Z Prahy do Ostravy po D1 do pěti let? Naprosto nereálné, říká bývalý ministr dopravy

výstavba dálnic

Z Prahy do Ostravy po D1 do pěti let? Naprosto nereálné, říká bývalý ministr dopravyNOVÉ 2
Domov
Vojtěch Šeliga
Sdílet:

Přestože se nejstarší česká dálnice D1 začala intenzivně budovat již na konci 60. let, tak stále není kompletní. Po čtvrtečním otevření úseku z Lipníku nad Bečvou do Přerova sice zbývá už pouze poslední úsek do Říkovic, ale řidiči se z Prahy do Ostravy po D1 nesvezou ještě hezkou řádku let. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) sice věří, že bude i tento úsek do pěti let hotov, existují ale obavy, že to může trvat až šestkrát déle. Bývalý ministr dopravy za ANO Antonín Prachař varuje, že se posledních několik kilometrů může stavět klidně až třicet let.

Termín zahájení stavby posledního úseku dálnice D1 z Přerova do Říkovic, který naváže na ve čtvrtek otevřenou část z Lipníku nad Bečvou do Přerova a scelí tuto dálniční tepnu, zatím podle generálního ředitele Ředitelství dálnic a silnic Radka Mátla nelze s jistotou odhadnout. ŘSD chce stavbu zahájit nejpozději v roce 2021, kdy pro tento projekt končí výjimka z EIA. Některé ekologické organizace už ale avizovaly odvolání proti změně územního rozhodnutí na tento úsek D1.

„Nejsme vůbec schopni predikovat, kdy jsme schopni tuto stavbu zahájit, protože jsme odkázáni na to, jak se budou chovat a jednat úřady. My děláme veškeré kroky pro to, aby ta stavba byla připravena co nejdříve,“ uvedl Mátl při slavnostním otevření 14,3 kilometru dlouhého dálničního úseku z Přerova do Lipníku nad Bečvou, na který má v budoucnu navázat úsek směrem na Říkovice.

„Poslední úsek dálnice D1 0136 Říkovice – Přerov aktuálně získal územní rozhodnutí, prozatím nepravomocné. Ve chvíli, kdy nabyde právní moci, můžeme podat žádost o stavební povolení a zahájíme také soutěž na zhotovitele stavby. To předpokládáme během příštího roku. Stavbu je možné zahájit ve chvíli, kdy budeme mít k dispozici pravomocné stavební povolení a smlouvu s vybraným zhotovitelem. Vzhledem k možnosti podat proti územnímu rozhodnutí i stavebnímu povolení odvolání, je z pohledu ŘSD obtížné stanovit přesný termín zahájení stavby, předpoklad je tedy rok 2021, zprovoznění rok 2024,“ řekl pro Echo24 Jan Studecký, mluvčí ŘSD.

Foto:

ech

Bývalý ministr dopravy za ANO Antonín Prachař ale v rozhovoru pro Seznam uvedl, že by se mohlo stavět klidně až třicet let. Pro Echo24 potvrdil, že termín 2024 ŘSD určitě nestihne. „Termín je naprosto nereálný. Pan Ježík za spolek Krajina Dluhonice prohlásil, že bude bojovat, tj odvolávat se ve všech etapách procesu získání aktualizace UR a SP. Výjimka z EK na EIA skončí na podzim 2021, kdy stavba musí být zahájena. Výběrové řízení na zhotovitele / kde muže být také podnět k UOHS /, a tím přiblížení zahájení, bylo ze strany ŘSD zrušeno. Není těch neznámých příliš mnoho a na druhé straně příliš optimismu?,“ ptá se Prachař.

Stavba ve čtvrtek otevřené části D1 mezi Lipníkem a Přerovem začala v roce 2016. Kvůli chybějícímu úseku vedoucímu dál do Říkovic je zatím napojena na hlavní tah z Olomouce do Přerova, kde budou dopravu řídit semafory. První automobily na tento nový úsek vjely ve čtvrtek odpoledne.

Navazující desetikilometrový úsek Říkovice – Přerov je poslední částí dálnice D1. Po kompletní dostavbě by dálnice D1 měla mít celkem 377 kilometrů z Prahy přes Brno a Ostravu až k polským hranicím.

Nový úsek dálnice řidičům nabízí alternativu pro cestu mezi Brnem a Ostravou. I tak se ŘSD neobává, že by se měla zhoršit dopravní situace v Přerově. „S ohledem na neexistující poslední úsek D1 jsme na dálnici upravili dopravní značení, některé se naopak i přes nově zprovozněný úsek měnit nebude. To znamená, že od Ostravy bude doprava mířící na Prahu a Brno stále naváděna po dálnicích D35 a D46, stejně jako doprava z Brna na Ostravu nebude směřována na Kroměříž a Přerov. Jelikož jsme poskytovateli dat pro navigace, dopravní proud budeme případně ovlivňovat i jejím prostřednictvím, kdy můžeme řidiče upozorňovat na permanentní zpoždění u Přerova," uvedl. Studecký pro Echo24.

„Předpokládáme tedy, že vozidla, která budou nově zprovozněný úsek dálnice využívat, budou převážně tatáž auta, která doposud využívala silnici I/47 přes Osek nad Bečvou. Řidiči zde nyní mají s novým úsekem na výběr dvě trasy a my doufáme, že častěji zvolí právě dálnici, čímž se výrazně uleví zejména obyvatelům Oseku,“ dodal.

Čtěte také: D1 čeká nejhorší rok. Rekonstruovat se bude více než třetina trasy Praha Brno

Sdílet:

Týdeník Echo

Koupit