Uronit slzu nad dějinami
TÝDENÍK ECHO
Po uvedení filmu Vlny v režii Jiřího Mádla následovala v tuzemských médiích vlna (ehm) až manifestačního nadšení. Sledoval jsem ji zdálky a v tom extatickém jednohlasu mi přišla až podezřelá. Konečně se v Česku zas natočil film evropského formátu! Světového formátu! Ve velkém sále Thermalu po premiéře následoval nebývale dlouhý potlesk. Vlastně se tam doteď tleskat nepřestalo. Odpusťte mírnou jízlivost, ten film ani jeho autoři za místy přepjaté reakce jistě nemohou. Do tak velikých výšin vyhnaná očekávání si navíc koledují o to, aby byla zklamána teď, když snímek vstupuje do tuzemských kin. Nedokážu odhadnout, zda se tak stane. Také proto, že nemám perspektivu těch, pro něž je Mádlův film primárně určen.
Mluví-li se v souvislosti s Vlnami o evropském či světovém filmu, je tím zřejmě míněno, že je to dílo univerzálně sdělné, vypráví sice o české historii (srpnové invazi v roce 1968 a předcházejícím období pražského jara), ale není v ní nějak „zamčené“. Neočekává od diváka, že přijde do kina náležitě připravený a vybavený znalostmi, aby mohl film pobrat. Strhne ho přehledně podaným dramatickým příběhem a velkými emocemi a formou, která dosahuje úrovně, jež je u globálně známých filmů běžná (Mádl jako o inspiraci mluvil o amerických dobovkách Argo a Dobrou noc a hodně štěstí). Z Vln je rovněž znát ambice zaměřená do Česka – dát zdejšímu divákovi film, který nebude po realizační stránce ušmudlaný zdejšími omezenými produkčními podmínkami a ukáže mu příběh sympatických českých hrdinů, nasazujících se v dramatických časech za dobrou věc. Vyprávět jejich příběh způsobem, jenž by dokázal zaujmout a nadchnout třeba i mladé lidi, pro které jsou rok 1968 a invaze armád Varšavské smlouvy do Československa mrtvá historie z učebnic. Mádlův film je těmto dvěma ambicím po všech stránkách uzpůsoben, v rozhovoru pro Respekt režisér s docela sympatickou otevřeností mluvil o tom, jak si při psaní scénáře často kladl za úkol zjednodušovat a zjednodušovat třeba i na úkor historické věrnosti, aby snaha vysvětlovat složitost dějin nepřipravila film o emotivnost v každé scéně, i o tom, jak se při výstavbě díla řídil americkými scenáristickými příručkami.„vypůjčit“.
Celý text si můžete přečíst na ECHOPRIME. Od čtvrtka je na stáncích v prodeji i tištěné vydání Týdeníku Echo. Týdeník Echo si můžete předplatit zde.