Američané objevují české „mlíko“. Pivo s pěnou tam dobývá bary, už prý není nepřítel, ale zážitek

ČESKÁ STOPA V USA

Američané objevují české „mlíko“. Pivo s pěnou tam dobývá bary, už prý není nepřítel, ale zážitek
Pivo typu mlíko. Foto: Pilsner Urquell
1
Svět
Sdílet:

Donedávna byla pěna na pivu v Americe považována spíše za chybu než za přednost. Časy se však mění a nový trend, inspirovaný českou pivní kulturou, si získává příznivce napříč Spojenými státy. Takzvané mlíko, tedy speciální způsob čepování, kdy sklenice téměř celá naplněná pěnou, se stává hitem v amerických pivnicích a minipivovarech, píše deník The New York Times.

Tento nezvyklý styl servírování piva, který pochází z České republiky, se v posledních letech šíří do pivních barů v New Yorku, Denveru, Filadelfii i Portlandu. „Přidává to jinou vrstvu textury, na kterou většina Američanů není zvyklá,“ vysvětluje Jonathan Ifergan, spolumajitel pivovaru Niteglow Beer Company v Brooklynu. Právě v jeho podniku mohou zákazníci ochutnat mlíko z tmavého ležáku vařeného z lokálních surovin.

V USA je tradičně vnímáno, že pěna na pivu je spíše na škodu. „Lidé mají z pěny opravdový strach,“ říká Eric Larkin, majitel Cohesion Brewing Company v Denveru. „Jsme učeni, že pěna je špatná. Že je to jen plýtvání místem ve sklenici.“ Sám Larkin však objevil kouzlo českých ležáků během své svatební cesty do Prahy a rozhodl se tuto techniku přivézt domů. V jeho pivovaru si zákazníci mohou objednat hned tři druhy čepování – hladinku, šnyt a odvážnější mlíko.

Mlíko je podle odborníků především o chuti a zážitku. „Pěna na českém ležáku je jako poleva na dortu,“ přirovnává pivní expert Evan Rail z Prahy. „A mlíko? To je celé jen poleva.“ Tento styl čepování přináší pivu sladší chuť a jemnější aroma, což je překvapivé pro ty, kteří jsou zvyklí na tradiční americké pivo bez výraznější pěny.

Jedním z klíčových faktorů pro rozšíření mlíka v USA jsou speciální výčepní kohouty české výroby. Tradiční americké výčepní systémy pracují s jednoduchým principem otevřeno-zavřeno, zatímco české kohouty umožňují postupné dávkování piva a vytváření bohaté pěny. Společnost Lukr, výrobce těchto speciálních píp z Plzně, začala své produkty prodávat americkým barům v roce 2015. „Zpočátku to byli hlavně pivní nadšenci,“ vzpomíná Jan Havránek, vedoucí mezinárodního prodeje Lukru. „Dnes prodáme v USA mezi 1 000 a 2 000 kohoutů ročně.“

Ne všichni američtí pivovarníci ale používají české kohouty jen na ležáky. V Niteglow Beer Company experimentují s různými pivními styly. „Hypotéza byla, že tyto kohouty zesílí chuť, aroma a sladkost piva,“ vysvětluje Ifergan. Výsledkem jsou pěnové variace připomínající čokoládové mléčné koktejly či ovocné smoothie. „Jedno z nich chutná jako cereálie Count Chocula,“ dodává.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články