„Šetřit? To je mimo mísu,“ říká šéf ČT. Televize kvůli poplatkům zaplavila sítě „humornými“ memy
KONCESIONÁŘSKÉ POPLATKY
Česká televize zahájila intenzivní veřejnou kampaň za zvýšení televizního poplatku. Kromě tradiční komunikace se tentokrát rozhodla oslovit diváky i prostřednictvím sociálních sítí, kde publikuje humorné memy a videa. Výrazněji se do kampaně osobně zapojil i generální ředitel Jan Souček, který na svých profilech aktivně obhajuje nutnost vyššího financování veřejnoprávní televize.
„Výzvy, aby ČT začala konečně šetřit, jsou zcela mimo mísu,“ uvedl Souček. „Snad kromě rozhlasu neexistuje v Česku jiná veřejná instituce, která by hospodařila 17 let se stále stejným rozpočtem. Příjmová stránka státního rozpočtu za tu dobu narostla o více než 100 procent,“ dodal.
— Souček Jan (@HonzaSouek) January 30, 2025
Podle Součka si Česká televize udržela vysokou produktivitu navzdory rostoucím nákladům. „Za televizní poplatek 135 korun jsme v roce 2008 vyrobili 15 481 hodin pořadů. V roce 2023 to bylo už 20 790 hodin, tedy o 34 procent více. Produktivita na jednoho zaměstnance se zvýšila o 32 procent. Jak myslíte, že by toho šlo dosáhnout bez úspor a manažerského tlaku na efektivitu, když se mezitím zdvojnásobily mzdy i ceny všech podstatných vnějších vstupů?“ argumentuje ředitel ČT.
„Kdybychom mohli prodávat reklamu…“
Souček také upozornil, že Česká televize nemá možnost financovat svůj provoz z reklamy tak, jak to dělají soukromé stanice. „Být privátní znamená prodávat reklamu a tím financovat výrobu pořadů. Zákon nám prodej reklamy zakazuje, není to naše svobodná volba. Kdybychom byli financovaní z prodeje reklamy, měli bychom díky tomu vysokému podílu na trhu také adekvátní výnosy na příští činnost,“ vysvětluje Souček.
Česká televize je přitom podle svých údajů dlouhodobě nejvíce sledovanou televizní skupinou v Česku. „O spokojenosti s tvorbou ČT hlasují každý den miliony lidí v České republice – svým dálkovým ovladačem v obýváku. Sedm let za sebou je ČT lídrem trhu,“ uvedl generální ředitel.
Kampaň na sociálních sítích: humor i sarkasmus
Novým prvkem v komunikaci veřejnoprávní televize je série memů a krátkých videí, která mají divákům přiblížit, proč se zvýšení poplatků jeví jako nevyhnutelné. V některých příspěvcích ČT upozorňuje, že výroba pořadů zdražila stejně jako ostatní produkty a služby. Jiné příspěvky si střílí z toho, jak dlouho už trvá proces schvalování vyšších poplatků.
Například jeden z memů přirovnává snahu ČT o vyšší poplatky k člověku, který se po 17 letech snaží požádat zaměstnavatele o zvýšení mzdy – a setkává se pouze s odpovědí „šetři“. V jiném videu ztvárňuje televizní poplatek postava, která se snaží držet krok s inflací, ale neustále zaostává.
— Česká televize (@CzechTV) January 29, 2025
Opozice blokuje navýšení poplatků
Současná kampaň ČT přichází v době, kdy se ve Sněmovně znovu odkládá schválení návrhu na zvýšení televizního a rozhlasového poplatku. Opoziční hnutí ANO a zejména SPD ve středu opět zablokovala hlasování o novele, která měla poplatek za Českou televizi zvýšit o 15 korun na 150 korun měsíčně a poplatek za Český rozhlas o 10 korun na 55 korun měsíčně.
Předseda hnutí ANO Andrej Babiš označil návrh za „hluboce nespravedlivý zásah do peněženek českých občanů, podnikatelů i firem“ a přirovnal ho ke „skryté dani, kterou vláda v době ekonomické krize uvaluje na všechny bez rozdílu“. Předseda klubu SPD Radim Fiala zase tvrdí, že „z České televize a z Českého rozhlasu se stal stát ve státě, který vybírá svoje vlastní daně a není nikým kontrolován“.
Sněmovní jednání bylo nakonec přerušeno kvůli sporům o procedurální pravidla. Vládní koalice nyní plánuje další pokus o schválení novely na pátek, přičemž v případě pokračujících obstrukcí zvažuje svolání mimořádné schůze.
Vedle domácností se plánované změny dotknou i firem, které by nově měly platit poplatky podle počtu zaměstnanců. Tento model kritizují zástupci zaměstnavatelů, kteří ho označují za nespravedlivý a netransparentní.
„Firmy budou platit za zaměstnance, kteří už poplatek uhradí jako občané. To považujeme za nehorázné. Jde jen o další způsob, jak tahat peníze od podnikatelů,“ uvedl prezident Asociace malých a středních podniků Josef Jaroš.
Vláda argumentuje, že zvýšení poplatků je nezbytné pro zajištění finanční stability médií veřejné služby. Podle ministra kultury Martina Baxy (ODS) „návrh zajišťuje udržitelnost financování a nezávislost médií veřejné služby“.
Pokud novela projde, poplatky se zvýší hned od měsíce následujícího po vyhlášení zákona ve Sbírce. Pokud však opozice v pátek opět zablokuje hlasování, koalice se bude muset rozhodnout, zda svolá mimořádnou schůzi Sněmovny, nebo návrh upraví.