Ford Focus Combi: Auto pro běžné potřeby
AUTO
Ford Focus se aktuálně vyrábí ve čtvrté generaci, přičemž nedávný facelift oživil vnější tvary (upravené nárazníky, nová mřížka chladiče atd.) a současně přinesl změny i do interiéru. Aktuálně se Focus nabízí ve dvou karosářských verzích (jako klasický hatchback a kombi) a s několika různými motorizacemi – základem je zážehový přeplňovaný tříválec o objemu 1,0 litru, nabízený buď s výkonem 125, nebo 155 koní.
Nabídku doplňuje vznětový motor 1.5 EcoBlue o výkonu 115 koní. Pokud byste měli zájem o vyšší výkon, je nutné sáhnout po verzi ST, kterou pohání báječný čtyřválec EcoBoost o objemu 2,3 litru a s výkonem 280 koní. Dnes ale tento hot-hatch není v centru dění, věnujeme se tu běžnému Focusu kombi se 155 koňmi a manuální převodovkou. Doplňky výbavy ST-Line X sice jisté sportovní ambice minimálně naznačují (například dvojitou koncovkou výfuku a zadním nárazníkem s difuzorem nebo tmavými doplňky exteriéru), ale je vcelku jasné, že jde spíš o efekt než o to, že by díky nim měl Ford Focus nějaké sportovnější ambice.
Tříválec má sice specifický zvukový projev, ale po týdnu užívání nás překvapil spíš pozitivně – rád se vytáčí a točivý moment až 240 Nm dostačuje k plynulému, důstojnému zrychlování. Doplňme, že tato hodnota točivého momentu je k dispozici po aktivaci režimu Sport s využitím startér/generátoru, Focus je totiž mild-hybrid. Na běžné užívání to nemá vliv. Přesná šestistupňová převodovka dodává pocit většího kontaktu s děním, stejně jako přesné a příjemně nastavené řízení. Focus s malým motorem je podle očekávání obratný, podvozek je překvapivě agilní a ve finále by klidně zvládl o dost větší výkon. Celek funguje skutečně příjemně, ani příplatkové osmnáctky (standardem výbavy jsou sedmnáctky) nenarušují pocit z komfortního cestování. Zvláštní pochvalu zaslouží účinné LED světlomety s funkcí automatických dálkových světel – Focus v noci výborně osvětluje okolí.
Interiér kombi je samozřejmě praktický, ale též minimalistický. Slušná sedadla pěkně drží tělo, digitální přístrojový štít zobrazuje podstatné informace, zbytek se řeší velkým displejem, poněkud neesteticky trčícím ze štíhlé palubní desky. Budeme se opakovat, ale úplně šťastné řešení to není – displej vyžaduje zbytečně moc pozornosti například při nastavování klimatu nebo vypínání otravného asistentu pro držení v pruzích. Minimalizace je fajn, ale ne za každou cenu, pár tlačítek na potřebné funkce bychom využívali raději, protože by se člověk mohl víc soustředit na samotné řízení. V tomto ohledu facelift úplně ocenit nedokážeme. Výbava je dostatečná: kromě automatické klimatizace, USB vstupů a konektivity potěší třeba vyhřívání volantu nebo další komfortní prvky. Vzadu je dostatek prostoru pro dvě osoby, pod pátými dveřmi je 635 až 1653 litrů dobře přístupného prostoru.
Tříválec je možné mít jak s manuálem, tak i se sedmistupňovým automatem. Manuální kombi se nakonec ukázalo jako velmi příjemné auto, které dynamicky zcela dostačuje (zrychlení na stovku za 8,2 s, maximální rychlost lehce přes 200 km/h) a umí reálně jezdit za 6–7 litrů benzinu. Pravda samozřejmě je, že tříválec asi nikomu k srdci úplně nepřiroste, ale pro běžné uživatele splní svou roli v pohodě.
Co se týče cen, Focus patří mezi běžně dostupnější automobily. Základní 1.0 EcoBoost stojí v akci 580 900 Kč (hatchback je ještě levnější), testovaná výbavy ST-Line X vychází na slušných 682 900 Kč, přičemž dalších příplatků už není moc třeba. Například testované osmnáctky sice vypadají hezky, ale standardní 17palcová kola svůj účel také splní a vůz bude ještě o chlup komfortnější. Z hlediska výbav zaslouží zmínku i trochu „outdoorovější“ verze Active X s ochrannými plasty (také za 682 900 Kč). Focus sice dostal mildhybridní tříválce nevalného objemu, ale jinak je to stále velmi dobrý automobil tradičního střihu – a kdo chce, může mít úspornější (ale dražší) naftovou verzi nebo ostré ST.
Plusy:
Jízdní vlastnosti, komfort, prostornost, ceny.
Minusy:
Chybějí mechanické ovladače, otravné asistenty.