MOL vykázal v březnu extrémní marže. Na Češích však nevyděláváme, ohradilo se české zastoupení firmy
PŘEDRAŽENÉ POHONNÉ HMOTY
Maďarská společnost MOL, druhý největší provozovatel čerpacích stanic v Česku, měla v březnu rekordní, zhruba desetinásobné marže. Poukázal na to ekonom Lukáš Kovanda s odkazem na data agentury Bloomberg. Druhým největším akcionářem MOL po maďarském státu je český ČEZ. Zástupce firmy MOL Česká republika se však k interpretaci, že by čerpací stanice MOL vydělávaly na Češích, ohradil a považuje ji za zavádějící.
Českem v březnu hýbaly dramaticky rostoucí ceny pohonných hmot. Rostly i navzdory klesání ceny na mezinárodní burze, česká vláda proto přistoupila ke krokům, které měly ceny benzinu a nafty ovlivnit. Zrušila proto povinné přimíchávání biosložek do paliv a silniční daň, zavedla kontrolu marží.
Ministerstvo financí kontrolu marží poprvé sledovalo na období od 15. února do 20. března. „Dosavadní analýza zatím neprokázala plošně nepřiměřené marže, prodejní ceny zcela ustřelené od velkoobchodních cen na burze, ani podezření na kartelovou dohodu na úkor motoristů," řekl v minulém týdnu k prvním předčasným výsledkům ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS). Čerpací stanice podle něj převážně reagovaly na výhled dramaticky rostoucích cen a vývoj na komoditní burze.
Hlavní ekonom Trinity bank Lukáš Kovanda poukázal na to, že právě marže měla síť čerpacích stanic MOL podezřele vysoké. „Marže maďarské společnosti MOL, druhého největšího provozovatele čerpacích stanic v Česku, narostly v březnu rekordně, zhruba desetinásobně. MOL solidně vydělává na tom, že rafinuje ruskou ropu Ural, která se kvůli sankcím Západu ocitla ve slevě několika desítek dolarů na barel,“ napsal na svém twitterovém účtu a připojil snímek dat agentury Bloomberg.
"Historicky nebývalá rafinační marže společnosti MOL ale signalizuje, že alespoň z části tuzemští motoristé či dopravci v březnu za pohonné hmoty platili zcela nestandardně dramaticky více, než by odpovídalo reálným nákladům a běžným maržím," uvedl Kovanda.
"Zcela mimořádná rafinační marže společnosti MOL dává alespoň částečně za pravdu těm, kteří během rekordního nárůstu cen pohonných hmot v ČR během letošního března upozorňovali, že je z podstatné míry výsledkem politiky rafinérií, distributorů pohonných hmot a samotných čerpacích stanic," míní ekonom.
Mluvčí společnosti MOL CZ Martin Pavlíček považuje interpretaci, podle níž by MOL vydělával na Češích díky vyšším maržím za zcela mylné. "MOL Česká republika je obchodní jednotka, která nakupuje většinu pohonných hmot pro své čerpací stanice v České republice a v českých rafineriích. Z tohoto důvodu tedy rafinerská marže mateřské společnosti v Maďarsku nijak neovlivňuje obchodní výsledky společnosti MOL na místním trhu. Proto považujeme toto tvrzení za zcela mylné," uvedl Pavlíček.
Marže maďarské společnosti MOL, druhého největšího provozovatele čerpacích stanic v Česku, narostly v březnu rekordně, zhruba desetinásobně. MOL solidně vydělává na tom, že rafinuje ruskou ropu Ural, která se kvůli sankcím Západu ocitla ve slevě několika desítek dolarů na barel. pic.twitter.com/uadqo3ep36
— Lukáš Kovanda (@LukasKovanda) April 2, 2022
Zatímco ještě v únoru činila rafinační marže společnosti 3,40 dolaru na barel, v minulém měsíci už to bylo podle Kovandy 33,70 dolaru za barel. Ruská ropa je nyní velmi výhodná. Třeba indičtí odběratelé ji měli možnost koncem března nakoupit se slevou zhruba 45 dolarů oproti světové ceně ropy Brent, která v té době stála kolem 110 dolarů za barel.
Podle Kovandy je zásadní problém v tom, že vláda kontroluje marže nedostatečně. „Porovnává je s cenami, jež se ustavují na surovinové burze v Rotterdamu. Žádná závažná – tedy plošná a systémová – odchýlení marží oproti běžnému standardu vládní úředníci podle svých slov zatím neodhalili," vysvětluje Kovanda.
India has already started buying Russian oil: Finance Minister Nirmala Sitharaman
— Suhasini Haidar (@suhasinih) April 2, 2022
"If there is, first of all, fuel available at a discount, why shouldn't I buy it? I need it for my people so we have already started purchasing"
https://t.co/1L4hhQhLwN
Právě data agentury Bloomberg, které Kovanda sdílel, ukazují, že ceny společnosti MOL byly velmi nestandardní. Čeští řidiči tak platili vyšší částky, než které by odpovídaly reálným nákladům a běžným maržím.
Maďarský stát drží ve společnosti MOL přes 25 procent, druhým největším akcionářem je český ČEZ (7,5 procenta) a ománská Oman Oil Company (7,1 procenta).
Podle nejnovějších údajů společnosti CCS, která ceny pohonných hmot sleduje, se v posledním týdnu zdražil benzin Natural 95 na průměrných 44,34 koruny za litr, o 74 haléřů stoupla průměrná cena nafty na 46,95 Kč/l. Společnost MOL provozuje v Česku 304 čerpacích stanic, takže je v tuzemsku jejich druhým největším provozovatelem.