Přepálili jsme ceny, přiznal McDonald’s. Finanční propad chce hasit slevami i novým burgerem
BUDOUCNOST MCDONALDS
Americký řetězec rychlého občerstvení McDonald’s se potýká s potíži, které ho přinutily přehodnotit svou cenovou politiku a nabídku produktů. V minulých dnech totiž vyšlo najevo, že ve druhém čtvrtletí letošního roku zaznamenala společnost celosvětový pokles tržeb o jedno procento, což je vůbec poprvé od konce roku 2020. Na vině je především poměrně citelné zdražení. Firma na to hodlá reagovat slevovými akcemi, ale také například uvedením nového hamburgeru, který má konkurovat světoznámému Big Macu.
Čistý zisk McDonald’s klesl o 12 procent na více než dvě miliardy doalrů (46,9 miliardy Kč), což vedlo k nutnosti zásadních změn v podnikání. Pokles tržeb je způsoben několika faktory, včetně slabší poptávky v Číně, dopadů války na Blízkém východě a snížení počtu zákazníků v USA.
Válka mezi Izraelem a teroristickým hnutím Hamás vedla k volání po bojkotu restaurací McDonald’s v některých regionech, včetně USA, což dále zhoršilo situaci. Aktivisté kritizují pokračující působení společnosti na izraelském trhu a nabídku bezplatného občerstvení izraelským vojákům během konfliktu. Řetězec zmínil i meziročně nižší počet zákazníků v USA, který se ale částečně podařilo vyrovnat „strategickým zvyšováním cen“.
To se ale vzhledem k inflačním tlakům projevilo všude včetně České republiky. Šéf McDonald’s Chris Kempczinski nyní podle BBC uvedl, že společnost musela „komplexně přehodnotit“ svou cenovou politiku. Navzdory tomu, že řetězec nabízel slevy na hamburgery, tržby v prodejnách otevřených nejméně rok poklesly o jedno procento. McDonald’s nyní plánuje tyto slevové akce výrazně rozšířit. Ve Spojených státech s cílem získat zpět zákazníky už přišel s akcí menu za 5 dolarů (asi 115 korun), ve Velké Británii zase s nabídkou tří položek za 3 libry (cca 90 korun).
„Víme, jak to udělat. Napsali jsme příručku o hodnotě a spolupracujeme s našimi franšízanty na nezbytných úpravách,“ uvedl Kempczinski. Akcie společnosti po této aktualizaci vzrostly o více než 3 procenta, píše britská veřejnoprávní televize.
Nový „Big Arch“
Součástí nové strategie je také představení nového hamburgeru s názvem „The Big Arch“, který má být novou alternativou ke klasickému Big Macu. Burger bude testován na třech mezinárodních trzích – v Portugalsku, Kanadě a Německu, píše server Fox Bussiness.
„Tento produkt má univerzální přitažlivost, kterou chceme ověřit na několika trzích, než jej rozšíříme po celém světě,“ uvedl finanční ředitel Ian Borden.
Tisková zpráva z Kanady uvádí, že burger bude obsahovat tři plátky bílého taveného sýra, křupavou cibuli, plátky cibule, kyselé okurky, salát a novou omáčku Big Arch. Burger váží neuvěřitelných 14 uncí (400 gramů) a jeho úspěch na testovacích trzích určí další kroky v jeho zavádění, uvedla společnost.
McDonald’s tvrdí, že se snaží přizpůsobit měnícím se podmínkám na trhu a znovu získat svou pověst hodnotného podniku. „Spotřebitelé jsou náročnější na to, kde, kdy a co jedí, a v příštích několika čtvrtletích v tomto směru neočekáváme výrazné změny,“ říká Kempczinski s tím, že doufá, že na zákazníky zafunguje kombinace slevových akcí a nových produktů.