Poláci „školí“ stavební firmy z Česka. Za úsek D11 nabídli skoro o čtvrtinu nižší cenu
DÁLNICE D11
Nejvýhodnější nabídku v tendru na stavbu úseku dálnice D11 Trutnov – státní hranice s Polskem dala Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) polská společnost Budimex S.A. Nabídla cenu 11,35 miliardy korun bez DPH, tedy 86,8 procenta předpokládané ceny, uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl na sociální síti X (dříve Twitter). ŘSD dostalo šest nabídek a termín pro podání nabídek vypršel ve středu. Hodnoticí komise nyní bude prověřovat reference a cenové nabídky jednotlivých uchazečů.
„Na stavbu je vydáno nepravomocné stavební povolení a probíhá archeologický výzkum,“ napsal Mátl. Již dříve uvedl, že záměrem je zahájit stavbu 21 kilometrů dlouhého úseku do konce letošního roku.
Polský Budimex má v krátké době naději na druhou významnou zakázku pro ŘSD. Na konci srpna společnost podala nejvýhodnější nabídku na stavbu úseku dálnice D35 Džbánov – Litomyšl. Nabídnutá cena 3,423 miliardy korun bez DPH je o čtvrtinu nižší, než činila cena předpokládaná. ŘSD vybíralo z návrhů čtyř uchazečů. Stavět by se mělo začít v roce 2024.
ŘSD plánuje, že na D11 prioritně vybuduje tříkilometrový úsek u hranice s Polskem, který naváže na polskou čtyřproudou rychlostní silnici S3. Poláci jsou se svým navazujícím úsekem podstatně dál, otevřít jej chtějí v roce 2024. Česká strana by tříkilometrový úsek chtěla otevřít v roce 2025. Auta by se tak po něm a po S3 vyhnula polskému pohraničnímu městu Lubawka. Celý úsek Trutnov – státní hranice, jehož součástí jsou i dva půlkilometrové tunely, by měl být hotový v roce 2027.
ŘSD obdrželo 6 nabídek uchazečů na realizaci akce “D11 1109 Trutnov - st. hranice ČR/PR”. Nejvýhodnější nabídku podala spol. BUDIMEX SA za nabídkovou cenu 11 352,29 mil. Kč bez DPH (86,8 % předpokladu). Na stavbu je vydáno nepravomocné SP a probíhá archeologický výzkum.
— Radek Mátl (@MatlRadek) September 6, 2023
Tendr na úsek Trutnov – hranice ŘSD vypsalo loni 19. prosince s odevzdáním nabídek letos 17. března. Následně však ŘSD několikrát posunulo termín podání nabídek. Důvodem byly dodatečné žádosti uchazečů o vysvětlení nebo změny a doplnění projektové dokumentace.
Od ledna ŘSD postupně poskytlo k tendru 61 souhrnných vysvětlení, změn nebo doplnění zadávací dokumentace, v nichž reagovalo na 366 otázek či žádostí. ŘSD dříve uvedlo, že soutěž patří k největším dálničním tendrům za posledních několik desítek let. I proto jej vypsalo v předstihu, protože s množstvím dodatečných informací a prodlužováním termínu počítalo.
ŘSD současně připravuje stavbu úseku D11 z Jaroměře do Trutnova. K úseku o délce 19,6 kilometru ŘSD v březnu získalo pravomocné územní rozhodnutí, takže bude moci začít s výkupy pozemků. Se zahájením stavby ŘSD počítá v roce 2025 a s uvedením do provozu v roce 2028. Tím by byla celá D11 hotová.
D11 z Prahy do Hradce Králové a na státní hranici s Polskem začal stát budovat v roce 1978 a zatím je z plánovaných 154 kilometrů hotových 113 kilometrů. Od prosince 2021 dálnice končí na severním okraji Jaroměře. Navazuje na ni silnice I/37 směrem na Trutnov.