Toyota Aygo X 2022 – nově jako městský crossover
AUTO
Segment miniaut postupně vymírá, ale přesto je pro velké výrobce důležité v něm něco nabídnout. V případě Toyoty jde o třetí generaci modelu Aygo, která se mezigeneračně značně proměnila.
Nová Toyota vyráběná v Kolíně je podle automobilky jakýmsi městským crossoverem. Kromě stylistických prvků (například ochranných plastů) je proti předchůdci zvýšená o 11 mm. Je také větší – celková délka dosáhla na 3700 mm (nárůst 235 mm) a má i delší rozvor (2430 mm, nárůst o 90 mm). Příčinou výrazného mezigeneračního zvětšení je zejména fakt, že vůz stojí na platformě TNGA (GA-B), na němž je postaven i větší Yaris a Yaris Cross.
Interiér je sice moderní, ale na první pohled je jasné, že je to městské levné auto, o tom svědčí i použité plasty či místy chybějící čalounění. Výhodou je o 55 mm vyšší posed, který zajišťuje skutečně dobrý přehled o okolí, a to do všech stran. Při delším ježdění posádka ocení nejen prostornost vpředu (vzadu je to horší), ale také celkem pohodlná sedadla. Širší karoserie napomohla vnitřní prostornosti i v oblasti zavazadlového prostoru, ten narostl na výsledných 231 litrů, což je v této třídě dobrá hodnota.
K dispozici je až devítipalcová dotyková obrazovka multimediálního systému, nabízející podle výbavy třeba navigaci na bázi cloudu. Umí zrcadlit chytré telefony a celkově funguje přesvědčivě a docela rychle. Obyčejný audiosystém je dost slabý, ale Toyota umí za příplatek nabídnout trochu lepší JBL. Z hlediska výbavy je zajímavá například verze se stahovací plátěnou střechou. Z hlediska bezpečnosti malé Aygo nezaostává, právě naopak nabízí například systém držení v pruzích, který ovšem otravně pípá a tahá za volant a při každém nastartování je nutné ho tlačítkem vypnout.
Pod kapotou stejně jako v minulosti pracuje pouze jeden tříválcový motor, atmosférická jednotka naladěná na výkon 72 koní a 93 Nm točivého momentu. Při hmotnosti do tuny to znamená, že ve městě zajištuje dostatečnou dynamiku v nízkých rychlostech, ovšem jakmile vyjedete na okresky nebo dálnici, ztrácí dech. Nikdo od něj při zrychlení na stovku za 14,8 s ani víc nečeká... Zkrátka a dobře, do města, kam je model určen, to stačí. Tříválec má typický bručivý zvukový projev a slušně se vytáčí. Spojen je buď s pětistupňovou převodovkou, nebo bezestupňovým CVT. Maximální rychlost výrobce neuvádí, dálničních 130 km/h zvládne a víc není potřeba. Spotřeba se pohybuje kolem 5 litrů na 100 kilometrů, to je příjemné.
Rozjezdy vyžadují vyšší otáčky, ale jinak je jízda po městě docela snesitelná zejména díky faktu, že vůz je skutečně obratný. Má velmi dobrý rejd, což dost pomáhá při manévrování. Výhodou vyšších výbav (již od druhé výbavy Comfort) je dobrá parkovací kamera s hezkým rozlišením a hlavně velmi rychlými reakcemi senzorů.
S obratností souvisí dobře naladěné řízení, ale také celkem fajn podvozek, který je při použití 17palcových kol (18palcové disky jsou úplně zbytečné) komfortní a snadno zvládá nerovnosti bez zbytečného rázování a nepříjemných pazvuků. Jak řečeno, Toyota Aygo X se vyrábí v Kolíně, což znamená, že pochází z tzv. kolínských trojčat, kde dřív vznikala po boku Citroënu C1 a Peugeotu 108. Ti ovšem své přímé nástupce nemají, takže Toyota v tomto segmentu zůstává osamocena.
Toyota není příliš drahá a jednotlivé výbavy jsou jednoduše řazeny. Už slušně vybavená verze Active začíná na ceně 327 000 Kč, výbava Comfort s parkovací kamerou a dalšími prvky stojí od 340 000 Kč, ideální Style s hezkými koly, pokročilejším multimediálním systémem a mlhovkami pak 362 000 Kč. Výbavy Executive a Selection přesahují částku 400 000 Kč a jsou již trochu zbytečné.
Celkově se Aygo X posunulo, je určitě o něco dospělejším automobilem, než byla v minulosti. Příjemná je zmiňovaná obratnost a stále ještě kompaktní rozměry, díky nimž je Aygo X vhodné například pro stále rozšířenější rozvozy jídla. Pomáhá i nízká spotřeba, pohodlná sedadla, docela slušný zavazadlový prostor a moderní konektivita. Na delší cestování to ale není, což je logické.
Plusy: Obratnost, podvozek, moderní výbava.
Minusy: Málo místa vzadu, na dálnici ztrácí dech.