Ježíš, který znásilňuje? Nechutné a urážlivé, přidal se ke kritikům biskup Malý
Naše násilí a vaše násilí
- red,
Brněnská divadelní hra Naše násilí, vaše násilí je podrobena kritice ze všech stran. Po náměstkovi brněnského primátora Petra Hladíka se ohradil i známý biskup a jeden ze spoluzakladatelů Občanského fóra Václav Malý. Rozporuplné emoce vyvolává scéna, ve které Ježíš Kristus znásilní muslimskou ženu. Divadelní hra tím naráží na problematiku Evropy a uprchlické krize, ignorace a strachu.
Hra měla být součástí květnového festivalu Divadelní svět Brno. Velké emoce však vyvolává už dnes. „Hra chorvatského režiséra Frljiće „Naše násilí, vaše násilí vyvolává oprávněný nesouhlas. Jsem nemile překvapen, s jakou necitlivostí organizátoři obhajují uvedení hry v Brně, aniž berou v potaz, že svoboda slova je pokřivena, pokud prezentuje sice dramaticky nadsazenou, ale nechutnou a urážlivou scénu o Ježíši,“ napsal na svém profilu na Facebooku biskup Václav Malý.
Dříve se kriticky vyjádřil i náměstek brněnského primátora Petr Hladík. Ten v otevřeném dopise požádal pořadatele akce, ředitele Národního divadla Brno Martina Glasera, aby zvážil nahrazení díla. Ke kritikům se také přidal spolek Brno+ nebo hnutí Slušní lidé.
Martin Glaser ale stáhnutí hry odmítl. Připomněl také, že jedním z hesel akce je svoboda, diváci podle něj mohou sporné dílo buď ignorovat nebo zhlédnout. Program festivalu pak sestavuje dramaturgická rada, kterou tvoří vysokoškolsky vzdělaní dramaturgové všech brněnských divadel. „O zařazení jednoho každého představení na program se vedou dlouhé diskuse. Na program festivalu se tak nedostane žádné představení, na kterém nepanuje většinová shoda,“ uvedl v prohlášení Martin Glaser.
Podle něj je legitimní, že současné umění vyvolává diskusi o nejkontroverznějších otázkách současnosti. Míní, že postoje tvůrců mohou vzbudit negativní emoce, případně názorově rozdělovat společnost. „To je ovšem, podle mne, znakem demokracie. Můžeme zaujímat naprosto rozdílná stanoviska a názory, vynášet o různých skutečnostech naprosto odlišné hodnotící soudy – například co je a co není umění, co je a co není kvalitní. Součástí našeho civilizačního okruhu je však stále i ono výše uvedené právo umělecké tvorby, která ke svému vyjádření svobodně používá i obecně sdílené symboly a obrazy,“ uvedl Martin Glaser.
Dílo chorvatského provokativního režiséra Olivera Frljiče naráží na problematiku Evropy a uprchlické krize, ignorace a strachu a zamýšlí se, zda lidé truchlí nad oběťmi teroristických útoků v Paříži a Bruselu stejně jako nad zemřelými v Bagdádu nebo Kábulu.