Volkswagen ID.4: Elektromobil se spoustou místa i stylu
VOLKSWAGEN ID.4
Velký využitelný rodinný elektromobil od Volkswagenu je v prodeji již od ledna 2021. Je sice sesterským modelem Škody Enyaq, ale minimálně designově se liší. Nově existuje i ve verzi s pohonem všech kol, my vyzkoušeli verzi s pohonem zadní nápravy.
Nové elektromobily už vypadají celkem k světu, čehož je ID.4 důkazem – jeho linie jsou podařené a už na první pohled naznačují, že kromě stylu se hraje i na vnitřní prostor. Ten hned po usednutí dýchne futuristickou atmosférou a zejména vzdušností.
Více fotek v galerii zde:
Z prostřední části palubní desky trčí vysoký displej, jemuž k průměrné ovladatelnosti pomáhá dotyková lištička, známá i z dalších modelů značky. Přístrojový panel je tvořen velmi strohým displejem, který úplně nekoresponduje s hypermoderním stylem interiéru. Zajímavě řešená a ve finále dost pohodlná jsou sedadla, přičemž vpředu i vzadu je spousta místa pro jakékoli postavy. Rodinné využití naznačují například velké odkládací prostory (dobře vyřešen je zejména středový tunel), ale i ohromný zavazadlový prostor – základních 543 litrů lze zvětšit až na 1575 litrů. K tomu není co dodat.
Vůz je samozřejmě vybaven řadou funkcí konektivity a pokročilými bezpečnostními asistenty, z nichž některé jsou tradičně v pořádku, jiné zase jako obvykle otravné (držení v pruzích). Každopádně trochu chybí normální USB, vůz má sice celkem čtyři konektory, ovšem všechny USB C.
ID.4 stojí na platformě MEB a je poháněno vodou chlazeným elektromotorem s permanentním magnetem, umístěným na zadní nápravě. Dle výbavy dosahuje výkonu od 109 do 150 kW (tedy 148 až 204 koní). Točivý moment 310 Nm zajišťuje typickou prudkou akceleraci z místa, protože je dostupný v celém spektru otáček (až do 16 000). Přenos síly zajišťuje 1stupňová převodovka a celek váží pouhých 90 kg. Lithium-iontový akumulátor (v našem případě s 12 moduly) nabízí využitelných 77 kWh. Systém řízení teplot s kapalinovým chlazením zajišťuje, aby baterie měly téměř neustále ideální teplotu kolem 25 °C.
Výkon 204 koní je pro důstojné rodinné auto takový očekávaný průměr, ale hmotnost přes 2,1 tuny znamená, že dynamika není tak výrazná, jak by člověk možná čekal. Velmi příjemné je rychlé oživení vozu a možnost okamžitě vyrazit z místa. Jízdně je ID.4 trochu odlišným zážitkem, než na jaký jsme zvyklí z konvenčních automobilů – a to nejen koncepcí, ovládáním, ale i celkovým pocitem. Je znát nejen vysoká hmotnost, ale i nízké těžiště. A potom poněkud umělý pocit z řízení, pedálu plynu i pedálu brzdy. Je samozřejmé, že na tyto aspekty je nutné si zvyknout.
Pochvalu zaslouží tuhý a příjemný podvozek, který i s velkými koly (18 až 21 palců) pracuje velmi schopně a nerovnosti zvládá s přehledem a bez náklonů v zatáčkách. Hodně specifická je jízda na mokru, protože se jen těžko odhadují limity trakce a to, co vůz zvládne a co už ne. Elektromobil ale obecně hraje spíš na klidnější jízdu – už jen kvůli tomu, aby vám nedošla „šťáva“ a vy jste nezůstali někde trčet. Každopádně jsme jezdili v klidu za 20 kWh na 100 km/h, což není špatná hodnota, plynulá svižnější jízda znamenala tak 25 kWh. Na plnou baterii jsme ujeli kolem 360 km (v létě, kombinovaný provoz). Zkušený kolega zvládl vybranou trasu za 14 kWh, což je skoro nemožné si představit.
Nedávno byla představena i verze GTX, nabízející, podobně jako Enyaq iV RS, pohon všech kol (elektromotor vpředu i vzadu), ale čekají nás i další elektrické modely. Žhavé novince v podobě testovaného ID.4 se již podařilo část odborné veřejnosti přesvědčit natolik, že si vůz vysloužil titul světový automobil roku. U nás ID.4 pořídíte zhruba od 1 milionu Kč s daní, příplatkové prvky ale mohou cenu docela výrazně posunout. Správné zodpovězení otázky, zdali se to vyplatí, samozřejmě vyžaduje mnohem hlubší průzkum a je závislé na konkrétní ceně elektrické energie, dostupnosti dobíjecí infrastruktury a samozřejmě očekávatelnému využití vozu. Na cesty do Chorvatska to úplně není.
Plusy: Podvozek, vnitřní prostor, variabilita.
Minusy: Nepřehledná karoserie, odtažité ovládání.