„To je rezignace na péči o většinu silnic.“ V rozpočtu na dopravu chybí peníze na opravy silnic II. a III. třídy
STÁTNÍ ROZPOČET 2026
V návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na příští rok nejsou vyčleněny peníze na opravy silnic druhé a třetí třídy, které jsou v působnosti krajů. Uvedla to vláda v demisi v návrhu rozpočtu SFDI. Bližší informace v materiálu neuvedla. Návrh dostali v pátek k dispozici poslanci. Návrh rozpočtu SFDI na rok 2026 je pro kraje nepřijatelný. Pokud stát nechá odpovědnost za silnice krajům, ale přestane je financovat, povede to k rychlé degradaci dopravní infrastruktury, řekl dnes ČTK předseda Asociace krajů ČR a hejtman Zlínského kraje Radim Holiš (ANO).
„V rozpočtu SFDI na rok 2026 nejsou na financování silnic II. a III. třídy, resp. na opravy a rekonstrukce předmětných komunikací, které jsou v samostatné působnosti krajů, alokovány finanční prostředky,“ píše se v návrhu rozpočtu. Letos dostaly kraje ze SFDI na uvedené silnice dvě miliardy korun, což byla proti loňskému roku poloviční částka. Podle tehdejšího vyjádření asociace krajů byla částka nedostatečná.
Pro kraje je návrh rozpočtu SFDI na příští rok nepřijatelný. „V situaci, kdy jsme se už letos museli vyrovnat s tím, že na opravy silnic II. a III. třídy dorazila pouze polovina prostředků oproti předchozím letům, vláda nyní předkládá návrh, který nepočítá s jedinou korunou. To není rozpočtové opatření, to je rezignace na péči o většinu silnic v této zemi,“ uvedl Holiš.
Kraje dlouhodobě upozorňují na to, že i čtyři miliardy korun byly nedostatečné. Bez financování hrozí degradace dopravní infrastruktury. „Stávající vládní návrh představuje jen další zásah do krajských rozpočtů. Například Zlínský kraj vstupuje do nového roku zhruba o 300 milionů korun minus oproti současnému stavu. Je to krok proti dlouhodobému rozvoji celé České republiky,“ uvedl Holiš. Hejtmani se tématem budou zabývat příští týden na Radě Asociace krajů. „S novou vládou jsme připraveni jednat o nápravě,“ uvedl Holiš.
ČTĚTE TAKÉ: Kalousek ostře tepe rozpočet na dopravu. „Nepoužitelný výrobek, jak si to vláda může dovolit?“
Podle hejtmana Libereckého kraje a předsedy komise Rady Asociace krajů ČR pro dopravu Martina Půty (Starostové pro Liberecký kraj) absence státního příspěvku nicméně neznamená, že se nebudou silnice opravovat, ale oprav bude méně. Jeho region podle něj v návrhu rozpočtu pro příští rok s penězi od státu zatím nepočítá, ale věří, že nějaké dostane. „Soutěže na stavby silnic začaly v případě našeho kraje minulý měsíc, ale zatím budeme soutěžit s tím, co máme naplánované v rozpočtu. A kdyby se podařilo na příští rok od státního fondu nějaké peníze dostat a měli jsme je k dispozici jako kraj, tak budeme přidávat další soutěže,“ sdělil dnes ČTK Půta.
Podle dřívějších informací ministerstva dopravy dal stát v letech 2020 až 2025 krajům na dopravu přes 58 miliard korun, z toho více než 25 miliard na silnice druhé a třetí třídy. Od roku 2015 šlo na krajské silnice téměř 40 miliard. Opravy silnic měly být letos nově financovány přímo prostřednictvím upraveného rozpočtového určení daní. Změnu ale Sněmovna do voleb neschválila.
Ministr dopravy v demisi Martin Kupka (ODS) tehdy odmítl, že by rozhodnutí mohlo negativně dopadnout na stav silnic nižších tříd. Některé kraje podle něj vysoutěžily například souvislé opravy silnic zhruba za polovinu projekční ceny. Podle něj se část krajů rozhodla i zvýšit slevy na dopravu pro některé skupiny lidí ze současných 50 na 75 procent. Nejde proto podle něj věřit tomu, že by některé kraje neměly peníze na opravy silnic.
Dosluhující vláda v demisi předkládá návrh rozpočtu SFDI s výdaji 187 miliard korun. V návrhu rozpočtu ale chybí 37,2 miliardy korun. Vláda v materiálu píše, že je chce doplnit při projednávání rozpočtu ve Sněmovně. „Saturace tohoto požadovaného navýšení bude realizována v rámci schvalování rozpočtu na rok 2026 v nadcházejících měsících,“ stojí v materiálu. Kupka na dotaz ČTK uvedl, že pro doplnění peněz lze využít zůstatek SFDI nebo ušetřené peníze z předchozích let. Po jednání ve vládě řekl, že chybějící peníze považuje za řešitelnou věc.
„Už na konci září jsem uvedl, jak bychom doplňovali potřebné finanční prostředky: využitím zůstatku SFDI, zapojením nespotřebovaných neprofilujících výdajů. Další možností je posílení rozpočtu SFDI v průběhu roku 2026,“ uvedl Kupka.
Fond je určen k financování dopravních staveb v zemi, zejména dálnic, silnic, železnic, vodních cest nebo i cyklostezek. Letos hospodaří s více než 160 miliardami korun. Od letošního roku může financovat i veřejně přístupné dobíjecí stanice a vodíkové čerpací stanice nebo místní dráhy a vlečky ve vlastnictví státu.
Návrh rozpočtu SFDI naproti tomu počítá s 20 miliardami korun na obranné výdaje. „Jedná se o financování staveb, které budou přispívat ke zvýšení vojenské mobility, jež naplňují požadavky na efektivní přesuny vojsk mezi evropskými státy přes ČR,“ píše vláda.