Pro stylové kempování: Volkswagen California
AUTO
Volkswagen California je první volbou dobrodruhů toužících po obytné dodávce, která má stále celkem kompaktní rozměry a umí jezdit dálničními rychlostmi. Vyzkoušeli jsme velmi dobře vybavenou verzi Ocean.
Nejprve rychlý přehled: VW první vlastní Californii stvořilo v roce 2003 na základě modelu T4 Transporter. Řada se rozšířila, když se objevila California Beach a Tramper. Čas šel dál – aktuální model lze vysledovat do roku 2016, kdy VW představilo Californii na základě T6 Transporteru. Tramper se změnil na Californii Ocean, druhou verzí byla Beach, později Coast (ta s rokem 2022 skončila). V roce 2022 byl představen T7 Multivan, ale nová California na něm nevznikla. Namísto toho prošla faceliftem a stala se z ní T6.1 s moderními technologiemi a stylem. Doplňme, že se prodává i výrazně větší California XXL, ale ta stojí na základě VW Crafter a už je skutečně neobratná.
„Malá California“ je super. Ideální, pokud chcete cestovat ve dvou, maximálně se psem či jedním dítětem. Potom vám bude stačit pohodlné spaní, které vznikne složením druhé řady sedadel během pár minut (další je ve střeše). Má dobrou matraci i dost místa. Pro vyrovnání případně nerovného terénu nechybějí doplňky v podobě nájezdů Thule. California má dost chytrých odkládacích prostor – rozmanitých i hezky zpracovaných. To se týká i kuchyňské linky se dvěma plynovými vařiči (na fotografiích se výbavy mohou lišit) a umyvadlem s tekoucí vodou. Mezi chytré věci patří nejen výklopná střechu a markýza, ale zejména pohodlné kempinkové židle a stolek. Židle jsou v pátých dveřích, stolek v těch bočních posuvných a jejich instalace je otázka minuty. Vše dobře pasuje a drží. Komfortu přispívá, že oboje zmíněné dveře mají elektromechanické dovírání. Celý interiér s otočnými předními sedadly je skutečně dobře vymyšlen a hezky zpracován a není mu co vytknout, potěší i možnost otevřít okna na větračky či praktické roletky. Za příplatek 3804 Kč je trezor na cennosti. Pokud je posádce v noci zima, využije nezávislé topení (je celkem tiché a fouká vzduch na podlahu za předními sedadly, během pěti minut je ve voze teplo).
Volkswagen nabízí dvě verze motoru 2.0 TDI (jiný ani nechcete a nepotřebujete), testovaná silnější jednotka nabídla 204 k a 450 Nm točivého momentu. V našem případě byla spojena s dvouspojkovou převodovkou DSG a pohonem předních kol (v nabídce je i manuál a čtyřkolka). Proti slabšímu motoru o výkonu 150 koní je silnější biturbo diesel schopný a k autu, které váží kolem tří tun, je jistě vhodnějším parťákem. Umí jezdit za 8,2 l na 100 km a není třeba ho příliš ždímat, aby byla dynamika dostatečná. Dálniční rychlosti nejsou problém, stejně tak síla nutná v kopcích. Převodovka DSG si s motorem celkem rozumí a i přes občasnou letargii jí není co vytknout – s vozem se jezdí v klidu a pohodě. Nové řízení v sobě implementuje bezpečnostní systémy, které stále lze jednoduše vypnout (včetně systému start/stop). Vůz se pohodlně ovládá a je přehledný, pomáhají dnes již běžné parkovací asistenty a slušná couvací kamera. Průměrný audiosystém přijde vhod při delší nezáživné jízdě, stejně jako různé držáky a odkládací prostory. Silné TDI je i docela svižné – zrychlení na stovku dá za 10,3 s a maximální rychlost činí 203 km/h.
Volkswagen aktuálně nabízí Californii s řadou výhodných cen, přičemž ty nejvýhodnější jsou určeny právě pro varianty s dvouspojkovou automatickou převodovkou DSG. Verze Beach TDI DSG s výkonem 150 k koupíte za 1 651 309 Kč s DPH, výkonnější verze stojí 1 772 179 Kč včetně DPH. Každý model je nabízen s úsporou přes 300 000 Kč. Samozřejmě existují i konkurenční vozidla, ať Mercedes, Toyota, nebo kreace od Fiatu a různé další stavby, ale California je prostě pojem. Ceny vypadají příjemně, ale realita je taková, že testovaný kousek s příplatky stojí 2 629 123 Kč. Nic to nemění na faktu, že auto je vychytané a dobře udělané. Možná bychom zvážili pohon všech kol, ale jinak bez připomínek.
Plusy:
Interiér, variabilita, praktičnost, motor.
Minusy:
Tužší podvozek, necitlivé řízení.