České podvody s EU dotacemi jak ze špatné detektivky

POLITICKÁ ARÉNA

České podvody s EU dotacemi jak ze špatné detektivky 1
Politická aréna
Tomáš Zdechovský
Sdílet:

Českým mlékařům hrozí, že budou muset vracet desítky milionů korun dotací z evropských peněz. Státní zemědělský a intervenční fond už i nařídil Českomoravskému svazu mlékárenskému vrátit 81,5 milionu korun. Ty byly vyplaceny v propagačním programu Kvalitní evropské mléčné výrobky na propagaci českého mlékárenství mimo státy EU, předně na trzích v Rusku a na Ukrajině.

Celá kauza je malou součástí jednoho velkého případu dotačních podvodů s přesahem do několika evropských zemí, který vyšetřuje Úřad pro odhalování podvodů (OLAF) a jde v něm o desítky milionů EUR. Českou částí případu už se samozřejmě nyní zabývá i česká policie.

Organizovaná skupina jak z italské detektivky

Za vším stojí žena. Jistá paní Stella Scarlis – Australanka žijící na Kypru. V Bruselu založila společnost Agropromotion, která působila na evropském trhu od roku 2007 a měla zajišťovat propagaci mj. i českých výrobků. Mozkem celé hry ale měl být její manžel, vystupující a komunikující pod třemi různými jmény.

Cílem mělo být co nejvíce využívat či spíše zneužívat evropské a národní dotace na údajnou propagaci zemědělství a potravinářství ve státech EU, ale výsledky byly velmi tristní. Společnosti Agropromotion vyhrávala výběrová řízení v několika evropských zemích na údajnou propagaci různých potravin od sýru po skopové maso za evropské peníze. Firma ale pak jen vyinkasovala peníze, předražila faktury a slíbenou propagaci neprovedla, nebo v naprosto minimálním rozsahu.

V letech 2009 až 2012 běžel program s absurdním názvem „EU Cheese Please!“ Ten měl propagovat kyperské a bulharské sýry v Rusku a na Ukrajině a vyšel celkem na téměř pět milionů eur. Propagační kampaň toho za tu cenu příliš mnoho nenabídla. Jen chabé webové stránky, nějaké letáky a stánky na potravinových veletrzích v Moskvě a Kyjevě. Výsledkem tam nebylo zvýšení odbytu, ale spíše bolehlav těch, kteří si služby objednali. Začali tušit průšvih.

Sýrová propagační kampaň začala budit podezření, že se jednalo o podvod. Později vyšlo mj. najevo, že 1,2 milionů eur šlo bezdůvodně na soukromý účet jakéhosi Řeka, který měl však být pouze jedním z příjemců peněz. Vše bylo kryté falešnými a předraženými fakturami, které se nikdy nerealizovaly.

Na každý podvod se přijde

V roce 2015 byla Stella Scarlis v Bruselu konečně zatčena pro podezření ze zneužití veřejných peněz. Podezřelým se stal spolu s ní i její manžel a obviněni byli také lidé z místních zemědělských svazů a zprostředkovatelé v obou východoevropských zemích. Ovládat měli síť schránkových společností, mezi nimiž měly obíhat nadhodnocené faktury za inzerci v několika zemích.

V roce 2017 navíc OLAF zastavil další programy spojené s agenturou Agropromotion. Jednalo se o peníze na propagaci bulharských zemědělských výrobců. Důvodem měly být důkazy o předražených cenách a fiktivních dodávkách pro subdodavatele. Zablokováno bylo celkem 19 milionů eur pro čtyři projekty spojené právě s agenturou Agropromotion.

Loni na podzim mělo mít případ Stelly Scarlis v Belgii podle tamního deníku De Tijd na stole bruselské státní zastupitelství, které nyní stíhá celkem osm lidí kvůli podvodům s dotacemi ve výši 15 milionů eur. Podobný postup lze čekat i v dalších zemích, kde obvinění působili, tedy i v Česku, jak bylo zmíněno na začátku.

Skandál, o kterém se v Česku ví jen málo

Součástí celé kauzy se společností Agropromotion byla i propagace českých mléčných výrobků. V českém případě se celkově jednalo "jen" o zhruba 80 miliónů korun za propagační program Kvalitní evropské mléčné výrobky, který proběhl v letech 2013 až 2016. Celkové náklady na projekt byly 99 milionů korun. Polovina byla hrazená z evropských peněz, 30 % dalo Česko prostřednictvím fondu SZIF a zbytek sám Českomoravský mlékárenský svaz a v něm sdružené některé vybrané mlékárny. O dotaci žádal svaz, který poté ve výběrovém řízení zvolil právě belgickou společnost Agropromotion.

Řízení v Česku bylo zahájeno na základě závěrečné zprávy Evropského úřadu pro boj proti podvodům (OLAF). Vyšetřovatelé se soustředí nejen na výběrové řízení, ale i na způsob utracení peněz. Ten podle internetových stránek SZIF zahrnoval „aktivity typu webové stránky, účasti na veletrzích, výrobu a distribuci dárkových předmětů, reklamy na billboardech a v tisku“ v Rusku a na Ukrajině.

Jak to přesně bylo u českých mlékařů, teď šetří policie, a hlavně už zmíněný OLAF. Ano, je to přesně ten OLAF, co rozjel Čapí hnízdo. Opravdu podrobně se však celé kauze zatím věnoval pouze deník E15. Jedná se přitom o obrovský skandál, a je proto s podivem, že v Česku nebyla tomuto případu dosud věnovaná větší pozornost. Podle informací deníku E15 je vybrali z důvodu, že jim slíbili financování z tzv. evropských peněz přímo z Bruselu. Ty však ale nikdy neexistovaly a neexistují.

V učebnicích podvodů OLAF už totiž dávno figuruje jako jeden z nejabsurdnějších příběhů, jak díky neznalosti fungování EU může někdo nalétnout snadno primitivnímu podvodu. A zda to bude i v učebnicích české kriminalistiky uvidíme v budoucnu.

Názory zde zveřejněné přinášejí různé pohledy publicistů a osobností, ale nevyjadřují stanovisko deníku Echo24.
Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články