Brusel rozděluje více času pro emisní cíle. Nerudová to chválí, Turek chce úplné zrušení
EVROPSKÉ EMISNÍ CÍLE
Někteří u českých europoslanců, zejména z frakce Evropské lidové strany (EPP), uvítali dnešní návrh Evropské komise, který říká, že automobilky dostanou více času na splnění emisních cílů. Podle jiných, zejména zástupců frakce Evropských konzervativců a reformistů (ECR), je návrh stále nedostatečný. Například europoslanec za Motoristy Filip Turek by požadavky na automobilky zcela zrušil.
Evropská komise dnes navrhla úpravu systému pokut pro výrobce aut, kteří neplní emisní cíle. Automobilky by nově měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoli za každý rok. Podle europoslance Luďka Niedermayera (TOP09) nyní frakce EPP usiluje o co nejrychlejší projednání návrhu v Evropském parlamentu, nejspíš v takzvané zrychlené proceduře. Vše musí ale rovněž projednat a odsouhlasit členské státy.
Jeho kolegyně Danuše Nerudová (STAN) ze stejné frakce uvedla, že dnes ráno se tématem zabývali na snídani se zástupci automobilového průmyslu a jejich reakce byla „překvapivě dobrá“. „Jsou rádi za toto řešení. Tři roky jsou velmi silný kompromis, pro který, si myslím, se najde i většina v Evropském parlamentu,“ řekla Nerudová.
Podle europoslance za ODS Ondřeje Krutílka z frakce ECR je navržené řešení stále nedostatečné. „Uvědomujeme si ale, že realita je obtížná a ne všichni by podpořili delší rozložení pokut,“ uvedl. Česká vláda uvádí, že bude usilovat o prodloužení období, za které by automobilky měly plnění emisních cílů vykazovat, ze tří na pět let.
Dnešní návrh komise je podle Krutílka úspěchem právě i české iniciativy, protože „na začátku byl jeden rok, my jsme tlačili na pět let, takže tři roky jsou někde na půli cesty“. „O to více bude důležité soustředit se na další aktivity spjaté s nedávno proběhlým akčním plánem pro automobilový průmysl,“ dodal europoslanec.
Podle Ondřeje Kovaříka (ANO) z Frakce Patrioti pro Evropu očekává automobilový průmysl od této změny „určitou úlevu“. „Otázkou bude, jestli bude dostatečná. Já osobně se domnívám, po konzultacích s některými výrobci automobilů, že to nebude stačit,“ uvedl europoslanec. „Spíš bych se klonil k tomu, aby Evropská komise v tuto chvíli platnost tohoto nařízení pozastavila a dala automobilovému průmyslu čas investovat do inovací,“ dodal Kovařík.
Europoslanec za Motoristy Filip Turek (Patrioti pro Evropu) uvítal, že Evropská komise vyslyšela „požadavky, které jsem vznesl prostřednictvím svých písemných otázek z prosince 2024 a března 2025“. „Ačkoliv považuji za nejlepší řešení emisní limity CO2 zcela zrušit, tento návrh komise představuje důležitý mezikrok, kterým mohou automobilky získat potřebný čas. Bohužel neprošel návrh na pět let nebo odložení celého opatření až po nástup příští komise,“ uvedl Turek. „Věřím, že v budoucnu se tyto požadavky buď zmírní, nebo – což by byla jediná správná cesta – zruší úplně,“ dodal.
Evropský parlament měl původně na svém zasedání tento týden projednávat rezoluci o pomoci automobilovému průmyslu, nakonec se tak ale nestalo, což právě čeští europoslanci z ODS Alexandr Vondra a Krutílek zkritizovali. Usnesení EP k pomoci automobilkám navrhují podle svých slov již od října loňského roku, podle Krutílka mají rezoluci připravenou již v paragrafovaném znění, nezískali ale pro ni podporu největší lidovecké frakce EPP.
Danuše Nerudová kritiku na adresu EPP odmítá. Podle ní se situaci změnila právě s dnešním návrhem komise. „V tuto chvíli je nejdůležitější tento návrh co nejrychleji schválit, rezoluce by znamenala, že by se rozhádaly jednotlivé frakce,“ uvedla s tím, že europoslanci z ODS mohou autoprůmyslu nejvíce pomoci právě tím, že na plénu podpoří návrh EK. Podobný názor zastává i Niedermayer. „Rezoluce jsou důležité, když není legislativa. Pro nás je nyní důležitý návrh komise a rezoluce už je absolutně nadbytečná,“ dodal.
Do Štrasburku dnes dorazil i výkonný ředitel českého Sdružení automobilového průmyslu (SAP) Zdeněk Petzl. Rozložení pokut do tří let označil za „prostor pro nadechnutí se“. „Není to řešení, které prosazovala česká vláda. Vidíme teď podle prognóz, že roky 2025 a 2026 nebudou jednoduché. Pokud pro letošní rok byla prognóza na pokuty na úrovni nějakých 16 miliard eur, tak v příštím roce nebude situace o mnoho lepší,“ řekl Petzl českým novinářům. Ke zlepšení by podle něj mělo dojít až v roce 2027.
Nyní je podle šéfa sdružení potřeba, aby přišly i další změny. „Potřebujeme zásadní změny tak, aby nám regulace umožnila protáhnout život spalovacích motorů za rok 2035. I kdyby to mělo být v kombinaci s plug-in hybridem nebo vozy, u kterých spalovací motor slouží jako generátor a baterii pouze dobíjí a tím prodlužuje dojezd,“ uvedl Petzl. Právě česká vláda, ale i některé další státy, tlačí na Evropskou komisi, aby přehodnotila zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory, který má platit od roku 2035.