Metaverse je naše šance a naděje. Jak nová technologie změní internet
ECHOPRIME
Tentokrát se v Salonu setkává budoucnost s minulostí (zvlášť pokud čtete tištěné vydání). V poslední době mohl člověk zajímající se o moderní technologie zaznamenat čím dál častější výskyt slova metaverse. Má to být další krok v evoluci internetu, kdy lidé budou trávit svůj čas ve 3D virtuální realitě. Mezi velkými technologickými hráči se již rozhořel boj o to, kdo první masový metaverse vytvoří. Nejvýrazněji se k tomu přihlásil Facebook, který se dokonce koncem října přejmenoval na Meta. Jeho šéf Mark Zuckerberg k tomu měl i obsáhlou prezentaci. O tom, co metaverse vlastně je, jakou má šanci uchytit se a jaké změny přinese do našich životů, diskutovali Jiří Žára, profesor z Fakulty elektrotechnické ČVUT, Vladimír Nepor z VRApps a šéf Somnium Space, které již metaverse tvoří, Artur Sychov. Posledně jmenovaný se připojil z virtuální reality a účastníkům některé funkce metaverse přímo demonstroval.
Co je metaverse?
Nepor: Je to nový typ sociální platformy s funkční ekonomikou, prolínající svět virtuálu a skutečnosti. Jenže pod tím si asi nikdo nic nepředstaví. Takže nejlepší je to ukázat na příkladu současného Facebooku. Pokud si vezmete uživatelský profil, tak uživatel bude reprezentován 3D avatarem, jak se říká počítačové 3D postavě. Bude mít vlastní vzhled, oblečky a podobně. Právě to můžeme vidět na Arturu Sychovovi. To je jeho avatar a prostřednictvím něj se pohybuje v prostoru a interaguje s lidmi.
To nejzajímavější ale je celkový koncept a propojení různých světů. Například u toho Facebooku, pokud bychom vzali profil uživatele, tak může být reprezentován domem uživatele. V tom domě může mít vlastní fotky, předměty, může tam zvát přátele, může se s nimi dívat na videa, hrát hry, všechno jde do metaverse světa implementovat. Metaverse může být několik aplikací, které jsou do sebe vsazeny a různě se načítají a lze mezi nimi přecházet. Nicméně uživatel to ani nepozná, že šel z jedné aplikace do druhé. Tím pádem mohou vznikat specializované aplikace. Například firemní profil může být znázorněn jako specializovaná aplikace. Například dealerství Tesla si řekne, chceme prodávat auta. Tak si vytvoří v rámci metaverse světa svůj showroom, kde uživatelé si budou moci produkty značky prohlédnout ve velikosti 1:1, konfigurovat, projít s prodejcem, objednat. Prodejce ve virtuální realitě může být v budoucnu nový druh zaměstnání.
Sychov: Když pan kolega popisoval metaverse, tak tam několikrát zaznělo Facebook, což není ten ideální stav, ke kterému chceme dojít. Někteří lidé si myslí, že metaverse již existuje, že to jsou ty Twittery, Facebooky a že to je všechno propojené a že v podstatě internet je již metaverse. Já si myslím, že metaverse bude a musí fungovat v prostředí virtuální reality. Je to nová platforma, co nyní přichází, nová platforma komunikace, nová platforma spolupráce lidí i nějakého ekonomického chování. Přejde to z 2D prostředí, kde my se díváme na obrazovky, na mobily, do imerzního prostředí, kde se budeme dívat na 3D, na což jsme jako lidé zvyklí. My jako lidstvo jsme zvyklí vnímat náš svět stereoskopicky. Jsme zvyklí komunikovat standartním způsobem, tak jak komunikujeme, když se vidíme. Náš mozek je na to stavěný. To je evoluce.
Salon si můžete přečíst na EchoPrime. Od čtvrtka je pak Týdeník Echo k dostání i v prodejnách tisku. Týdeník Echo si můžete předplatit již od 249 korun za měsíc zde.