Pane řidiči, jaký máte sexuální život? Auta sbírají data bez vědomí šoférů
OCHRANA SOUKROMÍ V AUTECH
Občané Evropské unie jsou v zásadě více chráněni proti zneužití svých dat díky známému Obecnému nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR). Zdá se ale, že tvůrci dostatečně nezohlednili jedno odvětví: automobilový průmysl. Výrobci aut tak díky tomu podle nové studie shromažďují spoustu údajů o řidičích a cestujících. Někteří dokonce sledují i sexuální aktivity řidičů. Informoval o tom server Politico.
Studii 25 automobilových značek a 15 automobilových společností ve středu zveřejnila nadace Mozilla Foundation provozující známý prohlížeč Mozilla Firefox. Výzkumníci zjistili, že japonská automobilka Nissan může prodávat informace o sexuální aktivitě řidičů a cestujících, jejich inteligenci a zdravotní diagnóze zprostředkovatelům dat, orgánům činným v trestním řízení a dalším společnostem. Německý výrobce Volkswagen by zase mohl zaznamenávat hlasy řidičů, aby je mohl profilovat pro cílené reklamy.
What has four wheels, collects your biometric data and sells your personal information?
— Mozilla (@mozilla) September 8, 2023
Probably your car 🙃
Our #PrivacyNotIncluded team has released its first ever report on Cars + Privacy, and well, it‘s all bad. Dig into the 25 reviews here ⤵️https://t.co/xuFjdcNQ4f
„Množství dat, o kterých tyto automobilky bezostyšně prohlásily, že je mohou shromažďovat, bylo šokující,“ uvedl Jen Caltrider, vedoucí výzkumný pracovník nadace Mozilla Foundation, neziskové společnosti, která vlastní prohlížeč Firefox. „Je to, jako by je nikdo nikdy nevyzval nebo se jich neptal na ochranu soukromí, a tak prostě zahrnují všechno.“
Výzkumníci prověřili zásady ochrany osobních údajů automobilových společností a stáhli jejich aplikace v Německu, Francii, USA, Japonsku a Jižní Koreji. Zjistili, že automobilový průmysl shromažďuje obrovské množství dat prostřednictvím desítek senzorů a technologií zabudovaných do novějších modelů automobilů, které počítají hmotnost lidí při usednutí, snímají auto uvnitř i vně pomocí kamer, poslouchají rozhovory prostřednictvím mikrofonů a sledují uživatele prostřednictvím připojených aplikací v chytrých telefonech.
„Už nejde jen o to, aby se prodejem aut vydělávaly peníze. Jde o shromažďování dat a jejich následné využití k vydělávání peněz,“ uvedl Caltrider a dodal, že automobilky mají zřejmě horší přístup k ochraně soukromí než aplikace pro duševní zdraví, chytrá domácí zařízení a nositelné přístroje, jako jsou sluchátka a fitness trackery.
Výzkumníci také zjistili, že 84 % zkoumaných automobilových značek může sdílet a prodávat data jiným společnostem, jako jsou zprostředkovatelé dat, což je trh, který se podle některých odhadů odhaduje na stovky miliard eur. O něco více než polovina značek uvedla, že může sdílet údaje s vládou a orgány činnými v trestním řízení, pokud o to požádají, a nikoliv v případě, že obdrží soudní příkaz.
Podle studie lidé mají jen zřídkakdy možnost výslovně a vědomě souhlasit s pravidly ochrany osobních údajů v autech. Například automobilka Subaru podle zprávy uvádí, že samotný fakt, že jste cestující v některém z jejích vozů, znamená souhlas s jejich zásadami ochrany osobních údajů.
V některých případech se evropské regulační orgány pustily do automobilového průmyslu. Společnost Tesla, která má své sídlo v EU v Nizozemsku, musela v březnu na žádost nizozemského regulátora ochrany údajů provést změny ve svých kamerách snímajících okolí. Podle online seznamu pokut uložených na základě GDPR byla společnosti Volkswagen od vstupu GDPR v platnost uložena pokuta ve výši něco málo přes 1 milion eur. Seznam nezahrnoval pokuty pro ostatní automobilky, které jsou v něm uvedeny (Nissan, Toyota, Subaru, Kia, Chrysler, Fiat, Renault, General Motors, Mercedes-Benz, Honda a BMW).
Mluvčí společnosti Volkswagen pro digitální záležitosti Kamila Joanna Lauresová ve svém prohlášení uvedla, že společnost shromažďuje, zpracovává, používá a uchovává osobní údaje „pouze v souladu s právními požadavky“. Ke studii se vyjádřil také manažer Mitsubishi Electric pro vládní a vnější vztahy Connor Allen. Podle Allena nejde ani tak o to, že auta shromažďují údaje například o sexuální aktivitě, ale o to, že z mála lze vyvodit spoustu závěrů. „Podle teploty v místnosti je možné zjistit, kdy, kde a jak často máte sex. To všechno lze zjistit. Z vašeho auta, klimatizace, počítače/notebooku, Alexy…,“ dodal Allen.