Letadla v Praze přestanou létat nad hustě obydlenými územím. Vrací na hlavní ranvej
LETIŠTĚ VÁCLAVA HAVLA
Letový provoz na pražském letišti se v pátek odpoledne vrátí na hlavní dráhu. Ta v uplynulých čtyřech a půl měsících prošla rozsáhlou rekonstrukcí, která zahrnovala například výměnu povrchu, vybudování nového výjezdu pro letadla, modernizaci osvětlení, výměnu plotu nebo výstavbu nové lávky přes dálnici. Provoz byl během oprav převeden na vedlejší ranvej, řekla mluvčí Letiště Praha Denisa Hejtmánková.
"Hlavní dráha bude uvedena do provozu v pátek 15. srpna v 15:00. Před samotnou obnovou se provádí velmi detailní úklid dráhy, kolaudační řízení, obnovení značení či kalibrace a měření všech zařízení, které se na dráze nachází, a to zejména osvětlení a radionavigace," uvedla Hejtmánková.
Rekonstrukce podle ní zahrnovala celkem 15 letištních technologických a stavebních akcí. "Jednalo se o vybudování zcela nového výjezdu pro letadla a rekonstrukce již stávajícího, modernizaci osvětlení na hlavní dráze, výměnu plotu v perimetru letiště či výstavbu nového stokového systému. Zároveň například Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zbouralo a postavilo během uzavírky zcela novou lávku přes dálnici D7, na které se nachází osvětlení pro letadla," popsala mluvčí. Připomněla, že součástí byla také pokládka nových povrchů o výměře téměř 50 000 metrů čtverečních.
Letadla tak v minulých měsících využívala pouze vedlejší dráhu. Ta je vůči hlavní ranveji téměř kolmá, což znamenalo změnu trasy příletů a odletů nad Kladno a některé přilehlé obce a části Prahy. Podle Hejtmánkové nemělo letiště jinou možnost, přičemž poděkovala obyvatelům obcí za trpělivost. "Situaci vyřeší až paralelní dráha, o kterou dlouhodobě usilujeme," dodala.
Například smíchovská radnice si stěžovala na nadměrný hluk a zvýšení emisí. Nutno dodat, že letiště slíbilo kompenzace a náhrady za nepříjemnosti. „Jsme si vědomi, že provoz nyní zasahuje značnou část obyvatel... Celkem rozdáme přes 10 milionů korun,“ řekla už dříve mluvčí Hejtmánková deníku Echo24.
SOUVISEJÍCÍ: Praha 5 si stěžuje na nadměrný hluk kvůli letadlům. Rozdáme přes 10 milionů, tvrdí letiště
Hlavní ranvej letiště opravovalo naposledy v roce 2022, práce trvaly přibližně tři měsíce. Opravy přesunuly provoz na vedlejší dráhu na několik měsíců také v letech 2013, 2012 nebo v roce 2004. Pravidelnou údržbu hlavní dráhy letiště kvůli provozní bezpečnosti provádí dvakrát ročně, na jaře a na podzim. Údržba v posledních letech trvá deset až 14 dní.
Hejtmánková dodala, že práce ale ani zdaleka nekončí. Další stavební práce a rekonstrukce jsou naplánované na září, kdy se bude opravovat vozovka v ulici Jana Kašpara protínající areál letiště. "Omezení se budou dotýkat především letištních zaměstnanců a cestujících se příliš nedotknou," uvedla mluvčí.
Celková modernizace, rekonstrukce a stavební plány mají vyjít na 33 miliard korun. Přepravní kapacita by se měla navýšit ze současných 15 milionů na 21 milionů cestujících ročně a stavební práce budou probíhat s přestávkami až do roku 2033. To je zároveň trnem v oku pro okolní obce.
Plány na proměnu letiště jsou totiž velkolepé. Mluví se o rekonstrukci hlavní dráhy, stavbě několika parkovacích domů, plošného parkoviště, přeměně obou terminálů a hlavně stavbě vedlejší ranveje a železniční stanice. Stavbu vedlejší přistávací dráhy kritizoval například Jiří Růžička. "Další přistávací dráha je nápad bezohledných šílenců!" uvedl senátor z TOP 09.
Orgány i jednotlivci z těsného sousedství kritizují především to, že dojde ke zvýšení už tak silného hluku, znásobení emisí a propadu cen nemovitostí v okolí. Místní dále tvrdí, že zdvojnásobení pražského letiště bude mít negativní dopad na životní prostředí a spekuluje se i o pochybných developerských zájmech. Podle některých kritiků nejde pouze o navýšení letištní kapacity, ale i o uvolnění lukrativních stavebních pozemků na místě staré ranveje pro developery.