Toyota GR Yaris: Mnohem zábavnější!

AUTO

Toyota GR Yaris: Mnohem zábavnější!
Zkrátka a dobře, už první GR Yaris byl velmi oblíbený... Foto: Toyota
10
Auto
Sdílet:

Toyota nás baví čím dál víc. Nejdřív nám vrátila GT 86, pak Supru, pak přidala ostrý GR Yaris a navíc chystá i novou Celicu. Malý ostrý GR Yaris navíc prošel výraznou proměnou, takže je nyní hravější a zábavnější.

Ale to není to nejpodstatnější. Důležitý je fakt, jakým způsobem automobilka přistupuje k velkému faceliftu. Poslouchá totiž své zákazníky, testovací jezdce, závodníky a nadšence, nikoli jen marketingové stratégy. I proto se u GR Yarisu zaměřila přesně na ty oblasti, které byly slabší a nějak trpěly.

Zkrátka a dobře, už první GR Yaris byl velmi oblíbený (dokonce i v České republice byl rychle vyprodán a přeprodával se k nám z dalších zemí) a svým způsobem nahradil v roli zajížděcího auta ostré sedany s pohonem všech kol, která mnozí používali (Subaru STI a Mitsubishi Lancer EVO). Zmíněná auta jsou prakticky po smrti, ať žije Yaris! Pro někoho hračka na zimu (nebo okresky), pro mnohé ideální „pracovní“ náčiní při přípravách na rychlé soutěže. A hlavně – nové auto, které něco snese. A auto, jaké dneska prakticky žádná jiná značka nemá...

V Toyotě šli cestou, kterou oceňujeme – vylepšit slabší stránky auta, jít zákazníkům vstříc a neházet jim klacky pod nohy, jak to mnozí výrobci dneska dělají. Změny jsou viditelné hned u nového nárazníku – kromě designu a zlepšeného chlazení potěšil hlavně fakt, že je dělitelný a jednotlivé kusy se dají objednat zvlášť, což snižuje finanční náročnost oprav, u podobného typu auta běžných.

Lepší chlazení potřebuje vylepšený motor. Tříválec 1,6 litru s turbem má nyní plných 280 koní (plus 19) a 390 Nm (+ 30), což znamená lepší dynamiku – na stovku vystřelí za 5,2 s namísto 5,5 s. Má i odolnější vnitřnosti a mezichladič s vodní sprchou, aby lépe zvládal ostré zacházení. Motor byl ale v pohodě i předtím, takže co dál? Nová je spojka, jízdní režimy mají upravené převodové poměry náprav a pohon všech kol GR-FOUR s mezinápravovou spojkou a dvěma samosvornými diferenciály se dočkal také jistých úprav. Pokračovalo se i v oblasti spojky a změny převodových poměrů a jiného dělení točivého momentu. Zajímavostí jsou dva samosvorné diferenciály, což v této třídě aktuálně prakticky nikdo nenabízí.

Vnitřní prostor se velmi změnil – má zcela novou palubní desku, která působí trochu archaicky, ale je funkční a směřuje na řidiče. Podstatné je, že skrývá přístrojový štít 12,3 palce a hezky zakomponovaný použitelný osmipalcový infotainment. Jeho umístění do palubní desky společně s posunutím zpětného zrcátka výrazně zlepšilo výhled z vozu. Výhodou je také nižší umístění sportovních sedadel. Klasická nevýhoda? Nutnost složitě vypínat bezpečnostní systémy.

Jízdní dojmy odhalují výraznou změnu v chování proti předchůdci – tužší karoserie společně se zpevněným předních zavěšením a s ostřejším řízením znamená, že nový GR Yaris je pro zkušené řidiče skutečná radost. Krásně, čitelně se vodí silnicí, přesně a hravě reaguje na pobídky a celkově je strojem na zábavu, nyní dotaženým do mnohem lepší formy. Přesnou manuální převodovku může poprvé na přání doplnit i automat, který po vyzkoušení funguje velmi příjemně, zmíníme snad jen pomalejší podřazování.

V GR Yaris se člověk nehoní za spotřebou (dá se jezdit svižně za deset litrů), ale užívá si dnes již zapomenutého konceptu rychlé čtyřkolky s poctivou technikou vyvinutou částečně v závodech. Je autem pro radost, třídveřovým zábavným společníkem na kratochvíle, který v ceníku nemá ani uvedený objem zavazadlového prostoru. Tato hodnota není podstatná, protože celkově mnohem lepší GR Yaris boduje přesně tam, kde má.

Cena manuální verze činí 1 249 000 Kč, automat má příplatek 60 000 Kč. V nabídce je několik barev a minimum příplatků – a také na individuální dotaz dvě limitované edice. Už teď víme, že objednávek je mnoho a kvóta pro náš trh rozhodně není nekonečná, takže kdo má zájem o skvělé auto pro radost, má nejvyšší čas se obrátit na Toyotu, aby se na něj ještě dostalo.

Plusy:

Jízdní vlastnosti, motor, technika.

Minusy:

Jízdní asistenty, výhled šikmo vzad.

 

 

 

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články