V posledních dnech se hraje až o třetinu voličů, každá drobnost může být fatální
VOLBY 2025
Navzdory dlouhodobému vedení hnutí ANO v průzkumech ještě není v letošních sněmovních volbách o podobě příští vlády zdaleka rozhodnuto. Zůstává totiž velké množství neznámých, jako je třeba případný úspěch, či neúspěch menších subjektů. Tou zásadní nejasností se ale mohou ukázat být nerozhodnutí voliči, kterých je podle oslovených expertů v závěrečných dnech před volbami stále mezi pětinou až třetinou. Svou roli tak mohou sehrát televizní debaty, ale také třeba chyby, kterých se strany a hnutí krátce před volbami dopustí.
Volební kampaň se chýlí ke svému konci a strany se všemi možnými způsoby snaží mobilizovat. Zatímco hnutí ANO hájí svůj dlouhodobý výrazný náskok, současné vládní strany a Piráti volí nejrůznější strategie, jak zabránit vládě s SPD a Stačilo!. Do toho vstupují externí faktory, jako třeba v případě hnutí STAN, které může ohrozit to, že se tento týden začala u soudu projednávat kauza Dozimetr.
Právě hnutí STAN má přitom podle průzkumu Medianu publikovaného v září na základě srpnových dat zajímavý potenciál oproti zisku, který mu dlouhodobě průzkumy předvídají. U hnutí ANO se potenciál příliš neliší od reálných zisků, které se ukazují v průzkumech, podle Medianu je na úrovni 35 procent hlasů. Podle průzkumu NMS potenciál ANO mírně klesl proto, že hnutí graduje svou kampaň.
Druhý nejvyšší voličský potenciál má podle Medianu koalice Spolu s 24 procenty, poté následuje STAN s 18 %. Potenciál SPD činí 17,5 procenta, za ním je Stačilo (12,5 %), Piráti (12 %), Motoristé sobě (5,5 %) a Přísaha (5 %). A právě úspěch či neúspěch menších stran, jako jsou Motoristé, Stačilo! či dokonce Přísaha, může hodně o podobě budoucí vlády napovědět.
Velkou neznámou, kterou i průzkumy jen obtížně zachycují, jsou nerozhodnutí voliči. Politolog Roman Chytilek z Institutu SYRI a Masarykovy univerzity v Brně pro Echo24 řekl, že těsně (v posledních týdnech) před volbami se obvykle v Česku rozhoduje kolem 20 až 25 procent voličů. „V těchto volbách to může být ještě o něco více, vzhledem k tomu, že volby se konají v objektivně turbulentní době. I z toho důvodu současné průzkumy nemusí být ještě příliš vypovídající o tom, jak dopadnou,“ uvedl Chytilek.
I desetiny procenta mohou oddělit úspěch od tragické prohry
Je podle něj úplně běžné, že voliči se ke konci kampaně masověji přidají k nějaké straně, která má zrovna něco jako „momentum“. „Příklady jsou třeba druhé místo SaS na Slovensku v roce 2016 nebo i výhra Spolu v minulých volbách. Ani jedno průzkumy v podstatě až do konce nenaznačovaly. Pro last-minute voliče bývají docela důležité slogany nebo prohlášení politiků, se kterými se mohou identifikovat a racionalizovat si tím svou volbu,“ dodal Chytilek s tím, že v tomto kontextu jsou velmi důležité závěrečné televizní debaty, jejichž přehled přinese Echo24 v samostatném článku, ale také třeba billboardy.
„Je to skvělá šance „zmobilizovat češtinu a poslat ji do boje“. Sledovanost superdebat sice klesá, i tak se dá čekat, že mírně pod milion voličů by každou z nich vidět mohlo, což není málo. Pokud bych měl na závěr tipovat, které strany mohou z využívání jazyka profitovat, budou to Spolu a Motoristé. U obou čekám lepší volební zisk, než naznačují průzkumy,“ vysvětlil Chytilek.
Podobně se pro Echo24 vyjádřil také politolog Petr Just z Metropolitní univerzity Praha. „Data ukazují, že se počet takových voličů, kteří dávají najevo ochotu jít volit, pohybuje mezi čtvrtinou a třetinou a podobné to bylo před čtyřmi lety, respektive i dříve. Takže je to poměrně velká skupina. I proto si na závěr kampaně strany schovávají své největší trumfy. Každá událost, ať už pozitivní nebo negativní, je v těch posledních fázích kampaně vnímaná mnohem citlivěji,“ uvedl Just.
„A byť by se mohlo jednat v konečném důsledku o nižší jednotky procent či desetiny procent, které by si strana svou aktivitou v posledních týdnech a dnech kampaně mohla pomoci nebo naopak uškodit, mohou i takto nízká čísla mít zásadní vliv na to, zda třeba nějaká strana překročí nebo nepřekročí 5 %. To samé platí i o televizních debatách, které bych nepodceňoval. I kdyby jejich dopad byl malý, pro řadu stran může i malý dopad mít cenu zlata,“ dodal Just.