Jak jsem ztratil hospodu
KOMENTÁŘ
KOMENTÁŘ
CENY POTRAVIN
Ceny potravin v České republice i nadále rostou a podle analytiků se trend může v nadcházejících měsících ještě zrychlit. Zdražování podle dostupných statistik ...
Nestává se často, aby člověk v televizi sledoval zpravodajství z místa, které hraje nějakou roli v jeho mimopracovním životě, a dozvěděl se tak, že v něm nějakým, třeba okrajovým způsobem zarezonovaly aktuálně probíhající dějiny. Nedávno se mi to přihodilo, pocity to navodilo rozporné a hořké. V televizním zpravodajství a diskusích na sociálních sítích se probírala hospoda U Hrocha. V dobách, kdy redakce našeho periodika sídlila nedaleko na Malostranském náměstí, jsem tam býval relativně častým hostem. Nejsem si jistý, jestli návštěvu v dohledné době zopakuji.
Televize Prima totiž odvysílala reportáž, podle níž personál vyhodil z podniku skupinku hostí, jeden z nich měl nasazenou jarmulku. Výčepní dal návštěvníkům, z nichž jeden byl cizinec, jasně najevo, že je v podniku nechce, ostatním v podniku pivo roznášel, jim ale říkal, že „došlo“. Prý také argumentoval, těžko odhadnout v jakém smyslu, nedaleko probíhající propalestinskou demonstrací. Situace vygradovala, ze strany štamgastů měla zaznít antisemitská urážka „židovská svině“. Jistě, nebyl jsem u toho. Ale zdá se být jasné, že ti lidé měli dost důvodů být naprosto přesvědčeni, že jsou vyhazováni kvůli židovskému původu. Důvod k rozhořčení by to byl vždycky. V kontextu současného dění v evropských a dalších zemí, kde se – v souvislosti s konfliktem na Blízkém východě – antisemitismus projevuje čím dál častěji a odpudivěji, ale tahle komunální historka získala na závažnosti. Tak už i v Praze...
Jak se při takových příležitostech stává, došlo k rozpoutání debaty. Víckrát v ní zaznělo, že chování obsluhy nemuselo vypovídat o jejích specifických předsudcích, ale mohlo být vyjádřením jakési všeobecné mizantropie, v podstatě rovnostářské nechuti k úplně všem kromě úzké skupiny štamgastů. Hospoda U Hrocha je podnik, do nějž se chodí kvůli plzeňskému pivu a taky kvůli tomu, že si uchoval turismem a vůbec dneškem nedotčenou atmosféru. Udržet takového ducha v centru Prahy stojí jisté úsilí a má to také jisté důsledky, aby do ní ten „cizí“ živel v ulicích moc nepronikal, aktivně se mu brání, nebo to tak aspoň působí. Náhodný host, který očekává, že se v podniku bude, módní frází řečeno, „cítit vítaný“, dost pravděpodobně nebude uspokojen. Panuje v něm totiž jasná hierarchie, v níž neznámí příchozí nejsou zrovna vysoko. A tak – podobně jako v jiných hospodách toho typu – jakýsi sice nepsaný, ale striktně dodržovaný a pro outsidera ne nutně proniknutelný řád, jehož porušením člověk může ohrozit přísun piva na svůj stůl, nebo dokonce svoje setrvání v prostorách podniku. U Hrocha to prostě někdy nemusí být zrovna inkluzivní prostředí.
V dobách, kdy jsem tam chodil, mi to nevadilo. Bral jsem to jako součást starosvětského kouzla, evokaci Prahy časů mého mládí, k nimž patřili i nesmlouvaví výčepáci, kteří svoje podniky vedli dost autokraticky. A navíc jsem se díky svojí píli dostal do kategorie hostů od vidění známých, což mělo svoje výhody a mohl jsem díky tomu líp vnímat i tu vlídnější podobu místa. A teď mám pocit, že jsem je ztratil. Protože ať už je člověk schopný pro tu aféru najít sebechápavější vysvětlení, přes některé věci se stejně přenese jenom těžko. A jsou slova, která je dnes obtížné vzít zpátky, pokud by je vůbec někdo chtěl vzít zpět. Je to jedna z výrazných charakteristik těch vzrušených posledních dnů. Ledacos je najednou definitivní, nebo tak aspoň působí. Od kdekoho slyším o skončených přátelstvích, přerušených vztazích, zmizevších sympatiích. Jako kdyby se s tím nedalo nic dělat. Třeba nedá.
ANTISEMITISMUS V NĚMECKU