AD Řemeslo vrací úder. Esej Terezy Matějčkové
NÁZORY ČTENÁŘŮ
NÁZORY ČTENÁŘŮ: Velmi mne potěšil článek od Terezy Matějčkové - Řemeslo vrací úder. Sám na sobě jsem pozoroval, když jsem studoval, později učil i na SŠ řediteloval - jak úlevné pro všechny bylo, když bylo možné vykonávat nějakou konkrétní činnost s konkrétním výsledkem. Takový oddech od stovek stránek teorií, kterých je naše školství přesycené, byl osvěžující.
Jako učitel a ředitel jsem cítil, že trend, aby všichni měli maturitu a následně VŠ, je nezdravý a nesprávný. Bohužel taková atmosféra dodnes převažuje a jen pomalu se mění. Jít na učňák se obecně považuje za životní prohru, mít maturitu a VŠ titul za kýžený cíl. Výsledkem je mnoho trápících se studentů zápasící s přehršlí teorie a obětované příležitosti mnohých (nejlepších let života) a zbytečné utrácení prostředků. Zmarněni času studentů, kteří by byli šťastní, kdyby mohli dělat řemeslo. Na řemeslo však kvůli společenské atmosféře a tlaku okolí nejdou. Čeká nás tedy dlouhá cesta než se dlouhodobě utvářená atmosféra pohrdání fyzickou prací obecně a k řemeslům a učňovskému školství speciálně ve společnosti změní.
Od MŠMT a politiků však nic nečekejme, neví si s tím rady - třeba proto, že absolventi humanitních věd mezi nimi převažují a právě především oni by si měli udělat jasno o pojmu inteligence, jak vyzývá Tereza Matějčková. Budou toho však schopni, když řemeslo nikdy nepokusili ?
Karel Krenk