Reklama pro LGBT+ dopadá na Adidas. „Ženy nejsou dost dobré ani do plavek“
PLAVKY ADIDAS
Nejnovější reklamní kampaň společnosti Adidas vyvolala vlnu kritiky a nepochopení. Jednodílný barevný model plavek totiž předvádí muž. Jestli firmě poklesnou tržby, jako se to stalo po představení reklamy s transgender ženou společnosti Budweiser zatím není jasné. K poklesu hodnoty akcií Adidasu ale již došlo.
Firma Adidas v polovině května představila jednodílné plavky jihoafrického návrháře Richiho Mnisi, které firma věnovala oslavě komunity LGBTQ+ v souvislosti s nadcházejícím "Měsícem hrdosti" (Pride month). Co rozhořčilo veřejnost ale nebyla samotná existence barevných plavek a jejich vznik jako pocta sexuálním menšinám, ale to, že je na stránkách společnosti Adidas předvádí zřejmě muž, což naznačuje modelova boule v rozkroku a chlupatá hruď.
Jedním z výrazných kritiků této kolekce Adidasu byla i americká plavkyně Riley Gainesová, která je známá pro svůj negativní pohled na transgender ženy soutěžící v ženských sportovních soutěžích. "Ten obrázek mi říká, že na ženách nezáleží, že nejsme dost dobré na to, abychom mohly předvádět dokonce i vlastní plavky vyrobené speciálně pro ženy," řekla Gainesová pro Fox News. Lavina kritiky se na firmu snesla i ze všech stran sociálních sítích. V některých případech se ale setkala i s pochopením.
Swimming Star @Riley_Gaines_ reacts to Adidas 👙🩱💬
— Oli London (@OliLondonTV) May 19, 2023
“Notice now they don’t have women who take the identity of a male advertising men’s clothes? We are only seeing this go one way.”
🎥 @FoxNews @marthamaccallum pic.twitter.com/WdL2duaGlS
Zda, a případně jak velké, bude mít tato kontroverzní situace ekonomické dopady na společnost Adidas zatím není jasné. Cena akcií společnosti za poslední měsíc klesla o 3,08 procent. Významnější pád je zřejmý 19. května, kdy byla nová kampaň Adidasu rozsáhle medializována, největší pokles byl pak zaznamenán 24. a 25. května, jak uvádí sama společnost Adidas na svých stránkách v sekci pro investory.
Adidas se již od začátku roku potýká s poklesem tržeb, důvodem je zejména rozvázání spolupráce s rapperem Ye, dříve známým jako Kanye West. I kvůli rozvázání této spolupráce společnosti prudce klesl zisk loni, příznivě ale Adidas nevidí ani rok 2023. Aktuální rok nebude uspokojivý, oznámil generální ředitel společnosti Björn Gulden na začátku května.
Adidas se ale podle něj už zaměřuje na budování silné základny pro lepší rok 2024. Problémem pro společnost je velké množství neprodaného zboží značky Yeezy v hodnotě 1,2 miliardy eur, které pochází ze zrušené spolupráce s rapperem a designérem Ye. Konec podnikání s Yeezy snížil firmě ve čtvrtletí tržby zhruba o 400 milionů eur.
Zda tržby společnosti výrazněji klesnou i po představení nové kolekce vztahující se k Měsíci hrdosti, který připadá na červen, zatím není jasné. Nejednalo by se ale o ojedinělou situaci, pokles prodejů zaznamenala i společnost Budweiser, která minulý měsíc představila reklamu s transgender ženou.
Budweiser na začátku dubna oznámil spolupráci s transgender influencerkou Dylan Mulvaneyovou, která na svém Tiktoku zveřejnila krátké video s basou piv Bud Light, které dostala od firmy k prvnímu výročí své tranzice. Reklama ihned rozjela velkou vlnu kritiky na sociálních sítích. Kritika se podepsala na poklesu hodnoty akcií, v květnu ale přišla první oficiální čísla o poklesu prodejů. Propad prodejů přesahoval 20 procent. Více jsme o tom informovali zde.