Lidé „platí“ za slevy v hypermarketech prodejem svých osobních dat. Praxe už nadzvedla i úřady
VĚRNOSTNÍ PROGRAMY
Uživatelé věrnostních aplikací obchodních řetězců se už počítají v milionech. S jejich využíváním jsou často spojované výrazné slevy, podle kritiků však zároveň obsáhlý sběr osobních dat, jejich sdílení s třetími stranami a jejich využívání v míře, o níž zákazníci nemusí mít ani tušení. Podobně pak lidé naráží na nedostupnost slev bez registrace či chytrého telefonu, která se stala například jedním z důvodů pro nedávno vyhlášený bojkot supermarketů. Věrnostní programy obchodních řetězců si jako jeden z cílů pro letošní rok vytyčil také Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ).
Ten se na obchodní řetězce v letošním roce zaměří, úřad to uvedl ve svém kontrolním plánu na rok 2025. „V roce 2024 zaznamenal Úřad nárůst praxe některých obchodních řetězců, která spočívá v podmiňování určitých slev a či obdobných výhod prodávaného zboží participací zákazníků ve věrnostních a obdobných programech,“ uvedl ÚOOÚ.
Tento ekonomický tlak ze strany některých řetězců podle úřadu zavdává pochybnosti, zda lidé dávají souhlas se zpracováním osobních údajů v rámci věrnostních programů dobrovolně a informovaně, tedy s vědomím všech důsledků. V případě některých řetězců mohou být ceny za nákupy s věrnostními aplikacemi a bez nich výrazně rozdílné. Tomu zřejmě odpovídá i stále rostoucí zájem o věrnostní aplikace, které využívají miliony zákazníků.
Téma se objevilo i na úterním předávání anticen Velkého bratra organizací Iuridicum Remedium (IuRe), která se ochranou soukromí dlouhodobě zabývá. V kategorii firemního slídila se IuRe rozhodla udělit cenu společně velkým obchodním řetězcům, které provozují supermarkety a hypermarkety s potravinami, za jejich slevové aplikace. Jmenovala Albert, Billu, Coop, Globus, Kaufland, Lidl, Normu, Penny a Tesco. Podle organizace řetězce své zákazníky k používání slevových aplikací v různé míře tlačí.
„Jestliže dlouho slevovým akcím vévodilo využívání slevových kartiček, které někdy byly a jindy nebyly propojeny s identitou zákazníků, tak dnes už nad kartičkami vítězí slevové aplikace v telefonech. Počty uživatelů těchto aplikací se počítají v milionech (Lidl Plus používají 4 miliony zákazníků, program Kauflandu 3 miliony, aplikaci od Penny 2 miliony a Clubcard od Tesca milion uživatelů). Často lidé mají nainstalovány aplikace více řetězců. S tím se nenápadným ale zásadním způsobem změnil i způsob a rozsah shromažďování osobních údajů o zákaznících, ale i další jejich využití,“ uvedla organizace.
Podle IuRe jde jednak o data o nákupech a využívání aplikace, z nichž lze vyčíst detaily například o stravovacích návycích, velikosti a struktuře rodiny, vlastnictví domácích mazlíčků či ekonomické situaci a také jejich využívání k cílení reklamy. „Využití datasetů společností Meta nebo Google takto přiznává například Lidl. Vedle toho se jedná o aplikace, které zpravidla požadují rozsáhlé přístupy k funkcím telefonů a osobním údajům, které telefony shromažďují. Může jít o přístup ke kontaktům, video nebo audio nahrávání nebo poloze telefonu. Aplikace také často shromažďují informace o tom, jak používáme telefon a o dalších aplikacích v telefonu a jejich využívání,“ dodala organizace.
“Ačkoli obchodní řetězce často tvrdí, že data nepředávají žádným třetím stranám, tak prověřované aplikace současně obsahují v různé míře (nejvíce jich bylo zjištěno u aplikace společnosti Kaufland) sledovací prvky třetích stran (tzv. trackery), které jsou využívány ke sběru osobních údajů a jejich analýze. Součástí využití těchto prvků pak bývá často předávání dat do zahraničí včetně států, které nezajišťují dostatečnou ochranu dat (např. USA),” uvedla organizace v odůvodnění pro udělení ceny.
Řetězce podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáše Prouzy plně respektují ochranu osobních údajů. Zákazníci se navíc mohou sami rozhodnout, zda a jak budou aplikace používat, řekl v reakci na udělení anticeny Velký bratr. Věrnostní aplikace jsou podle Prouzy běžné i v jiných zemích a nabízejí je nejen prodejci potravin, ale také drogerie či lékárny.