je „uvědomit si souvislosti“. „Ruský stát zamořil náš informační prostor polopravdami a lžemi s cílem vytvořit falešný obraz, že demokracie není o nic lepší než autokracie. Jedná se o zbraň masové manipulace zaměřenou jak vnitřně na Rusy, tak i na Evropany a zbytek světa,“ dodala s tím, že je potřeba řešit veškerá rizika. Kreml i další hráči budou podle Jourové aktivní i před nadcházejícími volbami do Evropského parlamentu.

Pokud jde o blížící se volby na Slovensku a následně v Polsku, je podle eurokomisařky mezi oběma zeměmi rozdíl pokud jde o ruskou propagandu. Na Slovensku je pro tuto propagandu „mnohem úrodnější půda“. „Tady je třeba zdůraznit, o čem hovoříme. Jsou to nebezpečné kampaně, které mohou poškodit společnost, mohou radikalizovat společnost a mohou významně změnit výsledky voleb. Jde o masové manipulace. I proto je důležité, aby Facebook a Google vyvinuly v této zemi více úsilí,“ řekla Jourová. V souvislosti s Polskem pak zdůraznila důležitost ověřování faktů a fungování tradičních médií.

Jaká témata dezinformacím dominují? „Dominující je ruský narativ, že měli právo na invazi Ukrajiny, protože Ukrajinci jsou fašisti, a že Ukrajinci nemají právo na svou zemi. Tento narativ je velmi silný již od invaze Krymu. Pak je častý narativ proti migrantům, nyní i běžencům z Ukrajiny, pak proti Zelené dohodě (Green Deal) zejména v souvislosti s nařízeními proti tradičním autům, poté proti menšinám, komunitě LGBT+ i dalším,“ vyjmenovala eurokomisařka.

Pokud jde o Českou republiku, v ní má podle Jourové ruská propaganda poměrně úspěchy, nicméně menší než na Slovensku. „Pro ně je důležité dosáhnout toho, aby lidé nevyjadřovali podporu Ukrajině, na Slovensku je těchto lidí podle průzkumů již kolem 50 procent, v Česku daleko méně, kolem 20 procent. Zatím se to tedy moc nedaří,“ uvedla eurokomisařka.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články