Souboj o vedení nejžádanější pražské čtvrti. Kdo povede Prahu 6?
Komunální volby v Praze 6
Mezi sledované souboje o vedení radnic patří jedna z nejprestižnějších v hlavním městě, Praha 6. Lidé z této městské části, kde jsou tradičně silní pravicoví kandidáti, příštího starostu nejspíš vyberou mezi současným starostou Ondřejem Kolářem (TOP 09) a lídrem tamní ODS Jakubem Stárkem. Praha 6 je považována za specifickou pražskou čtvrť, v níž lidé volí obvykle jinak než zbytek republiky. ODS v Praze 6 vládla nepřetržitě od roku 1994 do voleb v roce 2014, kdy se starostou stal Ondřej Kolář.
Oba kandidáti už nyní vylučují jakoukoli povolební spolupráci s KSČM a SPD, společný mají i slib, že v případě vyhraných voleb navýší počet míst ve školách a školkách. Podle Koláře i Stárka je nejtíživějším problém Prahy 6, který je třeba urgentně řešit, doprava. Vyplývá to z ankety deníku Echo24 mezi oběma kandidáty.
V detailech se liší jejich recepty na parkování pro rezidenty. Jakub Stárek prosazuje jednu zónu pro Pražany. „Ta by byla po celém městě kromě historického centra. Je potřeba, aby Pražané měli spolehlivé parkování bez ohledu na svou městskou část. Musíme taky zmírnit podmínky pro živnostníky a investovat do parkovišť,“ řekl Stárek.
Kolář hovoří o kombinaci řešení. „Z mého pohledu je ideální řešení kombinace dostatečně kapacitních záchytných parkovišť na okrajích města, aby přespolní nebrali místa domácím, parkovacích domů a podzemních garáží ve městě a zón placeného stání na celém území Prahy 6, které ale musí být navázané na zóny v ostatních částech Prahy,“ řekl Kolář.
Kolář a Stárek se víceméně shodují i v pohledu na Airbnb. „Je to legitimní podnikání. Je ale třeba řešit otázku placení daní a dodržování domovního soužití. Obojí je možné řešit již za současných podmínek a řešit to samozřejmě budeme, s ohledem na bytovou situaci v Praze je to i nutné,“ uvedl Jakub Stárek. Podle současného starosty Koláře vylidňuje Airbnb některá centra a hotely. „Zároveň nechci příliš omezovat to, co si může majitel dělat se svým vlastním bytem, pokud tím neobtěžuje nebo neohrožuje své okolí. Jsem pro nastavení pravidel a diskuzi,“ dodal s tím, že problém je i je zřizování ubytovacích kapacit v rámci SVJ.
Nejtíživější problém Prahy 6? Doprava
Oba dva kandidáty za urgentní potíž Prahy 6 označili dopravu, kterou slibují promptně řešit. „Počínaje okruhem přes obchvat kulaťáku, zahloubení Patočkovy až po zahájení přípravy prodloužení metra A na Letiště. Jde sice o rozsáhlé změny, ale nutně potřebujeme a nutně potřebujeme nějakou větší a celistvou vizi,“ řekl Stárek.
Podle Koláře bude velký úkol zprůjezdnění tunelů a jejich návaznost na povrchu, dostavba okruhu a kapacitních parkovišť. „To jsou všechno věci, které není možné dělat bez pražského magistrátu, a proto bude velmi důležité, jaká vznikne koalice i právě na magistrátu. Není nic neznámého, že současné vedení hlavního města Praze 6 s dopravou nijak nepomohlo, spíš věci víc a víc kazilo,“ řekl.
Deník Echo24 se Jakuba Stárka a Ondřeje Koláře zeptal i na to, jaká bude změna Prahy 6 za čtyři roky, pokud se stanou starostou. Stárek slibuje rozšířit péči o seniory, navýšit kapacitu škol a školek a ulehčení dopravní situaci. „Největší změna bude, že Praha 6 konečně přestane stagnovat. Rozhodně chci rozšířit služby a péči o naše seniory. Další věcí je navýšit kapacity škol a školek, součástí toho je i digitalizace zápisu, bez toho nejsme v roce 2018. A především ulehčení tíživé dopravní situaci, což půjde hlavně když budeme mít dobrou pozici na to, abychom tlačili na magistrát. Proto kandiduji i do něj,“ uvedl Jakub Stárek.
Ondřej Kolář hovoří i hotových projektech na podzemní garáže a parkovací domy. „Za čtyři roky bude mít Praha 6 desítky nových míst ve školkách a školách a další školky a nové třídy pro školáky ve výstavbě nebo čekající na stavební povolení. Bude mít dokončené zóny placeného stání na celém svém území, postaveno sedm kapacitních parkovišť a hotové projekty na podzemní garáže a parkovací domy a některé – třeba na Dědině – už v té době budou čekat na potřebná razítka,“ řekl Kolář, jenž slibuje i o výzkumný kus posunout stavbu chybějící části Pražského okruhu a řešení každodenních kolon. „A půjde-li už všechno tak, jak má, bude za čtyři roky v plném proudu rekonstrukce břevnovské polikliniky,“ dodal.