GALERIE: Náhrada za historickou krásu? Správa železnic představila nový most na Výtoni
ŽELEZNIČNÍ MOST NA VÝTONI
Projekt nového mostu na Výtoni, který má nahradit konstrukci z roku 1901, postoupil do nové fáze. Správa železnic představila vizualizace vítězného návrhu firmy 2T engineering. Správa železnic a magistrát, kterému vizualizace představila, očekávají od nového mostu rozšíření kapacity vlaků a méně hluku. Proti projektu dlouhodobě vystupuje projekt Nebourat, který si přeje rekonstrukci původního mostu, který má vysokou kulturní hodnotu.
„Pro další rozvoj železnice je tříkolejný most nezbytný. To ovšem neznamená, že nevnímáme společenskou debatu nad jeho parametry a podobou. Právě proto jsme vyhlásili soutěžní dialog,“ uvedl k projektu šéf Správy železnic Jiří Svoboda. V současnosti přes most přejíždí okolo 300 vlaků denně. Správa železnic očekává, že v roce 2035 už by měl most obsluhovat až 500 vlaků denně.
Správa železnic argumentuje například snížením hluku, součástí projektu je i nová železniční stanice na Výtoni. Správa železnic také argumentuje cenou. Zatímco rekonstrukce původního mostu by vyšla na 2,1-2,3 miliardy korun, stavba nového mostu má být o miliardu korun levnější. Součástí vítězného návrhu je i zachování původních mostních pilířů.
Architektonické soutěže se účastnilo přes 10 architektonických návrhů. „Vítězný návrh respektuje širší okolí a do všech sledovaných panoramatických pohledů zasahuje minimálně. Dopravní komfort cestujících navíc zajišťuje díky propojení všech hlavních pěších tras a cyklotras. Zároveň návrh v rámci technických možností zachovává a přirozeně doplňuje památkově chráněné konstrukce pilířů a předmostí,“ uvedla k vítěznému návrhu výběrová komise.
Správa železnic (SŽ) odmítla závěry studie spolku Nebourat, podle které není potřeba rozšiřovat most na pražské Výtoni o třetí kolej. Studie podle ředitele odboru přípravy staveb SŽ Pavla Paidara například opomíjí některé výhledově plánované linky nebo nevhodně umisťuje plánovanou zastávku na Výtoni. SŽ chce most nahradit novým, což vyvolalo vlnu kritiky.
Spolek Nebourat, jehož on-line petici dosud podepsalo asi 18 800 lidí, si nechal studii zpracovat týmem pod vedením dopravního experta Jiřího Pospíšila. Ve středu uvedl, že pro dosažení požadované kapacity v roce 2035 stačí na trati provést technologické úpravy spočívající například ve zvýšení počtu návěstidel a následně se má provoz na mostu díky výstavbě železničních tunelů pod metropolí snižovat.
Železniční most na Výtoni byl ve své původní podobě zprovozněn 15. srpna 1872. Na přelomu 19. a 20. století byl nahrazen mostem, který se klene přes Vltavu dosud. SŽ má most ve správě od roku 2008, v roce 2004 byl prohlášen kulturní památkou. Status se SŽ od roku 2010 pokusila dvakrát neúspěšně sejmout.