Brusel má svolení prosadit cla na čínské elektromobily. VW je proti, bojí se odvety z Asie

ELEKTROMOBILY V EU

Brusel má svolení prosadit cla na čínské elektromobily. VW je proti, bojí se odvety z Asie
Brusel dostal zelenou k definitivnímu zavedení dodatečných cel na elektromobily dovážené z Číny. Foto: Tomáš Novák
1
Ekonomika
Sdílet:

Evropská komise (EK) dostala zelenou k prosazení cel na dovoz elektrovozů z Číny. Podle diplomatů se proti nepostavila dostatečná většina členských států EU. Mělo by jít o definitivní zavedení dodatečných cel u dovozu čínských elektromobilů. Proti návrhu zavést cla se totiž dnes nepostavila dostatečná většina členských států Evropské unie, uvedli diplomaté. Výsledek jednání EK následně zveřejnila v tiskové zprávě. Některé členské státy jako je Německo nebo Maďarsko zavedení vysokých cel kritizují a označují za "špatné, škodlivé a extrémně nebezpečné", jelikož Čína vyhrožuje zpětnou odvetou.

"Návrh Evropské komise na zavedení definitivních vyrovnávacích cel na dovoz bateriových elektrických vozidel (BEV) z Číny dnes získal potřebnou podporu členských států EU," uvedla komise. Dodala, že EU a Čína dál pracují na alternativním řešení sporu ohledně subvencování výroby elektromobilů.

Komise jakožto exekutivní orgán EU se rozhodla uvalit dodatečná cla na dovoz elektromobilů z Číny, protože Peking výrobce těchto aut podle názoru Bruselu nedovoleně subvencuje. Navrhovaná dodatečná cla ve výši až 35,3 procenta jsou nad rámec standardního dovozního cla na automobily, které v EU činí deset procent.

"Návrh Evropské komise na zavedení definitivních vyrovnávacích cel na dovoz bateriových elektrických vozidel (BEV) z Číny dnes získal potřebnou podporu členských států EU," uvedla komise. Dodala, že EU a Čína dál pracují na alternativním řešení sporu ohledně subvencování výroby elektromobilů.

Komise se rozhodla uvalit dodatečná cla na dovoz elektromobilů z Číny, protože Peking výrobce těchto aut podle názoru Bruselu nedovoleně subvencuje. Navrhovaná dodatečná cla ve výši až 35,3 procenta jsou nad rámec standardního dovozního cla na automobily, které v EU činí deset procent.

PODCAST: Muži za pultem: Jokerovi ty fóry nějak nejdou přes pysky

Podle diplomatických zdrojů pro dodatečná cla hlasovalo deset členských států EU, včetně Francie a Itálie. Pět zemí bylo proti clům a 12 zemí se hlasování zdrželo. K zablokování cel by bylo zapotřebí, aby se proti nim vyslovila kvalifikovaná většina 15 členů EU s 65procentním podílem na počtu obyvatel.

Proti dnešnímu zavedení vysokých cel se postavila i německá automobilka Volkswagen. Podle automobilky by EU a Peking měly pokračovat v jednání, jelikož členské státy zatím rozhodly o minimálně pětiletém uplatnění zavedení až 45procentních cel. Důvodem k obavám je právě reakce Pekingu, který hrozí odvetou v podobě zvýšení cel vůči unijním vozům s velkoobjemovými motory (Volkswagen, Mercedes, BMW, Porsche, apod.). Čínská státní automobilka SAIC na druhou stranu vzkázala, že se zvýšení cla do koncových cen automobilů prodávaných v Evropě nepromítne.

Maďarsko a Německo se staví proti zavedení cla vůči Číně

Zavedení cel proti čínským elektromobilům hýbe Evropskou unií a každý členský stát na to má svůj názor. Například Maďarsko a Německo nevítá cla s otevřenou náručí. "Bruselští byrokraté se připravují v pátek rituálně zabít budoucí konkurenceschopnost evropské ekonomiky," řekl už dříve maďarský ministr zahraniční a obchodu Péter Szijjártó a oznámil že Budapešť bude v pátek na evropské radě hlasovat rozhodně proti zavedení cel na čínské elektromobily. Stejného názoru je i německý kancléř Olaf Scholz (SPD) a Berlín v této věci také tlačí na ostatní země EU. V samotné spolkové vládě má ale odpůrce, nicméně podle čtvrtečních večerních informací bude Berlín hlasovat proti clům.

Péter Szijjártó zdůraznil, že plánovaná cla EU jsou proti zájmům evropských výrobců automobilů a jsou pro ně riziková a nebezpečná. „Návrh bruselských byrokratů je tedy krajně riskantní a krajně nebezpečný z pohledu celé evropské ekonomiky,“ řekl. "Západoevropské země exportují do Číny zboží za stovky miliard eur ročně a je jasné, že některé z těchto exportů mohou být ohroženy, pokud Číňané přijmou odvetná opatření," dodal. „Návrh Evropské komise ohledně cel uvalených na čínský automobilový průmysl je tedy z každého úhlu pohledu špatný, z každého úhlu pohledu škodlivý a z každého pohledu extrémně nebezpečný,“ uvedl.

Svaz německého průmyslu BDI vyjádřil naději, že pokračující jednání EU s Čínou odvrátí "eskalaci obchodního konfliktu". Ke konstruktivním jednáním o řešení sporu vyzval i německý svaz automobilového průmyslu VDA.

PŘÍMO SOUVISÍ: Maďarsko rozhodně odmítne cla na čínská elektroauta, stejný postoj má i německý kancléř

Německý automobilový koncern Volkswagen dnes zopakoval, že považuje dodatečná cla za špatný přístup, který by nezlepšil konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu. Upozornil, že je stále čas na dosažení diplomatického řešení sporu. Součástí koncernu je i Škoda Auto. Německý výrobce luxusních vozů Mercedes-Benz Evropskou komisi vyzval, aby zavedení cel odložila.

Hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda uvedl, že případná odvetná cla ze strany Číny by byla další ranou pro německé automobilky. "Německý autoprůmysl přitom již nyní závažně upadá kvůli nezvládnuté energetické politice Německa, kvůli tamní i unijní zelené ideologii a souvisejícím přísným emisním normám či kvůli dotacím a přeregulovanosti," dodal.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články