10 AUTO

Toyota Proace Verso Nomad: Užitek i na cestě za dobrodružstvím

NOVÉ

Témata: ,

Osobní verze užitkové dodávky Toyota Proace je u nás možné objednat i ve výbavě Nomad. Díky tomu se „mikrobus“ mění v chatku na kolech. Menší dodávky se těší velké popularitě třeba i kvůli tomu, že jsou praktické a obratné v městské zástavbě. Pro zásobování obchůdku v centru těžko pohledáte vhodnější vůz. Dodávky ale už dávno nejsou pouze převozníky věcí – většina výrobců už dlouho nabízí obytné verze, schopné uvést (v tomto případě) až devět osob.

Pak je tu další úroveň využití prostoru: přestavby. Ty jsou vhodné například pro dvojici, která se ráda toulá, ale vyžaduje nebo chce trochu víc komfortu, než nabízí spaní ve stanu. V případě Toyoty Proace Verso, která je na trhu už od roku 2016 a společně s Citroënem SpaceTourer a Peugeotem Traveller tvoří aktuální nabídku středně velkých užitkových vozů postavených na platformě EMP2 (se dvěma délkami rozvoru a třemi délkami karoserie), je přes oficiální kanály dostupná přestavba od domácí společnosti Egoé zvaná Hiker HI 310. Za 89 900 Kč (bez DPH) nabízí řadu vychytávek, které relativně snadno promění interiér Proace v obytný prostor.

K tomu je sice potřeba vyjmout třetí řadu sedadel (a tím omezit kapacitu na pět míst), protože zavazadlový prostor zabere vestavba, ale zase získáte rozměrnou postel s matrací, jež zcela vyplní interiér vozu. Sice si trochu pohrajete s její instalací, ale mezitím vám může drahá polovička třeba připravit večeři. To je další součást vestavby: zadní box, který obsahuje kromě ledničky a dřezu i plynový vařič se dvěma plotnami. Nechybí ani umyvadlo s tekoucí vodou či různé hezké a pěkně zpracované detaily.

Praktická vestavba změní vůz v komfortní kempingový prostor. Má to samozřejmě i svá úskalí – než rozložíte masivní rošt postele, chvilku to trvá a vyžaduje to i sílu. Snadno se to provádí, když venku svítí slunce, ovšem za deštivého počasí nebo při zimním kempování už vás to tak moc bavit nebude. Ale na druhou stranu je vestavba docela levná, a pokud zrovna nejste domácí kutil, který si dodávku v „obytňák“ přestaví sám, oficiální přestavba je stále atraktivní alternativou, která navíc nezasahuje do konstrukce vozu; a k její instalaci potřebujete pouze pár minut.

Samotná Toyota Proace Verso je průměrem své třídy. Komfort interiéru se sice za poslední dobu přiblížil osobním vozům, ale jinak se užitkové kořeny vozu zapřou jen těžko. Pérování je komfortní, snadno překonává nerovnosti a funguje lépe, pokud je vůz naložený. Řízení není přímé a posilovač málo účinný, takže se při manévrování dost natočíte.

Pod kapotou testované verze Nomad pracuje nejsilnější motor v nabídce modelu, turbodiesel 2.0 D-4D o výkonu 177 k a točivém momentu 400 Nm. Dodává vozu příjemnou dynamiku, srovnatelnou s běžnými osobními vozy. Díky pružnosti není problém předjíždět ani v případě potřeby dostatečně zrychlit, což kvitujeme s povděkem. Při klidnějším ježdění vůz spotřebuje kolem 6,5 l na 100 km, dravější způsob jízdy znamená zhruba o litr na 100 km víc. Řadicí páku byste v tomto modelu hledali marně, její práci obstarává otočný ovladač umístěný vpravo od volantu. Sice nevypadá zrovna vábně, ale řazení je díky němu rychlé (zejména při manévrování).

Vysoký posez dodávky je příjemný z důvodu dobrého rozhledu kolem vozu. Jasně vymezené, jednoduché tvary zjednodušují parkování, ovšem k couvání rozhodně stojí za to připlatit za funkční couvací kameru s dobrým rozlišením. Díky ní snadno poznáte, kde vůz končí. Vnitřní prostor je v pořádku, ale jeden detail mu vytkneme – zatímco kapsy ve dveřích jsou prostorné, zcela chybějí držáky na pití. A to je zrovna věc, kterou by dodávka mít měla, aby bylo kam odložit kelímek s ranní kávou.

Proace Verso stojí od 515 000 Kč do 1 091 000 Kč za nejdelší verzi ve výbavě VIP. Zlatý střed v podobě verze Family 2.0 D-4D 150 pořídíte za 810 000 Kč, s přestavbou a doplňky zhruba za 920 000 Kč.


Plusy:

Rozšíření schopností vozu, zpracování, cena.

Minusy:

Chybějící držáky na pití, hlučnost.