Mosty ve středních Čechách se budou bourat a stavět. Uvolní cestu dílům pro Dukovany
DOSTAVBA DUKOVAN
Dostavba jaderné elektrárny Dukovany si vyžádá změny na středočeských silnicích. Pro přepravu nadměrných a těžkých dílů bude potřeba vybudovat nové účelové komunikace a mosty. Počítají s tím aktualizované Zásady územního rozvoje Středočeského kraje, jejich pořízení dnes schválili krajští zastupitelé.
Dokument vymezuje koridory pro budoucí stavby na pěti místech. Jako nejvýhodnější byla vybrána kombinovaná vodní a silniční doprava. Části jaderného zařízení mají putovat lodí přes Hamburk a Ústí nad Labem do středočeského Týnce nad Labem. Odtud náklad odvezou kamiony do Dukovan.
"Některé silnice a mosty zůstanou, jiné pro nepotřebnost zaniknou. V tomto případě pak budou dotčená území uvedena do původního stavu. Předpokládáme, že těžké transporty budou trvat zhruba čtyři roky, začít by se mělo v roce 2030," uvedl hejtmančin náměstek pro regionální rozvoj Jiří Snížek (Piráti).
Zprůchodnění navržené a schválené trasy pro přepravu těžkých a nadrozměrných dílů je podmínkou pro výstavbu jaderné elektrárny. Komponenty by měl vždy přepravovat nákladní vůz s vlekem, přičemž celková hmotnost soupravy by neměla přesáhnout 895 tun a její délka 53,2 metru.
V tendru na stavbu nového bloku v Dukovanech předložily nabídky společnosti EDF, KHNP a Westinghouse. Součástí nabídek byly nezávazné opce na další reaktory. Vláda pak vyzvala společnosti EDF a KHNP k předložení závazných nabídek ke stavbě až čtyř nových reaktorů v Dukovanech a Temelíně. Smlouva s vybraným dodavatelem by měla být podepsaná na přelomu let 2024 a 2025, první reaktor by měl být v Dukovanech spuštěný v roce 2036.