Jaguar F-Pace. Když víte, co chcete
F-Pace zraje jako víno. Stále patří mezi nejkrásnější SUV na trhu a je nabízen s velmi příjemnými motory. Má vůbec nějaké nedostatky?
Modernizovaný jaguar je nabízen s celou paletou nových řadových motorů, a to jak zážehových, tak vznětových. Loni jsme pozitivně hodnotili verzi P400, vybavenou třílitrovým motorem s výkonem 400 koní (viz Týdeník Echo č. 29/2021 – pozn. red.), nyní jsme se zaměřili na vznětovou variantu třílitru. Ta je značená jako D300 a nabízí výkon 300 koní, 650 Nm točivého momentu a osmistupňovou automatickou převodovku. Právě převodovka ZF je prakticky tím nejlepším, co lze do moderního vozu použít – najdeme ji ve vozech Jaguar/Land Rover, ale i BMW či Alfa Romeo. Není jí co vytknout a s třílitrem si rozumí velmi příjemně. Řazení je nerušivé a zcela přirozené, bez nutnosti do něj zasahovat.
Motor se dvěma turby je sametový a má hezky utlumený, kultivovaný projev. Dynamika je i při hmotnosti kolem 2,1 tuny velmi dobrá – zrychlení na stovku zabere 6,4 s a maximální rychlost 230 km/h taktéž stačí. Jaguar se pohybuje krajinou sebevědomě a krásně reaguje v řízení, které má příjemně nastavený posilovač. Ani ostřejší styl mu není neznámý, právě naopak překvapivě dobře maskuje svou hmotnost, a to i v zatáčkách.
Nerovnosti znamenají jen dobře odtlumené vzdálené rázy, které se nepromítají do hliníkové karoserie. 21palcová kola (standard verze Sport) v tomto případě vůbec nevadí, naopak jsou ideální z hlediska funkčnosti i vnější estetiky. Odhlučnění je vůbec příkladné ve všech režimech a situacích.
Interiér Jaguaru F-Pace pohodlně pojme pět dospělých cestujících. Nastupuje se příjemně vysoko, ale sedadlo se dá dostatečně nastavit tak, aby si každá postava našla optimální pozici pro řízení. Jak řečeno, samo řízení je překvapivě čitelné a volant má navíc ideální velikost. Ovládací prvky jsou samostatnou kapitolou. Na volantu je spousta tlačítek, v nichž se může řidič občas ztrácet. Naproti tomu středový displej celkem vyhovuje, jen by mohl být trochu rychlejší. Klasický problém moderních systémů infotainmentu, přeplněných různými záložkami. Oceňujeme klasický ovladač audiosystému – i když je na středové konzoli, stejně je nejrychlejším způsobem, jak ztlumit nebo zesílit hudbu. Pochvalu zaslouží i chytré ovladače klimatizace.
Vnitřní prostor luxusního SUV symbolizuje kvalitní kožené čalounění a hezké detaily s celkově vysokou estetickou hodnotou. A hezkou vůní. V jaguaru se člověk zkrátka cítí příjemně a svižné reakce pohonu dojem nezdolnosti ještě umocňují. Netřeba připomínat, že všechny verze, tedy včetně hybridní a nejsilnější SVR s pětilitrem V8, jsou vybaveny pohonem všech kol a mají různé jízdní režimy včetně terénních. V terénu si vůz zachovává svou sebejistotu, ale zbytečně se nenaklání. Limitem jsou jen silniční pneumatiky, jinak SUV běžné potřeby splňuje s přehledem.
Pokud bychom tady měli zmínit otravné nedostatky, tak na mysli vytane pomalé otvírání pátých dveří. To odkrývá 601 litrů zavazadlového prostoru (metoda VDA), přičemž sklopením opěradel zadních sedadel lze získat objem až 1428 litrů. Což je zcela dostatečný a využitelný prostor.
Jaký motor je pro F-Pace nejvhodnější? Kandidáti jsou dva, podle vašich preferencí: testovaný vznětový šestiválec je skvělý a umí jezdit za méně než 8 litrů na 100 km. Benzinová verze s výkonem 400 k je živější a spotřeba není výrazně vyšší. Náš tip představuje benzin, ale i nafta je úplně v pohodě.
F-Pace je důstojné SUV pro všechny potřeby. Verzí je spousta (zmínku zaslouží různé sportovně laděné edice) a ceny se pohybují od 1,8 milionu za základní verze se čtyřválci až po 3 miliony Kč za vrcholné SVR s výkonem 550 koní. Zlatý šestiválcový střed v dobré výbavě vyjde cca na 2,1 milionu Kč plus výbava, což znamená celkovou částku 2,3 milionu Kč. Je to zkrátka a dobře skvělé auto s odpovídající cenovkou.
Plusy: Motor, převodovka, interiér, jízdní vlastnosti.
Minusy: Pomalé otevírání pátých dveří, reakce na kick-down.