Opel Combo XL 1.5 CDTI: Oslava normálnosti
AUTO
Ještě před pár lety by na testovaném Opelu Combo nebylo vlastně nic moc zajímavého. Měl by celou řadu konkurentů a do jisté míry by splýval s davem. Jenže doba se změnila a auta, jako je toto, aby člověk pohledal. Opel Combo je totiž úplně normální dobře udělané a mimořádně praktické auto, které má pod kapotou uspokojivě výkonný turbodiesel, jenž dokáže být velmi úsporný. Svým charakterem tato osobní dodávka koketující s kategorií MPV přináší majiteli více radosti, než by se mohlo na první pohled zdát.
Automobilka model Combo na konci roku 2023 poměrně výrazně modernizovala, což kromě jiného přineslo jiný vzhled přídě ve stylu Opelu Vizor s černě lakovaným panelem s logem značky, na který navazují světlomety IntelliLux LED Pixel. Právě to je jeden z prvků, který není v této třídě vůbec obvyklý a který řidiči významně zlepšuje zážitek za volantem, protože světelný výkon a dosvit jsou opravdu solidní. Jak ale z těchto světel bude nadšený řidič, tak z nich dle zkušeností z testu nejsou zas tak nadšení lidé v protijedoucích vozidlech. Častěji, než by mi bylo milé, na mě blikli v domnění, že svítím dálkovými světly. Technologii automatické regulace světelného toku by asi chtělo ještě trochu doladit.
Uvnitř je po faceliftu znát snaha o modernizaci zejména díky novému volantu, který má spíše menší a sportovní tvar, a také 10palcovému infotainmentu, který umí bezdrátově připojit jak AndroidAuto, tak Apple CarPlay. Kromě toho zde najdete i bezdrátovou nabíječku, USB-C konektory a spoustu různých odkládacích prostor. Z hlediska materiálů vůz nezapře svůj užitkovější původ, takže jsou zde tvrdé plasty a i za volantem se sedí trochu „dodávkověji“.
Combo se prodává ve dvou délkách, já jsem testoval verzi XL, která měří 4,76 metru a za příplatek může mít ještě dvě samostatná sedadla v kufru. Variabilita takového provedení je skutečně velmi vysoká. Sedadla v druhé řadě lze samostatné sklápět do podlahy, takže vznikne bezvadná rovná plocha, zadní dvě sedačky pak lze jednotlivě sklopit či vyjmout.
Další z příjemných překvapení mi připravil podvozek. Je naladěn do solidního komfortu, kterému dále pomáhají i 16palcová kola s pneumatikami s profilem 60. Auto je při jízdě, a to i té rychlejší dálniční, uvnitř příjemně tiché, zvládá filtrovat většinu nerovností a zadní náprava odskočí opravdu jen výjimečně. Byť řízení není úplně přímé a přesné, lze i s touto „dodávkou“ docela svižně projíždět zatáčky a řidič má stále pod kontrolou, co auto dělá a jak reaguje na jeho pokyny.
Dobré zprávy tím ale nekončí. Combo totiž můžete opět mít i s úsporným maloobjemovým turbodieselem 1.5 CDTI pod kapotou. Čtyřválec se nabízí s výkonem 75 kW nebo 96 kW a právě silnější provedení v kombinaci s osmistupňovým automatem pohánělo testovaný kus. Už samotný fakt, že je použita osmistupňová převodovka, je v této třídě překvapením, a to ještě umožňuje manuální řazení pádly pod volantem. Sladění s motorem je poměrně dobré, změna převodů byla povětšinou plynulá, nicméně občas se objevilo i citelnější škubnutí. Neoddiskutovatelnou výhodou je však příznivá spotřeba. Při vyloženě klidné jízdě po okresce se dá jezdit do 5 l / 100 km, svižnější přesun po dálnici, kdy Combo opravdu nebylo brzdou provozu, znamenal spotřebu kolem 7 l / 100 km. Po více než tisíci ujetých kilometrech jsem měl kombinovaně 6,3 l / 100 km, což ve spojení s 50litrovou nádrží zajišťuje slušný akční rádius. Motor svým výkonem k pohonu stačí – není to sice žádný divoch a při vyšších rychlostech mu už z hlediska pružného zrychlení trochu dochází dech, když se ale rozjede, drží i poměrně vysokou rychlost bez problémů. Kromě toho je i kultivovaný a dobře odhlučněný. Z jízdních režimů jsou k dispozici jen dva – Normal a Eco. Čekal bych však třeba i režim Sport, který by motor trochu více podpořil v rozletu.
A nakonec cena. Prodloužené Combo XL koupíte aktuálně nejlevněji za 709 990 Kč, což je férová cena. Za automat se připlácí 40 tisíc Kč, ale obecně chce Opel za příplatky rozumné peníze a nevypadá to, že by chtěl zákazníka kdovíjak „odrbat“.
Plusy: spotřeba paliva, jízdní komfort, praktičnost
Minusy: světlomety, které oslňují, občasné škubnutí převodovky, omezenější dynamika