Ceny ojetin stoupají. V bazarech už stojí téměř stejně jako nová auta
AUTA PODRAŽILA
Čeští zákazníci se musejí připravit na ještě vyšší ceny osobních aut. Automobilový průmysl totiž sužuje nedostatek čipů, ale také výpadky v dodávkách plastových součástí, prodlužují se tak čekací lhůty v autosalonech a lidé čím dál tím častěji sahají po bazarech. I v těch se ale ceny zánovních ojetin přibližují cenám aut nových. Ceny poskočily ve druhém čtvrtletí letoška v porovnání se začátkem roku o 2,3 procenta. Pokud bude zdražování pokračovat současným tempem, mohlo by se ještě letos vyšroubovat o 10 procent. Vyplývá to z dat pravidelného cenového indexu poradenské společnosti EY.
Komplikovaná situace nastala de facto ve všech automobilkách. „Stejně jako autoprůmysl v celém světě i my registrujeme problémy s dodávkami polovodičových součástek. Ve spolupráci s našimi dodavateli pružně reagujeme na aktuální dostupnost konkrétních dílů a přizpůsobujeme plán produkce. Posilujeme skladové zásoby, rozšiřujeme dodavatelský řetězec a ve spolupráci s různými dodavateli polovodičů hledáme alternativní součástky. Zatím jsme tak nemuseli kvůli nedostatku čipů zastavovat výrobu a daří se nám držet počet vyrobených aut na úrovni odpovídající plánu pro letošní rok,“ sdělil deníku Echo24 mluvčí Hyundai Petr Michnik.
Japonská automobilka Toyota zase snížila kvůli nedostatku čipů zářijový plán výroby o 40 procent. Japonský výrobce vozů si přitom dosud vedl lépe než jeho konkurenti. Po zemětřesení v prefektuře Fukušima v roce 2011 totiž přepracoval svůj plán kontinuity provozu, a tak měl větší zásobu čipů. Dopad nedostatku klíčové součástky umocnil nárůst nově nakažených koronavirem v Asii.
Původně měla Toyota v plánu v září po celém světě vyrobit necelých 900 000 aut. Nyní podle listu Nikkei počítá s tím, že na trh dodá zhruba půl milionu aut. Největší japonská automobilka nicméně zachovala výhled roční produkce. Za finanční rok, který končí v březnu, chce vyrobit 9,3 milionů vozů a 8,7 milionu jich prodat.
Chybějící součástky pocítila i česká Škoda Auto, musela omezit výrobu. „V uplynulých měsících se nám přitom dařilo minimalizovat dopady na výrobu v závodech v České republice, bylo třeba zrušit pouze několik směn. V současnosti však předpokládáme, že dostupnost čipů bude v příštích týdnech omezená natolik, že ucelená výroba již nebude možná. Z tohoto důvodu se společnost ŠKODA AUTO dohodla se sociálním partnerem KOVO na omezení výroby od kalendářního týdne 26 v některých provozech v českých závodech,“ uvedla pro Echo24 mluvčí Škody Martina Gillichová.
Kvůli výpadkům se českému výrobci také prodloužily čekací doby na nový vůz a právě prodejní ceny. „V některých případech došlo k výraznému zvýšení cen surovin na světových trzích. Společnost ŠKODA AUTO podniká nejlepší možná protiopatření k minimalizaci dopadů tohoto vývoje, mimo jiné prostřednictvím zajišťovacích transakcí a dlouhodobých smluv s našimi dodavateli. Tato opatření sice snižují dopady zvýšení cen surovin na naši činnost, bohužel je však nemohou plně kompenzovat,“ připustila Gillichová.
Těží z toho autobazary
Průtahy u automobilek pak vhánějí zákazníky do náručí autobazarů. Kvůli nedostatku nových aut se podle ředitele prodeje Louda Auto+ Roberta Imlinga zrychlila průměrná doba prodeje o 26 procent a je nejrychlejší v historii. Hlavním faktorem je podle něj nedostatek nových vozů a dlouhé čekací doby na ně, které mnohdy přesahují i půl roku. Nejméně se v bazarech ohřeje Škoda Karoq, která na kupce čeká v průměru 31 dní, Škoda Scala 34 dní a Kodiaq 35 dní. „Na trhu je tak největší převis poptávky po zánovních vozech čerstvých modelových řad. Předváděcí vozy Škoda, staré třeba půl roku, dnes běžně prodáváme za ceníkové ceny nových aut, zatímco ještě donedávna by takové auto stálo zhruba o deset procent méně,“ dodal Imling.
Podle provozního ředitele sítě AAA Auto Petra Vaněčka nicméně stoupají už i ceny zánovních aut. „Ceny ojetých vozů na českém trhu v roce 2020 stouply zhruba o 15 %, letos zatím přibližně o 5 %. Do konce roku podle našich analýz ceny dále porostou,“ uvedl pro Echo24.
Koupě zánovního vozu je ale stále výhodnější než pořízení nového, myslí si Vaněček. „Úspora se zpravidla zvyšuje s pořizovací cenou nového vozu, na ceně nejvýrazněji ztrácejí prémiové vozy. Na druhou stranu je však potřeba říci, že ceny všech aut od začátku pandemie setrvale rostou,“ přiznal.