Velký úspěch plzeňské Škody: do Německa dodá tramvaje za 15 miliard
REKORDNÍ ZAKÁZKA
Plzeňská Škoda Transportation, výrobce vlaků, lokomotiv, tramvají, trolejbusů, autobusů a vozů metra ze skupiny PPF, získala dosud v Německu zakázky na téměř 150 tramvají do celkem devíti měst včetně velkých center jako je Bonn a Frankfurt. Jde o kontrakty téměř za 15 miliard korun a dalších soutěží v SRN se firma účastní. Na Západě získala ještě velké zakázky ve finských Helsinkách a Tampere. Skupina dosud vyrobila přes 1000 tramvají, největší zakázka 250 vozů byla do Prahy, řekl prezident největšího středoevropského výrobce kolejových vozidel Petr Brzezina. Západoevropský trh s Německem v čele považuje za velmi důležitý.
Dosavadní největší tramvajovou zakázkou za téměř sedm miliard korun je kontrakt pro tři německá města – Mannheim, Heidelberg a Ludwigshafen, které jsou propojené společnou tramvajovou sítí. „První z 80 tramvají bude hotová příští rok. Už je ve výrobě. Je to spolupráce s naší finskou společností Transtech, kde vyrábí určité části a další pak my tady v Plzni, kde se to montuje,“ uvedl Brzezina. V Plzni se dále tramvaj oživí a pak se odveze do Mannheimu, kde hned začnou testy. „Bude to v průběhu příštího roku. Pak musíme postupně dostat všechna schválení a homologace a předáme to zákazníkovi. V té době už poběží sériová výroba všech 80 kusů,“ řekl.
Tramvaje si objednala i tři města v Braniborsku
Druhou největší zakázkou téměř za tři miliardy korun, kterou získala skupina letos v únoru, je dodávka 45 tramvají do tří měst v Braniborsku, kde už jezdí škodovácké nízkopodlažní tramvaje ve městě Schöneiche. Vozy si dohromady objednaly Frankfurt nad Odrou, Branibor nad Havolou a Chotěbuz. Podepsaný je kontrakt na 24 vozidel s opcí na dalších 21.
„Dále už běží výroba tramvají do Bonnu,“ uvedl prezident. Tento kontrakt uzavřel podnik koncem roku 2019. Škoda Transportation tam dodá 26 tramvají ForCity Smart a má opci na dalších 12 vozů. Součástí jsou dodávky náhradních dílů po dobu 25 let. Výše zakázky může dosáhnout téměř čtyř miliard korun, první tramvaje tam budou v roce 2022.
„Účastníme se dalších tendrů v Německu a předpokládám, že tam budeme dál úspěšně působit. Teď jsme výrobně poměrně naplněni. A i když se rozšiřujeme, tak si hlídáme kapacity, aby byl růst přiměřený,“ uvedl Brzezina.
Skupina, která založila před sedmi lety v Německu dceřinou společnost Škoda Transportation Deutschland, tam dodala první vozy v minulých dvou letech do města Chemnitz, kde už jezdí všech 14 tramvají za necelou jednu miliardu korun.
Škoda Transportation je aktivní i ve Finsku
Kromě Německa je Škoda Transportation aktivní také ve Finsku, kde má dceřinou firmu Škoda Transtech, která dodává tramvaje do Helsinek od roku 2015. „Teď máme novou zakázku a dodáváme tam 23 tramvají nového typu do roku 2026,“ řekl Brzezina. Dále pokračují dodávky 19 vozidel do Tampere, kde už jsou první v testovacím provozu.
Tramvaje dnes podle něj představují 25 až 30 procent ročních tržeb skupiny, které loni přesáhly 11 miliard korun. Největší objem tvoří poslední roky vlaky a velké procento také modernizace a servis.