Příjmy Ruska z vývozu ropy dramaticky klesly. Na moři se objevila záhadná flotila

RUSKÝ PLYN

Příjmy Ruska z vývozu ropy dramaticky klesly. Na moři se objevila záhadná flotila
Výnosy exportu, který je pro Moskvu nejlukrativnější. Foto: Shutterstock - ilustrační foto
2
Ekonomika
Sdílet:

Příjmy Ruské federace z vývozu ropy a plynu v lednu meziročně klesly o 38 procent na 18,5 miliardy dolarů (409 miliard Kč), uvedla dnes Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Výnosy nejlukrativnějšího ruského exportu stlačily západní sankce a cenové stropy. Americká CNN však přinesla informaci o tom, jak si ruská ropa stále nachází cestu ke kupcům po celém světě.

Výkonný ředitel IEA Fatih Birol uvedl, že západní opatření úspěšně snížily příjmy Moskvy z exportu energií. „Očekáváme, že tento pokles příjmů z ropy a plynu bude v příštích měsících strmější. A ještě strmější bude ve střednědobém horizontu v důsledku nedostatečného přístupu k technologiím a investicím,“ řekl Birol, kterého cituje agentura Reuters.

Mezinárodní omezení uvalená na Rusko v reakci na válku na Ukrajině snížily cenu ruské ropy Urals a nyní se prodává výrazně levněji než severomořská ropa Brent. Evropská unie také od prosince zakázala námořní dovoz ruské ropy a uvalila sankce na vývoz technologií na zpracování ropy do Ruska. Omezení na dovoz zavedly i Spojené státy a Británie.

Moskva při financování svých rozpočtových výdajů spoléhá právě na příjmy z ropy a zemního plynu – v loňském roce činily 11,6 bilionu rublů (3,4 bilionu Kč).

Tajemná plavidla

Dle CNN si ruská ropa stále nachází cestu ke kupcům po celém světě pomocí záhadné flotily. S eskalujícími západními sankcemi se k ní připojují další lodě. Odborníci z oboru odhadují velikost této „stínové“ flotily na zhruba 600 plavidel, neboli asi 10 % celosvětového počtu velkých tankerů.

Kdo lodě vlastní a provozuje zůstává záhadou.některých případech jde o skořápkové společnosti v Dubaji či Hongkongu. „Ponořili jste se do černé magie,“ řekl CNN vedoucí pracovník společnosti obchodující s ropou.

Zákazníci v Číně a Indii nahrazují zákazníky v Evropě. Dodávky vzdálenějším kupcům vyžadují více lodí a provozovatele, kteří jsou schopni vypořádat se komplikacemi sankcí. „Je tu flotila, která neprovádí žádné ruské obchody, a pak je tu flotila, která dělá téměř výhradně ruské obchody,“ řekl Richard Matthews, vedoucí výzkumu mezinárodního lodního makléře EA Gibson.

Čína v roce 2022 zvýšila podle Mezinárodní energetické agentury dovoz ruské ropy v průměru na 1,9 milionu barelů denně, což je o 19% více než v roce 2021. Indie zintenzivnila nákupy ještě výrazněji.

Ruské vývozy ropy do Číny i Indie dosáhly v lednu rekordních hodnot poté, co vstoupil v platnost evropský zákaz námořní ruské ropy. Plnění těchto objednávek vyžaduje lodě přístupné výletu. Ruská národní flotila nemá dostatek plavidel. A právě tam přichází na řadu „stínová flotila“.

Matthew Wright, hlavní analytik nákladní dopravy společnosti Kpler, rozlišuje lodě přepravující ruskou ropu na „šedé lodě“ a „temné lodě.“ Šedé lodě byly vlastněné evropskými firmami a od invaze byly prodány firmám na Blízkém východě a v Asii. Temné lodě naopak obchází sankce dlouhodobě a před válkou působily převážně v Íránu a Venezuele.

„Existují důkazy, že své aktivity maskovaly tím, že vypnuly ​​svůj transpondér AIS,“ řekl Wright o temných lodích.

Západní země sice zakázaly většinu ruských dovozů ropy, neexistují však žádná pravidla, která by západním lodím bránila v dodávkách kupcům, jako jsou Čína a Indie, nebo v poskytování služeb, jako je pojištění, pokud jsou dodržovány cenové stropy. Lodě s evropskými vlastníky se v lednu podílely na 36 % ruského ropného vývozu.

Experti navíc uvedli, že stínová flotila může zmírňovat schopnost Ruska vyhýbat se sankcím nebo prodávat ropu nad rámec cenového stropu. Je těžší rozpoznat, za kolik se ruské sudy prodávají.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články