Hele, kámo, to si nedovedeš představit, co bude potom. O nesmrtelnosti
ECHO SALON
Tématem tohoto Salonu je nesmrtelnost. Nikoli nesmrtelnost duše chrousta, ale velmi reálné úvahy o tom, že lidstvo, nebo spíš by se mělo říci někteří lidé, stojí na prahu zásadního kroku do říše, kde se neumírá. Někteří ti lidé stáli v řadě vedle sebe během inaugurace prezidenta Donalda Trumpa. Nejznámější je Elon Musk, ale byl tam také miliardář Peter Thiel, který říká, že opravdu vede „boj proti smrti“ a je rozhodnut nezemřít. Byly by to jen pubertální fantazie, kdyby tito lidé zaprvé nedisponovali obrovskými prostředky, nyní už nejen finančními, které jim umožňují prakticky cokoli – a zadruhé, kdyby prudký rozvoj genetického inženýrství, regenerační medicíny, nanotechnologií a v neposlední řadě umělé inteligence (AI) neposouval tyto „fantazie“ někam, že si i skeptik může říct: Třeba to myslí vážně a třeba na tom může něco i být?
O tom se bavíme s Ditou Malečkovou, magistrou filozofie a doktorkou informační vědy, Pavlem Čejkou z webu Smrtelnik.cz, který se zabývá tématy longevity, transhumanismu a přesahu do vývoje AI, s Ivanem Adamovičem, historikem z Muzea literatury, znalcem všeho fantastického a redaktorem časopisu Živel, který už od 90. let o takových věcech psal, a spisovatelem Petrem Stančíkem, autorem knih, v nichž si lze cosi jako výrobu nadčlověka představit.
Vstupuje lidstvo do nové fáze? Chystají tito vizionáři nového člověka? Člověka „postlidského“ – bytost dost odlišnou od té, jakou známe dosud a jakou pravděpodobně pořád ještě jsme? Nevynořuje se někde ze Silicon Valley nějaký nový nadčlověk? A nebude to monstrum?
Adamovič: To s tím monstrem se mi líbí… Já jsem teď dával dohromady soubor fejetonů Jana Nerudy, které se věnují technice a pokroku, a v jednom z nich, jmenuje se Pokrok, náš klasik formuluje své obavy před… pokrokem. Píše tam, asi pod vlivem různých utopických románů té doby, o vizích dokonalých bytostí a ptá se: Co bude s námi, když přijdou, co bude s normálními lidmi? Nezotročí si nás? Neovládnou nás dokonalá monstra? A to napsal v roce 1868!
Ano, to odpovídá postoji, že obavy z budoucnosti tady byly vždycky – a vždycky je čas spláchl. Teď se však zdá, že někteří lidé mají v rukou takové nástroje, které umožňují proměnu člověka v něco dost odlišného od toho, co známe dosud. Nebo je to také relativní?
Malečková: Určitě tady byla vždy touha učinit člověka nesmrtelným. Kdybychom se vrátili do starého Egypta, vlastně jakékoli staré kultury, tak bychom našli strategie a metody, jak dosáhnout nesmrtelnosti. To, o čem asi tady budeme mluvit, ale souvisí s novým typem „nesmrtelnosti“, která je spojená se strojem. Už to není „nadčlověk“, což je termín, který trochu vyšel z módy, ale je to „postčlověk“, což souvisí s posthumanismem a transhumanismem. Ty by se daly definovat jako snaha nebo touha odpoutat se od tělesnosti a překonat to, co je na člověku nejsmrtelnější, tedy jeho tělo. Vznik moderní vědy, řekněme od Reného Descarta, souvisí s oddělením duše a těla, tedy s dualismem, který umožňuje aspoň na teoretické úrovni pomýšlet na vědomí, jež může být oddělené od těla, a tedy přenesené do nějakého jiného „těla“, které nemusí být biologické. Takže nestárne a neumírá. Myslím, že vývoj technologií v poslední době naznačuje, že to nemusí být jen nějaký hypotetický koncept, ale že by to opravdu mohlo jít. A je pravda, že lidé, kteří disponují neomezenými prostředky, to určitě jen u té teorie nechtějí nechat a na „nesmrtelnost“ pomýšlejí.
Celá audio a video verze zde.
Zkrácená verze na YouTube zde.
Celý Echo Salon si můžete přečíst již nyní na ECHOPRIME nebo od středečních 18:00 v digitální verzi časopisu. Od čtvrtka je na stáncích v prodeji i tištěné vydání Týdeníku Echo. Týdeník Echo si můžete předplatit zde.