Vláda chtěla oživit penzijní spoření. O novém produktu ani po roce skoro nikdo neví

PENZIJNÍ SPOŘENÍ

Vláda chtěla oživit penzijní spoření. O novém produktu ani po roce skoro nikdo neví
Do DIP dosud vložilo peníze kolem 150 tisíc lidí. Foto: Shutterstock
1
Domov
Sdílet:

Už přes rok funguje nová forma penzijního spoření, které mělo nabídnout lidem možnost výrazně vyššího zhodnocení úspor na stáří. Zas tak velký zájem však tzv. dlouhodobý investiční produkt (DIP) nevyvolal a jak ukazují dlouhodobě průzkumy, není se příliš čemu divit. Většina lidí totiž stále neví, o co vlastně jde.

Stát rozšířil možnosti, kterými si Češi mohou spořit na stáří, o tzv. DIP od začátku loňského roku. Lidé mohou odkládat peníze na důchod také prostřednictvím účastnických a transformovaných fondů penzijního připojištění, které má v ČR téměř polovina občanů.

Do DIP dosud vložilo peníze kolem 150 tisíc lidí. A podle nového průzkumu agentury Ipsos pro ČPP Servis zůstává povědomí o této novince i po více než roce v Česku velmi nízké. „Podle průzkumu agentury Ipsos pro ČPP Servis o tomto nástroji nikdy neslyšelo 34,4 % respondentů, dalších 40,7 % pojem sice zaznamenalo, ale nerozumí jeho principu,“ uvedl v tiskové zprávě ČPP Servis.

„Po více než roce fungování DIP více jak ¾ respondentů neví, jak DIP funguje a více jak 1/3 dokonce ani neví, že nějaký takový produkt existuje. Tady se dle mého názoru jasně promítá neochota státu otevřeně komunikovat nepopulární témata související s rolí státu při zajištění životní úrovně svých občanů ve stáří. A taktéž neochota některých občanů se o tato témata zajímat,“ uvedl ředitel divize Poradenství ve společnosti ČPP Servis Petr Pokorný.

Výsledky se příliš neliší od říjnového průzkumu agentury STEM/MARK, podle kterého doposud dvě třetiny české populace neví, co to dlouhodobý investiční produkt je. Zatímco alespoň v nějaké míře či způsobu se podle průzkumu na důchod finančně připravuje 63 procent lidí, 40 procent z nich využívá penzijní spoření, 36 procent ‚staré‘ penzijní připojištění, 43 procent spořicí účet, 21 procent stavební spoření a 19 procent běžný bankovní účet. Jen 14 procent lidí investuje do akcií, čtyři procenta do dluhopisů a 11 procent do takzvaných ETF fondů (fondů obchodovaných na burze).

„Největší generační rozdíl se ukazuje u mladých lidí (18-26 let) – celá čtvrtina z nich tvrdí, že principu DIP rozumí, což je nejvyšší hodnota mezi všemi věkovými kategoriemi. Paradoxně však právě v této skupině najdeme nejnižší podíl těch, kteří do DIP skutečně investují, a to jen 5,6 %. Přitom pro nejmladší kategorii je vstup do produktu z finančního hlediska nejvýhodnější,“ uvedl ČPP Servis v tiskové zprávě.

„Znepokojující výsledky ukazují, že i přes rostoucí informovanost mladších ročníků zůstává jednou z hlavních překážek nízká motivace k dlouhodobému investování. Mnozí upřednostňují okamžité výdaje před budoucím zajištěním, přestože začít ve 25 letech znamená díky delšímu horizontu a složenému úročení výrazně výhodnější podmínky než při vstupu o dvacet let později,“ dodal Petr Pokorný.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články