Andrej Babiš ukrajinský. Jak šéf ANO opět zkouší měnit rétoriku
MARKETING ANO
Konec dubna přinesl nový směr, kterým se teď ubírá rétorika „šéfa opozice“ Andreje Babiše. Expremiér dál při každé příležitosti tepe vládu Petra Fialy za její výkony doma i v zahraničí, víceméně však ustal s navážením se do Ukrajiny. V minulosti přitom uměl být přímo ke Kyjevu poměrně tvrdý. Podívejte se, jak se vyjadřování šéfa ANO postupně měnilo.
ANO bylo na počátku války, podobně jako mnozí další, pevně sešikované za Ukrajinou. „Chtěl bych tímto jasně deklarovat, že hnutí ANO podporuje premiéra Petra Fialu a jeho vládu v krocích proti ruské agresi na Ukrajině,“ prohlásil tehdy Babiš k radosti koaličních politiků v Poslanecké sněmovně.
Nechvalně proslulé billboardy
S postupujícím časem a horšící se ekonomickou i energetickou krizí ale obecná proukrajinská nálada slábla a Babiš i jeho spolupracovníci toho využili ke kritice konfliktu jako takového i české vlády, která řešila nápor ukrajinských uprchlíků. Nejvíce se to projevilo okolo prezidentské volby, kdy se bývalý premiér stavěl do role sjednavatele míru a naopak o prezidentu Petru Pavlovi tvrdil, že Českou republiku zatáhne do války.
„Začněme mluvit o míru. Nikdo nechce válku,“ zněla jeho slova. Babiš také prosazoval, aby sněmovna jednala o výzvě prezidentovi Petru Pavlovi a premiérovi Petru Fialovi k uspořádání mírové konference o Ukrajině. Nakonec neuspěl, pro jeho návrh hlasovali jen poslanci ANO a SPD.
Také kvůli tomu čelil kritice za billboardy s textem „Nezavleču Česko do války. Jsem diplomat. Ne voják. Prezident Babiš.“ Kritici mu vyčítali, že straší voliče. Babiš přiznal, že se text nepovedl, a slíbil, že ho změní. Na billboardech se pak objevily nové plakáty s nápisem „Generál nevěří v mír“ s dovětkem „Volte mír. Volte Babiše“.
Protiukrajinská rétorika pak pokračovala i dál. „Ukrajina není v Evropské unii a já doufám, že tam nikdy nebude. To by byla úplná katastrofa,“ prohlásil například letos.
Dál také uplatňoval strategii jednání o míru a o představitelích státu tvrdil, že chtějí za každou cenu rozpoutat válku. Jedním z jeho hlavních terčů se stal náčelník Generálního štábu Karel Řehka. Podle Babiše Řehka svými tvrzeními podněcuje ve společnosti strach. „No a ten engeš (náčelník generálního štábu – pozn. red.), ten ať je v tom krytu. A když myslí, že bude jaderná válka, ať se tam připravuje. Ale ať neděsí naše důchodce,“ řekl bývalý premiér před několika měsíci.
Pozornosti marketingu ANO neušlo ani téma potravin. Babiš se v minulosti zaměřil i na případy „otráveného“ ukrajinského obilí a kuřecího masa. Zmínil i případy z Polska a ze Slovenska a kriticky zhodnotil český souhlas s prodloužením unijní dohody o bezcelních obchodních vztazích s Ukrajinou. „Protože my samozřejmě kvůli Ukrajině a hlavně naše vláda, která je více proukrajinská než pročeská, uděláme všechno,“ prohlásil Babiš, který stojí za holdingem Agrofert, který podniká i v zemědělství a potravinářství.
Přitvrzování vyústilo nedávnou mimořádnou schůzí sněmovny o bezpečnostních hrozbách. Schůzi nechala svolat vládní koalice kvůli bezpečnostním hrozbám pro Česko, k nimž řadí i praktiky šéfa nejsilnějšího opozičního hnutí. Impulzem pro svolání schůze byl Babišův e-mail, v němž žádal od svých spolupracovníků informace o ministru zahraničí Janu Lipavském (Piráti), a to včetně toho, zda má děti. E-mail se poté dostal na veřejnost. Lipavský předtím uvedl, že Babiš začíná být kvůli svým výrokům bezpečnostním ohrožením Česka.
Opozice se pak přela s koalicí, kdo a co představuje bezpečnostní rizika. Na adresu předsedy ANO padala obvinění z „estébáckých praktik“. Diskuse se stočila právě i na ruskou vojenskou invazi na Ukrajinu, o níž pojednával návrh koaličního usnesení.
Babiš pro Ukrajinu
Babiš ale teď nově podle všeho otočil. V tričku s modru-žlutým nápisem „No War“, o němž řekl, že ho nosil hned v únoru 2022 sice ostře kritizoval Fialovu vládu, ne však už Kyjev. Bývalý premiér v novém klipu uznal, že je Rusko ve válce na Ukrajině agresor, podle něj ale v prvních dnech konfliktu pomáhali především politici ANO, nikoliv česká vláda. „Pětikoalice nedala nic, vydražili nějaké trapné pero,“ prohlásil.
Pustil se tak místo toho do české muniční iniciativy pro Ukrajinu. Podle Babiše je trapná, což zopakoval ještě jednou, kdy znovu ocenil podporu Ukrajiny. „Zásadní vojenská pomoc Ukrajině přichází z Kongresu Spojených států amerických a je dobře, že Kongres nově schválil dodání nejmodernější vojenské techniky pro Ukrajinu v hodnotě až 62 miliard dolarů. Náš premiér si mezitím hraje na premiéra Ukrajiny a shání po světě starou munici. Normální člověk nechce válku, normální člověk chce mír. Fialova vláda ale nic jiného nezná, jenom válku a munici od rána do večera. Doufám, že se svět postupně změní, Putin nezvítězí a dojde k ukončení této války,“ napsal.
Nedávno to podtrhl i tím, že by byl pro obnovení územní celistvosti Ukrajiny. Může jít o důsledek blížících se voleb do Evropského parlamentu, do značné míry ale také o zjištění z interních průzkumů hnutí ANO. Babišův subjekt se jimi vždy hojně řídil. Tomu se ostatně redakce věnovala v dřívějším textu.
„ANO byla, je a bude strana orientovaná na marketing, strana-firma, personální strana atp. dle různých teoretických konceptů. Jinými slovy, je to strana založená na osobním brandu zakladatele a lídra s profesionálním data-driven marketingem a kampaněmi,“ uvedla pro Echo24 tehdy Marcela Konrádová z katedry marketingové komunikace a public relations Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy.
„Hnutí ANO a Andrej Babiš jsou bezesporu průkopníky politického marketingu i politické komunikace u nás. Ať se nám to líbí, nebo ne. Důkazem může být i snaha jiných českých stran a politiků se babišizovat, ne však zcela úspěšně (viz tzv premiér Nutella). Za úspěchem ale nestojí Babiš, ale tým marketingových a PR expertů, a to interních i externích,“ míní.