ČR odmítá drahé emisní povolenky. Pro jejich revizi má podporu kvalifikované většiny států EU
EMISNÍ POVOLENKY
Česká republika získala podporu kvalifikované většiny států EU pro úpravu připravovaného systému emisních povolenek ETS 2. Návrh počítá například se zastropování ceny povolenek nebo s úpravou systému obchodování s nimi. Na tiskové konferenci to uvedl premiér Petr Fiala (ODS). Vláda podle něj nový systém povolenek zavádět nechce, protože by vedl k dalšímu zdražování pohonných hmot a bydlení. Bude proto dál hledat v EU podporu pro úplně zrušení systému. Zatím tuto podporu ale nemá.
Ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) na síti X uvedl, že vláda bojuje za české občany. „A nedopustíme zdražování v dopravě a vytápění. Česká vláda je hlavním hybatelem změn v systému emisních povolenek. Chceme, aby se nové emisní povolenky (ETS2) nezaváděly, nebo se jejich start odložil,“ uvedl Hladík.
„Proto jsme hledali celoevropské řešení a vyjednali podporu kvalifikované většiny unijních států (doposud 16 států a další přibývají). Navrhujeme úpravu systému a jistotu cenového stropu emisní povolenky, abychom ochránili české domácnosti,“ dodal Hladík.
Nový systém emisních povolenek ETS 2 má obchodování s povolenkami rozšířit například i na silniční dopravu nebo vytápění budov. Platit má podle současných plánů od roku 2027.
Čeští europoslanci Ondřej Krutílek (ODS) a Klára Dostálová (ANO) se pro Echo24 shodli na tom, že právě revize ETS 2, která podle nich může mít zásadní dopady na životy běžných občanů, je jedním z nejakutnějších problémů, které je potřeba na evropské úrovni řešit.
Systém ETS 2 je ostře kritizován také opozicí. „EU nemůže nic stropovat, maximálně může vrhnout na trh více povolenek a tím tlačit cenu dolů. To se nyní neděje,“ řekl Echo24 místopředseda ANO Karel Havlíček. Jeho strana trvá na tom, že ETS 2 do české legislativy nezavede, protože Evropská komise podle nich nesplnila podmínky týkající se například dostupnosti alternativních řešení. Systém označuje za „zvrhlý“ a tvrdě ho kritizuje i kvůli tomu, že byl schválen za českého předsednictví v Radě EU.
S pochybnostmi se netají ani Piráti, kteří v pondělí navrhli kompenzaci dopadů prostřednictvím tzv. energetických kuponů. Každý občan s trvalým pobytem v Česku by podle nich měl nárok na 1500 až 2250 korun ročně ve formě daňové slevy nebo příspěvku k důchodu. „Vydělají ti, kdo spotřebovávají méně. Pro většinu domácností bude tento kupon výhodný,“ uvedl ekonomický expert Pirátů Libor Dušek.
Další pojistkou má být možnost snížit spotřební daň z paliv, pokud cena povolenek překročí stanovenou mez – například 55 eur. „Je to poměrně jednoduchá změna zákona, kterou by šlo schválit ještě v tomto volebním období,“ uvedl šéf pirátských poslanců Jakub Michálek.
Zatímco Francie, Itálie a Česko hledají cestu, jak ETS 2 zmírnit, některé východoevropské země jako Polsko či Estonsko nadále volají po úplném zrušení systému. Podle analytika Tomáše Jungwirtha Březovského je však jeho plošné zrušení nepravděpodobné. „Více než polovina Evropy už má ETS 2 transponováno. Počítá se s tím, vytváří se sociální a klimatické fondy. Úplné zrušení není politicky na stole,“ konstatoval.