„Starship překonala očekávání, jen její sebedestrukce trvala déle.“ Musk komentuje nepovedený start
START NEJVĚTŠÍ RAKETY SVĚTA
Miliardář Elon Musk v rozsáhlém vysílání na Twitteru blíže okomentoval historicky první start největší rakety světa Starship. Ta odstartovala na druhý pokus ve čtvrtek 20. dubna. Po 4 minutách letu se nepovedlo oddělit 1. a 2. stupeň a raketa byla cíleně zničena. Musk nyní poskytl několik detailů z historického startu, který podle jeho slov překonal očekávání.
Musk poskytl rozsáhlý komentář ve vysílání skrz Twitter Spaces. Znovu zopakoval, že i přes explozi rakety první start překonal jeho očekávání. "Výsledek zhruba naplnil má očekávání, možná je lehce překonal. Očekával jsem především, že se nám podaří dostat loď ze startovací rampy," uvedl Musk.
Za největší problém označil zpoždění sebedestrukčního mechanismu, který se aktivoval se 40 sekundovým zpožděním. Tento systém tak společnost bude muset kvůli bezpečnosti přepracovat. "Likvidace nádrží trvala příliš dlouho," řekl Musk.
Po startu se objevily fotografie zničené a v některých částech roztavené startovací rampy. "Skutečně jsme nepředpokládali, že zničíme startovací rampu," přiznal Musk. Spekulovalo se, že se rampa bude muset přepracovat a k dalšímu startu dojde tak se zpožděním. Musk upřesnil, že nemá informace, že během startu došlo k jakémukoliv poškození rakety. Startovací rampu upraví a vyztuží větším množstvím železa. Po startu Musk napsal, že konstrukce rampy možná byla chybně zvolena. To už v aktuálním rozhovoru nezaznělo. Musk chce především posílit výkon motorů, aby se loď místo pěti sekund během prvního letu, zvedla z rampy během 2,5 sekundy.
Musk také přiznal, že tři motory neběžely na plný výkon, ale odmítl, že by došlo k jejich explozi, technici Space X je následně pouze vypnuli. Některé motory měly být totiž poničeny neznámou explozí 27 sekund po startu. Jedna z klíčových událostí letu se odehrála 85 sekund po startu, kdy řídící středisko ztratilo kontrolu nad tahem motorů. To podle Muska později vedlo k neúspěšné snaze oddělit 1. a 2. stupeň. "Velkým úkolem pro další start Starship je neztratit kontrolu tahu motorů, uvedl k tomu Musk.
Musk očekává že na 80 % by Starship mohla dosáhnout oběžné dráhy do konce tohoto roku. S tím, že do 12 měsíců oběžné dráhy dosáhne určitě. Kdy však k dalšímu startu rakety Starship dojde, je nyní nejasné. Americký úřad pro bezpečnost v letectví, už krátce po startu Starship uvedl, že zahájí vyšetřování nezdaru rakety. Znepokojen byl především množstvím trosek rakety po startu. Za to může nést odpovědnost systém sebedestrukce, který, jak Musk uvedl, bude přepracován. Další start je však do uzavření vyšetřování vyloučen.
Raketa Super Heavy, jeden ze stupňů rakety Starship, překonává všechny předchozí držitele raketových rekordů. Saturn V, který byl použit při misích Apollo a Skylab, dosahoval výšky 110 metrů. Super Heavy společně s lodí Starship dosahuje do výšky rekordních 119 metrů a průměru 9 metrů. Saturn V měl největší tah 31 mega newtonů, Starship je schopná dosáhnout tahu až téměř 75 mega newtonů. K tomu ji pomáhá 33 motorů Raptor. Nosnost Saturnu V byla maximálně 140 tun. I toto číslo Super Heavy, když je schopná vynést na nízkou oběžnou dráhu 150 tun nákladu, pokud se počítá s jejím návratem na zem, a až 250 tun, v případě, že se s jejím návratem nepočítá.
Právě znovupoužitelnost rakety je její největší novum. Dosud minimálně jeden stupeň rakety musel být znovu vyroben. U Rakety Falcon 9 se znovuprožívá pouze první ze dvou stupňů. Raketa Super Heavy by měla být celá znovupoužitelná a procházet před dalším startem pouze rutinní prohlídkou, to by mělo celou obrátku rakety značně urychlit.