Primátor Prahy jednal se sektou
KOMENTÁŘ
KOMENTÁŘ
CENY POTRAVIN
Ceny potravin v České republice i nadále rostou a podle analytiků se trend může v nadcházejících měsících ještě zrychlit. Zdražování podle dostupných statistik ...
Několik hodin před desátou blokádou automobilové dopravy v centru Prahy včera organizátoři blokády rokovali s vedením hlavního města. Ta blokáda – pomalý průvod vozovkou je lokální záležitost v tom smyslu, že přímý dopad má pouze na část řidičů v jednom městě republiky, ale je to lokální záležitost s významným přesahem. Vypovídá i o stavu naší mainstreamové politiky a orgánů státní správy.
Stejné, jen většinou ostřeji pojaté protesty mají teď i v jiných zemích Evropy, akce za třicítku ve městech a vůbec proti individuální automobilové dopravě je koordinovaná. Naše Poslední generace je českou pobočkou mezinárodního, stejnojmenného hnutí. To zase je početně nepatrným okrajem širšího zeleného hnutí a tím, jak je Poslední generace nepočetná a přitom extremistická, se hodí stranám tzv. pravice, aby si na ní procvičily své staré, už zakrnělé svaly. Například v Berlíně CDU, která bude po letech opět mít primátora, sice tváří v tvář blokádám silnic vždycky nejprve spěchá zdůraznit, že boj proti klimatické změně je i pro ni nejvyšší prioritou, ale ty blokády ve městě nazývá extremismem. Dlouhé měsíce marně vyzývala vládnoucí levici k zásahu.
U nás je apokalyptická Poslední generace ještě menší než v Německu a zastupuje ještě menší menšinu, téměř nepostřehnutelnou. Přesto jejich pomalé pochody, jimiž vybržďují řidiče, už podesáté útrpně doprovázeli policisté a město s těmito extremisty pořádá jednání na nejvyšší úrovni.
Včera se ho za magistrát zúčastnili primátor Bohuslav Svoboda (ODS), jeho náměstek Zdeněk Hřib (Pirátská strana) a dva zastupitelé. Politici aktivistům v kostce řekli, že jestli chtějí jednání o omezení rychlosti (nebylo by zřejmě na silnicích první kategorie), ať přestanou s blokádou. Ti se k tomu zatím nevyjádřili. Ale kladli důrazy tak, aspoň podle účastníků jednání za město, že první pro Poslední generaci není bezpečnost provozu a ochrana chodce před dravcem za volantem, ale, jak sami připomněli, klimatický plán města. Protože nižší rychlost auta rovná se nižší klimatická stopa pana majitele auta. Ten klimatický plán, vedený fantaskní představou, že i na území hlavního města se rozhoduje o míře oteplení planety, přijala ještě Hřibova Praha – a „konzervativec“ Svoboda se k plánu po svém nástupu do funkce nepochopitelně přihlásil.
Takže i včera Svoboda řekl větu, jíž pak mohli aktivisté vyšperkovat svou tiskovou zprávu: „Pan primátor vyjádřil pochopení pro důvody, které vedou k pořádání pochodů, a vyjádřil se v tom smyslu, že racionálním požadavkům, pokud na nich bude shoda, může Rada vyhovět bez ohledu na to, kolik lidí je zastává.“
Pro úplnost je třeba uvést, že včerejší defétista Svoboda se v předchozích dnech obrátil na Policii ČR s dopisem, který je v podstatě žádostí o zásah, a z policejního vedení mu přišla odpověď, že policisté nemohou proti těmto poloblokádám, které se uprostřed jízdní dráhy tváří jako veřejné shromáždění, dělat nic. Je to absurdní, právně i státoprávně. Na jedné straně máme politiky zvolené v řádných volbách. Proti nim stojí zástupci apokalyptické sekty, placené částečně z ciziny, totiž z Ameriky (Climate Emergency Fund, založený potomkem ropného magnáta, ten si tu ulevuje od nezaslouženého bohatství). Ano, ten obrat může českým uším znít až rudoprávně, ale v Německu se toho postřehu nebála zmíněná CDU, která se jinak bojí skoro všeho.
Máme u nás nesmírně slabou politickou třídu, pokud s radikální sektou jedná jako rovný s rovným, a máme ovšem ještě slabší státní policii.
OPRAVA BARRANDOVSKÉHO MOSTU
DEN DOPRAVNÍCH NEHOD