Jeep Compass: Chybí možnost volby

AUTO: JEEP COMPASS

Jeep Compass: Chybí možnost volby
Jeep Compass Foto: Jeep
9
Ekonomika
Sdílet:

Jeep Compass je sice kompaktní model, ale vypadá jako správný „džíp“ a od toho by se měly odvíjet jeho schopnosti. Bohužel, elementární pohon všech kol je nabízen pouze v kombinaci s naftovým motorem (nebo hybridním ústrojím).

Na domácím trhu sice Jeep Compass nemá dobré jméno jako větší modely značky (například Grand Cherokee nebo ultimativnější Wrangler), ale společně s modelem Renegade rozšiřuje nabídku značky v oblasti SUV/crossoverů směrem k menším vozům.

Zatímco první generace (od roku 2007) moc krásy nepobrala, ta aktuální se designově přiblížila větším modelům a podle toho také vypadá – přední část s dominantní maskou chladiče nenechá nikoho na pochybách, že vůz patří do rodiny Jeepu, a to zejména po nedávném faceliftu.

Každopádně Compass trochu klame tělem, protože jeho terénní schopnosti nebo celkovou využitelnost trochu omezuje nabídka pohonů. Základem je benzinový čtyřválec s turbodmychadlem, nabízející výkon 130 koní. Ten putuje na přední kola pomocí šestistupňové převodovky. Výkonnější verze stejného agregátu nabízí 150 koní (270 Nm) a je spojena pouze se šestistupňovým automatem. A opět, bavíme se pouze o předokolce, pohon všech kol je vyhrazen jen pro naftovou verzi (turbodiesel 1,6 litru, 130 koní a 320 Nm).

Testovaný Jeep totiž vypadal, že se jen tak něčeho nezalekne, čemuž odpovídala zvýšená karoserie i slušný profil pneumatik, jenže opak je pravdou – když vám v lehkém terénu začnou prokluzovat přední kola a elektronika se s tím marně snaží něco dělat, stěží vás to potěší. Vyšší světlá výška sice pomůže překonat nerovnosti, ale s blátem nebo sněhem si přední silniční pneumatiky neporadí.

Na silnici se vůz choval docela slušně – podvozek nabídl průměrnou míru komfortu jízdy a zbytečně nemlátil, řízení bylo sice nevýrazné, ale jinak celkem přesné a s dobře nastaveným posilovačem. Motor nebyl při hmotnosti 1,5 tuny příliš dravý (0–100 km/h za 9,2 s, maximální rychlost necelých 200 km/h), ale zase se choval docela kultivovaně. Bylo ovšem nutné pokaždé zvolit jízdní režim Sport, aby se mdlé reakce na pobídku plynového pedálu trochu zlepšily a aby převodovka začala ukazovat své schopnosti. Klidnější jízdní styl znamenal spotřebu kolem 7 l / 100 km, tedy nic extra, ale ani nic hrozného, jakmile člověk trochu zrychlil, snadno se dostal až na nějakých 9 l / 100 km.

Ve finále nebyl pohon (myšleno motor a převodovka) nijak špatný, horší byly spíš bezpečnostní systémy, kterými je Jeep Compass nově vybaven. Systém aktivního držení v pruzích si do auta obecně snad žádný soudný člověk dobrovolně neobjedná, tady byl skutečně otravný a navíc vyžadoval dvojité stisknutí tlačítka kvůli deaktivaci. Systém na čtení dopravních značek skoro nikdy správně neurčil povolenou rychlost, ale to už je detail. Horší byl systém varování před čelním nárazem, nastavený extrémně citlivě, takže při běžné klidné jízdě po městě měl za celý týden asi osmnáctkrát neopodstatněný pocit, že do něčeho narazíme, za což řidiče pokaždé „odměnil“ trojitým akustickým a vizuálním varováním.

Compass má celkově dobrou úroveň konektivity, středový displej fungoval celkem příjemně, naštěstí byl doplněn o normální tlačítka. Zato přístrojový štít tak přehledný nebyl a při snaze něco v menu změnit bylo nutné zastavit. Interiér sám o sobě v dobrém navazoval na větší modely – sedadla byla v rámci třídy slušná, dokonce i celkem pohodlná, prostoru dostatek. Cestující vzadu si díky vysoké, jasně definované karoserii užívali dostatečný komfort, pod víkem pátých dveří se našlo slušných 438 litrů využitelného prostoru (sklopením skoro 1400 litrů).

Compass se v rámci akčního ceníku prodává za ceny od 630 do 870 000 Kč podle výbavy. Testovaný střed vyjde na 800 000 Kč, v rámci třídy očekávatelná cena. Ve finále největší problém nespočíval v otravných asistentech, ale hlavně v nemožnosti objednat si silnější turbobenzinový motor s manuálem a čtyřkolkou.

Plusy:

Příjemný motor, komfort podvozku, interiér.

Minusy:

Chybí čtyřkolka u benzinové verze, bezpečnostní asistenty.

 

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články