Mexiko znárodnilo železnici. Aby opět ožila osobní doprava
MEXIKO ZNÁRODŇUJE DRÁHY
Mexický Senát dnes jednomyslně schválil reformu, která umožní Mexiku po 29 letech obnovit osobní železniční dopravu. Na tratích dnes jezdí převážně nákladní vlaky soukromých provozovatelů, informuje web La Jornada.
V návrhu stojí, že Mexiko znovu získá právo používat železniční tratě k poskytování osobní dopravy, které může přenášet na veřejné subjekty nebo v podobě koncesí udělovat soukromým osobám. Současně stanovuje dostupné ceny pro cestující a závazek využívat čisté zdroje energie, aby se snížil dopad na životní prostředí.
Vládní levicová strana Morena krok označila za opětovné znárodnění železničního systému. Vstup státu do osobní železniční dopravy podle autorů reformy o 15 procent sníží její náklady, zvýší cestovní ruch a pohyb zboží a podpoří konkurenceschopnost v klíčových odvětvích. Má také přispět k efektivnější a udržitelnější mobilitě.
Nyní se k reformě vyjádří zákonodárné sbory jednotlivých mexických států.
PEŇÁS A TOPOL NEJEN O MEXIKU: Jáchym Topol o indiánech střední Ameriky v novém podcastu Výpravy Jiřího Peňáse
Středopravý prezident Ernesto Zedillo v roce 1995 svěřil provoz drah soukromým správcům, což fakticky vedlo k zániku osobní dopravy v zemi. V listopadu loňského roku bývalý prezident Andrés Manuel López Obrador nařídil soukromým provozovatelům tratí, aby na drahách, které spravují, umožnili provoz i osobních vlaků.
V polovině prosince 2023 se otevřela takzvaná Mayská trasa propojující letiště v Cancúnu na pobřeží Karibského moře a město Palenque na jihovýchodě, která vede přes turistické destinace na poloostrově Yucatán.