Ojeté elektromobily prudce zlevňují. Firmy se zbavují většího počtu aut, zájemci by měli zpozornět
PRODEJE ELEKTROAUT
Český trh s ojetými vozy se mění. Zatímco tradiční benzinové a dieselové vozy si svou cenu drží, případně mírně zdražují, elektromobily na sekundárním trhu rychle zlevňují. Důvodem je nejen jejich technologická zastaralost, ale i přetlak nabídky způsobený tím, že firmy začínají po několika letech vyřazovat první větší flotily aut.
Podle analýzy společnosti TipCars jsou právě elektromobily nejcitlivější na rychlý pokles hodnoty. „Automobily ztrácejí hodnotu rychle bez ohledu na stáří. Rozhoduje nájezd, počet nabízených kusů, stav vozu i technologická zastaralost – zejména u elektromobilů,“ uvedl ředitel portálu Marek Knieža. Podle něj se může pokles ceny během několika měsíců projevit až v desítkách procent. „Kupující tak mají šanci získat vůz za podmínek, které byly ještě loni výjimečné. Prodávající by naopak měli pečlivě volit načasování prodeje,“ dodal.
Silný zájem potvrzuje i praxe největší sítě autocenter. Skupina Aures Holdings, která provozuje AAA Auto a Mototechnu, letos prodala rekordních 66 672 vozidel – nejvíce ve své třiatřicetileté historii. Roste přitom i podíl čistě elektrických vozů. „Za prvních sedm měsíců jsme prodali kolem tisícovky elektromobilů, což je o sto více než za celý loňský rok. Největší zájem je jednoznačně u Čechů, kteří si čistě bateriový vůz pořizují již ve dvou procentech případů,“ uvedla generální ředitelka Auresu Karolína Topolová.
Podle ní se letos mění i sezónní cyklus trhu. „Jarní sezona vyvrcholila místo května již v březnu a podzimní se zdá, že začala už v červenci,“ popsala. Zároveň upozornila, že „organizovaný trh roste, ale soukromé přeprodeje naopak klesají“.
Například v síti AAA Auto jsou nejrozšířenějšími plug-in hybridy na českém trhu Škoda Kodiaq, jichž se za prvních sedm měsíců prodalo 637 kusů, na druhém místě je superb se 523 kusy. A ceny? U stejného prodejce lze najít Tesla Model 3 pod 500 tisíc korun, případně Volkswagen Golf za cenu okolo 250 tisíc.
Dovozy lákají, protože jsou levnější
Elektromobily se na český trh dostávají i díky dovozům. Podle Centra dopravního výzkumu lidé za první pololetí roku přivezli 3800 ojetých bateriových aut, více než za celý rok 2024. Nejčastěji jde o čtyři roky staré vozy značek Tesla, Volkswagen a BMW, u nichž stále platí záruka na akumulátor.
„Zájem o ojeté elektromobily v Česku roste díky několika klíčovým faktorům: nižší cena ojetých vozidel ve srovnání s novými elektromobily, rostoucí povědomí o výhodách elektromobility a zlepšující se dostupnost veřejné infrastruktury pro dobíjení,“ vysvětlil ředitel CDV Jindřich Frič. Největší počet registrovaných elektroaut letos připadl na Prahu, Středočeský a Jihomoravský kraj.
Na trhu přitom hrají klíčovou roli firmy, které podle expertů určují tempo změny. „V České republice je struktura trhu jiná než na západ od našich hranic. Z celkového trhu firemní zákazníci nakupují 75 procent automobilů. Proto bych v našem případě považoval za klíčovou podporu nákupu elektromobilů pro firmy,“ uvedl šéf českého zastoupení Kia Arnošt Barna. Podle něj se běžní zákazníci k elektromobilům dostanou právě přes ojeté vozy, které firmy vyřazují po třech až pěti letech užívání.
Češi mění názor
Ačkoli mezi lidmi přetrvává řada obav, průzkumy ukazují, že jejich vnímání se postupně mění. Výzkum společnosti E.ON s agenturou Ipsos například ukázal, že 60 procent Čechů by se bálo vyrazit elektromobilem k moři kvůli dojezdu. Podle odborníků je to ale zbytečný strach. „Moderní elektromobily dnes běžně ujedou 400 až 600 km na jedno nabití. Na tisícikilometrové cestě tak stačí dvě zastávky, ideální pro odpočinek,“ připomněl jednatel E.ON Drive Infrastructure Martin Klíma.
Obavy se podle něj týkají i dobíjecí infrastruktury, ta se ale rychle rozvíjí. „Rychlonabíječky dnes zvládnou dodat energii během zhruba 20 minut. Díky technickému pokroku vznikají i ultrarychlé stanice s výkonem až 400 kW, které E.ON buduje po celé republice,“ doplnil.
Zatímco ještě před několika lety dominovaly českému trhu diesely, nyní jejich podíl klesá. V červenci 2025 tvořily na sekundárním trhu 51,1 procenta, zatímco benzinové vozy 43,6 procenta a elektromobily už 1,6 procenta. „Je vidět, že se i na sekundární trh propisuje trend toho primárního, kde už zcela dominují benzinové motorizace. Nafta má necelých 21 procent, elektromobily pak více než šest procent,“ uvedl generální ředitel Auresu Petr Vaněček.
Podle něj budou naftové motory postupně z českých silnic mizet. „Moderní turbobenziny mají stejně nízkou spotřebu, s elektrickou výpomocí pak ještě nižší, obejdou se však bez složitých emisních systémů. Za několik let bude poměr na sekundárním trhu podobný, složité naftové motory z trhu téměř vymizí,“ odhadl Vaněček.
Nejprodávanějšími elektromobily na českém trhu jsou aktuálně Tesla Model 3, Škoda Enyaq a BMW i3. Jejich podíl bude podle odborníků dále růst, protože právě díky zrychlenému poklesu cen ojetin se bateriová auta stávají dostupnější i pro běžné české domácnosti.