Hybridní Kia Sorento: Kabely nejsou třeba
KIA SORENTO HEV
Honba za snižováním spotřeby nemusí vždy znamenat nutnost dobíjení ze zásuvky. Nová Kia Sorento HEV je důkazem, že dobrá hybridní technika skutečně šetří benzin i u takhle velkého SUV.
Kia Sorento se u nás dlouhodobě těší slušné přízni zákazníků a aktuální čtvrtá generace má dobré předpoklady na úspěšný kurz předchůdců navázat. U novinky je výběr ze tří typů pohonu – turbodiesel 2,2 litru, plug-in hybrid PHEV a hybrid HEV. Právě posledně jmenovaný jsme testovali. Spolupracuje v něm benzinový motor 1.6 T-GDi (132 kW) s elektromotorem (44 kW), který čerpá energii z baterie o kapacitě 1,49 kWh. Ta se dobíjí za jízdy při brzdění a vůz si automaticky určuje momenty, kdy přejde do čistě elektrického režimu, což může být i při vyšších rychlostech při nízkém zatížení motoru.
Velmi pozitivně hodnotíme spotřebu. Na to, že jde o velké SUV s pohonem všech kol, které váží víc než 1,8 tuny a jehož tvary logicky nejsou úplně aerodynamicky příkladné, jsme po dlouhé době seděli v autě, jehož apetit se držel pod naším očekáváním. Během týdenního testu po městě i mimo něj, včetně delších dálničních úseků, závěrečná kombinovaná spotřeba byla 7,4 l / 100 km. Při klidné, ale nikterak omezující jízdě po okreskách se lze se spotřebou pohybovat kolem 7 litrů a potěšující je, že ani na dálnici při svižnější jízdě nejde spotřeba nijak dramaticky nahoru. Naopak, průměr mezi 8 a 8,5 litru je v dálničním tempu fakt dobrý. Jasně, hybridní systém se nejvíc odvděčí za plynulost, kdy i ve vyšších rychlostech neznatelně přepíná na elektřinu či při brzdění rekuperuje. Pokud nešlapete na plyn vyloženě těžkopádně, budete mít se Sorentem dojezd jako s naftovou motorizací.
Dobře předpřipravené jsou rovněž jízdní režimy. Hybridní Sorento má tři (dieselové ještě o jeden více). Eco, které je automaticky aktivní po nastartování, se hodí na delší cesty s plynulým jízdním stylem. Jak je zvykem, celkově otupí reakce na plyn a auto je trochu rozvážnější. Nejvíc to vadilo při dojezdu ke křižovatce, kdy jsme museli téměř zastavit a auto následně při stisku pedálu plynu chvilinku nereaguje, byť byste už chtěli zas zrychlovat a jet dál. Režim Sport je jiná písnička. Reakce na plyn je bezprostřední a je cítit ochota vozu zatáhnout a zrychlovat. Je to příjemné, a to i díky tomu, že reakce plynu není úplně přehnaně ostrá. Režim Smart pak sám vyhodnocuje váš jízdní styl a podle toho nastavuje řídicí elektroniku. Pokud připočteme ještě příjemně komfortně nastavený podvozek a dobré odhlučnění, je Sorento vhodným společníkem i na hodně dlouhé cesty.
Sorento nezklame ani nabídkou prostoru. U SUV s délkou 4,8 metru samozřejmě nečekáte, že byste se měli uvnitř tísnit, ale Sorento skutečně působí od prvního okamžiku vzdušně a nejen vzadu je pro dospělé i děti hodně místa. Kromě toho při praktickém zkoumání zjistíte, že auto má i pořádně dimenzované odkládací prostory, a to nejen vpředu, ale třeba i v zadních dveřích. Také kufr působí bezedně – má objem 697 litrů (lze zvětšit až na 2085 l).
V moderně pojatém interiéru se spoustou tlačítek a ovladačů jsou použity kvalitní materiály a rovněž rozmístění prvků je vesměs logické a v dobrém dosahu řidiče. Centrální displej má dobrou grafiku a rychlé reakce na dotyk, samozřejmostí je komunikace v češtině.
Kia Sorento HEV je názornou ukázkou toho, že technická řešení pro skutečné snížení spotřeby existují a nemusejí za každou cenu vyžadovat dobíjení ze zásuvky. Jako velké SUV s atraktivním designem, velmi bohatou výbavou, automatem, pohonem 4x4 a funkční hybridní technikou není ale Kia Sorento z úplně laciného kraje. Základní cena verze HEV je 1 199 980 Kč, což je ve stejné výbavě na korunu přesně jako provedení s turbodieselem 2.2 CRDi. Testovaná verze pak stála přes 1,4 milionu, což opravdu není málo, ale časy se mění, zdražuje všechno. Tak či tak si říkáme, že bychom si v tomto případě hybrid vybrali raději než turbodiesel.
Plusy:
Funkční hybridní systém, spotřeba paliva, prostornost.
Minusy:
Váhavější reakce při rozjezdu, vyšší cena.