Volkswagen e-Carfter: Bezemisní živnostník
Volkswagen e-Carfter
Elektrifikace pomalu proniká i mezi užitková auta a test skříňového Volkswagenu e-Carfter v praxi ukázal, jak vypadají služby vozu, který se nechce ušpinit od emisí.
Dodávka, která je poháněna čistě elektřinou, přitahovala během testu pozornost. Ne tak ani technikou, ale nápisem na boku, na kterém prodejce slibuje slevu minimálně 520 000 Kč bez DPH; mimochodem, zhruba tolik stojí základní dieselový Crafter. Častý dotaz tedy zněl: „Kolik to, prosím vás, stojí, když dávají půl milionu slevu?“ Musel jsem tedy s pravdou ven a zvědavcům vyložit karty tvrdé reality – testovaný exemplář stojí bez zmíněné slevy více než 1,7 milionu Kč bez DPH. Tohle auto tedy opravdu není pro každého a Volkswagen se poměrně správně rozhodl elektrickou dodávku i plně vybavit, když už by se náhodou objevil zákazník, kterému by tato investice dávala smysl, tak ať mu v autě nic nechybí.
V interiéru se tedy cítíte opravdu jako v osobáku, kvalita materiálů i použité ovládací prvky jsou vysoce kvalitní, dobře rozmístěné a promyšlené. Řidiči jsou k dispozici bezpečnostní i asistenční systémy, konektivita a spousta dalších příjemností, u nichž je někdy až otázka, zdali je v řemeslnickém modu vůbec někdo využije. Ale jak řečeno, tohle auto nepatří na stavbu či do těžkých podmínek, smysl dává víceméně jen rozvážkovým službám rozměrnějšího zboží, které se pohybují v městském a úzkém příměstském provozu. I proto je tato varianta dostupná pouze v provedení se středním rozvorem a vysokou střechou s možností odvozu až čtyř europalet. Vnitřní nákladový prostor má objem 10,7 m3 a užitné zatížení činí necelou tunu, což není na šestimetrovou dodávku kdovíjaká hodnota.
VW e-Crafter využívá k pohonu techniku z elektrického Golfu, takže má baterie s kapacitou 35,8 kWh, které našly logické místo pod podlahou ložného prostoru, čímž se zvýšila o 10 cm. Elektromotor má výkon rovných 100 kW a točivý moment 290 Nm. Z hlediska jízdních vlastností je Crafter velmi příjemný a dobře padne do ruky. V kombinaci s elektromotorem vykazuje při rozjezdech velmi příjemný odpich a také jeho elasticita je velmi dobrá, jak už to u elektromobilů bývá. Problém z hlediska dynamiky nastává až při rychlosti 90 km/hod., což je horní hranice, za kterou už vás elektronika v žádném případě nepustí. V ryze městském provozu vás to samozřejmě omezovat nebude, jenže čas od času se i tato dodávka dostane na městský okruh či komunikaci s rychlejším provozem a pak zmíněný limit přináší zbytečný stres – máte problém předjet kamion či auto, které jede jen o trochu pomaleji, zdržujete ostatní a oni tak nějak nechápou, proč má moderní Crafter tak divného řidiče.
Baterie lze u nabíječky dobít, samozřejmě v závislosti na jejím výkonu, zhruba do jedné hodiny, což není špatné (kurýr to může stihnout třeba přes oběd), jenže i plně nabité auto ukazuje dojezd maximálně kolem 125 km. A to není zrovna moc. Když zohledníme fakt, že reálná spotřeba je vyšší než výrobcem udávaných 21,3 kWh na 100 km a nikdo nebude vyjíždět baterie až do úplné nuly, je reálný akční rádius kolem 80 kilometrů. Sehnat zákazníka, kterému to bude v jeho každodenním režimu vyhovovat, je i vzhledem ke všemu výše popsanému docela oříšek. Mimochodem, e-Crafter se nerozjede, pokud není řidič připoután. Chvíli mi trvalo, než jsem na to v situaci, kdy jsem potřeboval couvat na parkovací místo, přišel, a jakkoli chápu, že bezpečnost je na prvním místě, zrovna u dodávky, s níž se docela často manévruje v nízkých rychlostech mimo komunikace, je to prostě na obtíž.
VW e-Crafter hraje mezi dodávkami nevděčnou roli pionýra čisté mobility. Nejde mi o to, namydlit mu schody a zcela ho zavrhnout, ale v dané situaci a s ohledem na cenovku mi smysl nedává. Pokud by se jeho pořizovací cena pohybovala na úrovni zmíněné poskytované slevy, pak si myslím, že by se na toto bezemisní auto nahlíželo výrazně jinou, pozitivnější optikou…
Plusy:
Jízdní vlastnosti, dynamika, zpracování, design, manévrovatelnost.
Minusy:
Cena, malý dojezd, rychlost omezená na 90 km/hod.