„Bílé Evropanky vědí všechno nejlíp“
UNIKÁTNÍ KNIHA PROMĚNY SVĚTA
Echo připravilo knihu 50 rozhovorů s předními světovými a českými osobnostmi, které odpovídají na důležité otázky začátku 21. století. Jednou z nich je Seyran Atesová, Berlíňanka, Kurdka, Turkyně, bojovnice za lidská práva. Před pětatřiceti lety málem nepřežila útok islamistického atentátníka na manželskou poradnu. Ze zranění se zotavovala šest let. Hovořili jsme s ní v březnu 2020 v bočním traktu evangelického kostela v berlínské čtvrti Moabit, kde Atesová provozuje tzv. liberální mešitu, kolem ní se tiše pohybovala čtveřice mužů v civilu a s průkazem zemské kriminální policie.
Seyran Atesová (1963) se narodila v Istanbulu, do Německa následovala své rodiče gastarbeitry, když jí bylo šest let. Vzepřela se naaranžované svatbě s bratrancem z Turecka, uprchla z rodiny, vystudovala práva na Svobodné univerzitě v Berlíně. Během studií si přivydělávala v Ženském centru v Kreuzbergu. Autorka několika knih, mj. Islám potřebuje sexuální revoluci. Podle bezpečnostní situace přerušovala a opět oživovala svou advokátní praxi. Je držitelka Spolkového kříže za zásluhy.
Vy jste napůl Kurdka. Mluvíme spolu nedlouho poté, co německý rasista zastřelil devět lidí, většinou Kurdů, ve městě Hanau. Tady pánové v civilu vás zase chrání proti islámským extremistům. Jaké to je, žít mezi dvěma mlýnskými kameny?
Těch mlýnských kamenů, mezi nimiž žiji, je mnohem víc. Útočí na mě nacionalisté různých barev, pravice, levicové feministky, sociální demokraté, erdoğanovci... Každý si něco najde.
Proč na vás útočí levicové feministky?
Například proto, že jsem proti šátkům u učitelek a malých děvčat. Mělo by se to zakázat. Ale podle nich je šátek výraz ženské svobody.
Nedá se jim vysvětlit, že realita v muslimských rodinách je zpravidla jiná?
Ne. Poradit jim nejde. Jsou to totiž bílé Evropanky, které všechno vědí nejlíp. Já jsem jen malá Turkyně nebo Kurdka, ani nevím. Pocházím z rozvojové země, takže je to zřejmě dáno geneticky, že nemohu být tak chytrá jako tyto dámy feministky. Pochopitelně by to takhle nikdy nepřiznaly, protože jsou to všechno dobří lidé. A já jsem vyšinutá imigrantka. Když chci zákaz šátků ve školách, mám podle nich nejspíš nějaké nezpracované problémy s identitou.
Dnes – a po Hanau to zní vlastně pochopitelně – všichni politici a všechny celebrity v zemi opakují, že nebezpečí je vpravo.
Z mého pohledu jsou levicoví kulturní relativisté, islamisté a německý pravicový extremismus stejná úroveň nebezpečí. Extremismus přichází zleva i zprava, a kromě toho může být i religiózní. Platí to pro všechna tři monoteistická vyznání.
Jak proměnila muslimskou obec v Německu migrační krize z roku 2015?
Změnila ji, určitě. Velmi se aktivizovalo Muslimské bratrstvo. Aktivnější je i Milli Görüs, nacionalisticko-islámská turecká skupina. Jejich misionáři vyrazili do azylových středisek. Odtud nám chodí zprávy, že například ženy, které předtím v Sýrii žily bez šátku, tady chodí v šátku. Muži, kteří v Sýrii nebyli ortodoxní muslimové a nemodlili se pětkrát denně k Mekce, v Německu najednou často chodí do mešity. Tedy krajně konzervativně, extremistické skupiny tady vzbudily a posílily mezi uprchlíky jistou formu náboženské identity. Tak se i muslimská obec v Německu jako celek trochu posunula tímto směrem.
Celý rozhovor Daniela Kaisera s Seyran Atesovou si můžete přečíst v knize Proměny světa, kterou vydává Echo. Můžete ji výhodně získat zde.
Orientace
ROGER SCRUTON, filozof
  DOUGLAS MURRAY, spisovatel a aktivista
  TIMOTHY SNYDER, historik
  EDWARD LUCAS, novinář a spisovatel
  GEORGE FRIEDMAN, odborník na národní bezpečnost a geopolitiku
  ROD DREHER, spisovatel
  MATTHIAS BURCHARDT, antropolog
  ALAIN FINKIELKRAUT, filozof
  PASCAL BRUCKNER, spisovatel a intelektuál
  GUY SORMAN, ekonom a filozof
  ALAIN DE BENOIST, filozof
  IVAN KRASTEV, politolog
  MANFRED SPITZER, psycholog a neurolog
  PAUL RUSESABAGINA, aktivista
Evropa, Izrael a islám
ŠMUEL BAR, specialista na radikální islám
  DANIEL SCHUEFTAN, akademik
  PAUL LENDVAI, spisovatel a komentátor
  JIŘÍ HABSBURSKO-LOTRINSKÝ, podnikatel a diplomat
  PAWEL SPIEWAK, ředitel Židovského historického institutu ve Varšavě
  ANDRZEJ NOWAK, historik
  DANIEL PIPES, historik
  TOM HOLLAND, historik a spisovatel
  JOHN O’SULLIVAN, spisovatel a komentátor
  ROBERT GERWARTH, historik
  DANIEL HANNAN, poslanec Evropského parlamentu a intelektuál
  SEYRAN ATESOVÁ, bojovnice za lidská práva
Český svět
DOMINIK DUKA, arcibiskup
  JIŘINA PREKOPOVÁ, psycholožka
  MARTA KUBIŠOVÁ, zpěvačka
  KAMILA BENDOVÁ, matematička
  PETR ČORNEJ, historik
  JOSEF KOUTECKÝ, lékař
  JAROSLAV RÓNA, sochař a malíř
  DEBORAH TIGRIDOVÁ, lékařka
  ROBERT KVAČEK, historik
  STANISLAV KOMÁREK, biolog
  JIŘÍ BARTOŠKA, herec a prezident festivalu
  MICHAL PULLMANN, děkan Filozofické fakulty UK
  JAROSLAV VRZALA, veterán protikomunistického odboje
  PAVEL KOLÁŘ, fyzioterapeut
  JAN PIRK, kardiochirurg
  KAREL SCHWARZENBERG, politik
  ONDŘEJ FOUS, zahradník
  JAN MACEK, akademik
  RADKIN HONZÁK, psychiatr a spisovatel
  PETR PITHART, politik a esejista
Rusko a my
VIKTOR JEROFEJEV, spisovatel
  PETER POMERANTSEV, novinář a spisovatel
  MARK GALEOTTI, analytik
  VLADIMÍR BUKOVSKIJ, disident