Stipendisté z dětských domovů navštívili Bohemia Interactive. „Videohru si v době AI může vydat kdokoli“
VIDEOHRY A DĚTSKÉ DOMOVY
Jak jsou populární videohry mezi českou mladou generací? To bylo hlavním tématem setkání zástupců videoherního studia Bohemia Interactive s mladistvými z dětských domovů z organizace Dejme dětem šanci. Série přednášek se konala v prostorách smíchovského River Business Centre na pražském Lihovaru. Tvůrci videoher nadaným mladým lidem představili zákulisí videoherního průmyslu. Hned na úvod navíc prohlásili, že v dnešní době umělé inteligence a snadno dostupných vývojových softwarů, si může vlastní hru udělat doma prakticky kdokoliv.
O pozadí videoherního světa se rozpovídal project leader Zdeněk Kvasnica z Bohemia Interactive. Ten vede například edukativní videoherní projekt Engu, nebo vesmírné dobrodružství Cosmo Tales. Kvasnica přiblížil jak funguje vývoj, tvorba a vydávání videoher mladým lidem z dětských domovů, kteří jsou součástí stipendijního programu Pomoz mi do života.
Podle zakladatelky a ředitelky organizace Dejme dětem šanci Michaely Chovancové se mladí lidé vydali na návštěvu herního studia kvůli společnému charitativnímu programu. Zájem o videoherní průmysl ale mají. "Jeden z našich odchovanců se vydal studovat Animaci a herní grafiku na Fakultu designu a umění Ladislava Sutnara v rámci Západočeské univerzity v Plzni," řekla ředitelka Chovancová deníku Echo24.
Na úvod je třeba říct, že během tvorby hry se potkáte s nejrůznějšími kreativci. "Jsou to výtvarníci, designéři, spisovatelé i programátoři. Není to pouze zábava, ale i vzdělání a nakonec i byznys, protože složenky musíme platit všichni. To potvrzuje i fakt, že videohry jsou nejvýnosnějším odvětvím v zábavním průmyslu. Nutno dodat, že videohry vydělávají víc, než hudba a film dohromady," připomněl Zdeněk Kvasnica.
Mladiství se dozvěděli, že na začátku vývoje je fáze preprodukce. "Na úplném začátku musí někdo přijít s nápadem na papíře. Nemusí to být jenom příběh, ale klidně i herní mechanismus. Následují rešerše a vymýšlení příběhu, ale i průzkum vývojové náročnosti a analýza trhu. Důležitou otázkou je, zda to může vydělat peníze," uvedl Kvasnica. Poté se začne plánovat rozpočet a nastupuje i producent. Ten zodpovídá za dodržování termínů, rozpočtu a podporuje celý tým.
EDITORIAL: Babišova koalice s adolescenty
Nejdříve se píšou scénáře a plánuje se produkce celého vývoje videohry. V tuto chvíli už nastupují samotní vývojáři a programátoři. Mezi další zásadní profese se řadí i animátoři, zvukaři a hudební skladatelé. Na vše dohlíží hlavní designér videohry, který může být i autorem scénáře a koriguje uměleckou i herní podobu hry. Ten dohlíží společně s dalšími designéry na prostředí, vizuální, mechaniku hry či mise, příběh a samotnou náplň videohry.
Bohemia Interactive ve spolupráci s organizací Dejme dětem šanci zve společnosti a partnery ke spolupráci na CSR projektu: Digitální vzdělávání pro děti z dětských domovů. Projekt přináší dětem plnohodnotné digitální vzdělávání, rozvíjí jejich IT dovednosti, jazykové znalosti, kritické myšlení, posiluje jejich sebevědomí a samostatnost. Také pomáhá vyrovnávat příležitosti dětem z dětských domovů s jejich vrstevníky a připravuje je na samostatný život a pracovní uplatnění. Pro více informací můžete kontaktovat Key Account Managera Josefa Břecku (+420 702 239 447 / josef.brecka@bistudio.com). Více o projektu se dozvíte i zde.
Na konci dne to musí vzít do ruky parta lidí, kteří vychytají chyby a nelogičnosti hry. "To je náplň práce analytiků, testerů a testovacího publika. Ke konci přichází i řada na marketéry, zástupce reklamního oddělení a PR. Ti pomáhají se samotným vydáním hry, propagací a nakonec i feedbacky od samotných hráčů," sdělil Kvasnica. To jsou důležití spolupracovníci publishera, jelikož vydavatel potřebuje videohru dostat mezi co nejvíce lidí a následně i znásobit prodeje.
Jak začít s vývojem videoher? Nikdy to nebylo jednodušší
A jak začít se samotným vývojem videoher? "Nikde to nebylo jednodušší. V dnešní době umělé inteligence, levných a neplacených softwarů na vývoj videoher a stovek a tisíců návodů k tomu, jak navrhnout videohru, to může dělat prakticky kdokoliv," domnívá se Kvasnica. Svou videohru si může vytvořit doma na počítači takřka každý. Chce to jenom čas, silnou vůli a dobrý nápad.
To potvrdil i creative director Aleš Ulm z Bohemia Interactive. Ten ale zároveň i varoval, že vývojáři často "podvádí a lžou" kvůli tomu, aby poznali, zda je videohra zábavná a má úspěch u hráčů. "Jedná se o menší chyby, které rychle odstraňujeme v rámci častých aktualizací," upřesnil Ulm.
Vývojář, který se podílel na válečné sérii Arma, dále uvedl, že se to stává i kvůli tomu, aby studia mohla plnit termíny a lhůty. "Trochu podvádíme, abychom stihli udělat a vydat hru v nějaké rozumné době. Občas tam několik chyb a problémů zůstane, ale nic natrvalo. Předem se s tím počítá," uvedl. Došlo i k představení silných videoherních titulů jako je vesmírná střílečka Cosmo Tales, edukativní Engu a Ylands, nebo notoricky známý vojenský simulátor Arma.
Stipendijní program není určen pouze pro výjimečně chytré či talentované děti. Umožňuje všem dětem vybrat si obor, který chtějí studovat. Do programu se mohou hlásit (budoucí) studenti SŠ, SOU, VOŠ, VŠ a nástavbového studia. Studium oboru, který si děti samy vyberou, zvýší pravděpodobnost, že dostudují, získají kvalifikaci a zvýší se i jejich možnost uplatnění na pracovním trhu. Dětské domovy nemohou mnohdy vyhovět konkrétním požadavkům všech dětí spojeným s jejich vzděláváním. Pokud děti studují, mohou v dětském domově setrvat až do 26 let. Přínosem prodloužení doby pobytu v dětském domově je mimo vyššího vzdělání i fakt, že mladí lidé opustí domov dospělejší a připravenější na samostatný život.
Letos chystá Bohemia Interactive pro své fanoušky řadu novinek. Vedle vylepšení stávajících her pokračuje vývoj očekávaného titulu Arma 4, který by měl vyjít v roce 2027, a také vývoj původní české herní technologie Enfusion. Významným milníkem bude i představení nových her z platformy Bohemia Incubator, unikátního projektu na podporu menších nezávislých vývojářských týmů a jejich her.
Bohemia Interactive je největší herní studio v ČR, založené v roce 1999. První vydanou hrou byla Arma: Cold War Assault, která vyšla v roce 2001. Nyní pracuje na titulech Arma 3, Arma 4, Arma Reforger, DayZ, Ylands nebo Vigor pro platformy PC, Xbox, PlayStation, Nintendo Switch, iOS a Android. Zaměstnává 500 lidí.