Kellnerovým nástupcem v PPF zřejmě bude Daniel Křetínský
ECHOPRIME
Václav Havel. Václav Klaus. Petr Kellner. Tři muži, kteří od roku 1989 měli největší vliv na formování České republiky tak, jak ji známe dnes. V dobrém i zlém. U všech tří to dobré převažuje. Všichni měli, samozřejmě v různé míře, i to horší. Kontroverzní. Vyvolávali emoce. Dráždili své odpůrce. A že jich všichni tři měli a mají dost. Byly to ale právě tyto tři vůdčí osobnosti, lídři, díky (nebo kvůli) nimž Česko vypadá právě takhle.
Nejbohatší Čech Petr Kellner, který v sobotu 27. března tragicky zahynul při pádu helikoptéry na Aljašce, kde lyžoval, byl zakladatelem a živoucím příběhem českého kapitalismu. S jeho silnými i temnějšími stránkami. Selfmademan z České Lípy, který se vypracoval od prodejce kopírek přes postavení své skupiny v privatizaci (značka PPF není nic jiného než První privatizační fond), ovládnutí České pojišťovny a nákup nejsilnější komerční televize Nova, kterou si pořídil hned dvakrát, až po vytvoření největší středoevropské globální finanční skupiny.
Kellner a PPF byli a stále jsou velmi český a středoevropský fenomén. Právě příběhy nejbohatších lidí ukazují DNA konkrétní společnosti. Steve Jobs a Jeff Bezos. Apple a Amazon. Nejbohatší Američané. Na zelené louce postavené technologické značky, které na startu nepotřebovaly žádné vztahy s politiky nebo státní byrokracií. Čistě soukromý byznys a produkty nebo služby, po kterých toužili zákazníci po celém světě. Dieter Schwarz. Nejbohatší Němec. Majitel obchodních řetězců Lidl a Kaufland. Symbol německého poměru kvality a výhodné ceny, který už vztah s politikou pro svůj úspěšný byznys potřebuje výrazně více. Bernard Arnault. Nejbohatší Francouz a zároveň Evropan. Šéf koncernu LVHM, do něhož patří luxusní francouzské módní značky od Louis Vuitton, přes Dior po přední výrobce šampaňského. Blízký přítel všech francouzských prezidentů. Jeden z nejvlivnějších Francouzů. Příběh nejbohatšího občana je zpravidla velmi výstižným symbolem toho, jak úzce se v konkrétní zemi byznys proplétá s politikou, nebo je od ní naopak vzdálený.
Petr Kellner nevymyslel žádnou věc, po které toužil celý svět, jako je Apple. Nebyl to český Steve Jobs. Značná část (i když postupem času stále menší) jeho podnikání mířila tam, kde má regulací na byznys stále velký vliv stát. Telekomunikace, finance, televize. Proto měla na podnikání Petra Kellnera velký vliv politika. A on měl velký vliv na ni.
Celý text si můžete přečíst již nyní na EchoPrime. Nebo od čtvrtka v tištěném vydání Týdeníku Echo.