Pražská koalice chystá změnu Vltavské. Chtějí využít bourání mostu
Bourání části mostu
Nová pražská koalice Pirátů, Prahy Sobě a Spojených sil pro Prahu se dohodla, že využije bourání mostu v havarijním stavu a změní dopravu na Vltavské. Místo současného mostu, který je nad tramvajovou křižovatkou, bude po demolici postaven provizorní most. Dočasná změna by se měla stihnout do jednoho roku. Kromě nového mostu se počítá i s přípravou na stavbu nového koncertního sálu.
„Bylo by chybné celý prostor znovu zakonzervovat obnovou stávajícího stavu. Vltavská potřebuje nové řešení, které obnoví obyčejný městský obytný prostor, ve kterém chodci nebudu nuceni překonávat důmyslný systém nor a podchodů. Dopravní problém by se měl řešit rychlým provizorním řešením. Zároveň pak budeme pokračovat v projektové přípravě výsledného řešení, které zahrne budovu filharmonie a jejího předprostoru,“ řekl pro Echo24 bývalý ředitel Institutu plánování a rozvoje Prahy Petr Hlaváček (TOP 09), který bude mít nově na starosti územní rozvoj.
Pražská koalice tak chce využít demolici mostu k celé rekultivaci Vltavské. V první fázi dojde k demolici současného havarijního mostu a současně se vybuduje most provizorní. „Řešení bude méně komfortní, ale velmi rychlé a finančně efektivní a umožní v nejkratším možném čase opět obousměrně zprůjezdnit ulici Bubenská i tramvajové trati,“ píše iniciativa Praha Sobě v prohlášení. Demolice mostu by pak měla trvat méně než rok.
Novou dohodu si pochvaluje i pirátský expert na dopravu Viktor Mahrik. „V rámci pracovní skupiny pro dopravu jsme dokázali najít shodu v tom, jak řešit situaci způsobenou havarijním stavem mostu nad Vltavskou. Je to první ukázka toho, jak v rámci budoucí koalice budeme spolupracovat,“ řekl pro Echo24 Mahrik.
Dalším krokem bude připravení projektu řešení nové návaznosti na tramvaje v oblasti Vltavské a v rámci územní studie Bubny – Zátory. Změna také bude zahrnovat rekonstrukci vestibulu metra a úpravu terénu v okolí zastávek.
Demolice mostu
Ke zhoršení stavu mostu u Vltavské upozornila Technická správa komunikací na začátku týdne. TSK poté musela z bezpečnostních důvodů uzavřít část komunikace Bubenská navazující na magistrálu ve směru z centra na Výstaviště. Provoz je uzavřen i pod konstrukcí, takže nejedou tramvaje na Vltavské. Provizorní podepření mostu zabere nejméně týden, poté se provoz na mostě i pod ním obnoví.
Jediným řešením bude oba mosty nad Vltavskou zbourat a postavit nové, protože jejich úplná oprava není možná. Mosty jsou z roku 1980 a stavěly je Vojenské stavby. „Jedná se o podobný typ konstrukce, jako byl most v italském Janově nebo Trojská lávka,“ uvedla mluvčí Technické správy komunikací Barbora Lišková. Tento typ konstrukce využívá nosná upínací lana. Lávka v Troji se zřítila loni v prosinci, zranili se při tom čtyři lidé. Dálniční most v italském Janově se zřítil v srpnu, tragédie si vyžádala desítky obětí.
Na Vltavské se počítá také s tím, že se v blízkosti metra postaví nový koncertní sál. Rozhodlo o tom vedení Prahy v polovině loňského roku. V metropoli nyní jsou tři větší objekty pro klasickou hudbu, a to Rudolfinum, Obecní dům a Kongresové centrum Praha. Podle vedení města však žádný z těchto sálů nemá dostatečnou kapacitu, v Obecním domě navíc nelze dělat ozvučené produkce a Kongresové centrum má problémy s akustikou. O stavbě nové koncertní síně se v Praze mluví od začátku devadesátých let.
Podle architekta Josefa Pleskota je nyní Vltavské zanedbané a nevyužité území, které má potenciál stát se pokračováním historického centra. Praha by se proto podle něj měla zaměřit na rozvoj této lokality